از سوی مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو

حمله سایبری به اطلاعات سدهای کشور تکذیب شد

سازمان پدافند غیرعامل برای حفاظت از حوزه سایبری كشور عملكرد خوبی داشته و كارنامه قابل قبولی را كسب كرده و تلاش نیروهای متخصص در این سازمان باعث شـده كه بسیاری از حملات سایبری به كشور كه از سوی نیروی خارجی و عناصر معاند صورت می‌گیرد دفع شود.
کد خبر: ۱۳۴۶۲۰۴

امروز زندگی مردم با حوزه سایبری پیوند خورده و به دلیل رشد فناوری‌ها و تكنولوژی‌های جدید، خدماتی كه در سطوح بین‌المللی و به‌تبع در كشور ما به مردم ارائه می‌شود، متاثر از فضای سایبری، مجازی، اینترنت و سامانه‌ های هوشمند است از این رو چاره‌ای نداریم كه بیشترین حفاظت و صیانت از این سامانه‌ها را داشته باشیم.

زمانی پدافند غیرعامل متوجه اماكن و محیط‌های نظامی و غیرنظامی و اماكن حساس و مهم كشور بود. در چنین شرایطی این امكان وجود داشت كه با ایمن‌بخشی و با توجه به نگاه‌‌های امنیتی و فیزیكی و مسائل فنی و مهندسی از یك ابنیه و ساختمان حفاظت كنند. اما امروز مصونیت‌بخشی در حوزه سایبری كه یكی از وظایف سازمان پدافند غیرعامل است، كار را بسیار پیچیده می‌كند.

به همان اندازه كه حوزه سایبری، عرصه‌ای بسیار پیچیده و حساس است، به همان میزان صیانت و حفاظت و مصونیت‌بخشی آن بسیار حساس است. به همین خاطر دشمن درپی آن است كه به‌طور كلی سامانه‌های حساس و تاثیرگذار در زندگی اجتماعی و همچنین حوزه‌های امنیتی، سیاسی و نظامی را مورد هدف قرار دهد و تا جای ممكن در آن اخلال ایجاد كند.

تاكنون ما شاهد حملاتی در حوزه‌های نظامی، شامل اتفاقاتی كه در نطنز و نیرو‌گاه‌های هسته‌ای و... افتاد، بودیم. دشمن با هدف مختل كردن سیستم‌های هوشمند و مداخله تخریبی در حوزه‌های سایبری، وارد عرصه شد و در این مسیر اقداماتی را برای از بین بردن امنیت در كشور انجام داد.

بنابراین فلسفه تشكیل سازمان پدافند غیرعامل كه هدف از تاسیس آن، مصونیت‌بخشی به سیستم‌های حساس كشور است، اهمیت پیدا می‌كند.

كی از نقاط حساس كشور ما حوزه سایبری است و از این رو هرچه در این حوزه به صورت قوی‌تر كار كنیم، تدابیر لازم را بیندیشیم و با هوشمندی و درایت كامل از این فضا صیانت كنیم، می‌توانیم بگوییم بخش مهمی از پدافند غیرعامل در كشور تحقق پیدا كرده است و توانسته‌ایم زندگی مردم را از مخاطراتی كه به دلیل حملات ویرانگر سایبری صورت می‌گیرد، در امنیت نگه داریم. امروز اگر فضای سایبری كشور دچار اختلال شود، زندگی‌ها مختل می‌شود.

شاهد بودیم كه حملات سایبری و اختلال در سامانه سوخت كشور تا هفته‌ها مردم را درگیر كرده بود. طبعا اگر تدبیری جدی در این زمینه صورت نگیرد، به‌طبع نارضایتی و ناملایمتی‌ها افزایش پیدا می‌كند و از این مسیر هم زمینه برای انتشار شایعات و حاشیه‌سازی‌ها فراهم خواهد شد. بنابراین باید در این بخش سرمایه‌گذاری و تامین اعتبار كرد.

طبعا هم دولت و هم مجلس در این زمینه باید كمك كنند تا برای حوزه سایبری در سال آینده اعتبارات افزایش پیدا كند. در عین حال از نیروهای كاملا متخصص و كارشناس استفاده كنیم تا آنها سامانه‌های كشور را تحت مراقبت قرار دهند و به گونه‌ای مصونیت ایجاد كنند كه امكان رخنه حملات سایبری دشمن نباشد.

حسین نوش آبادی - عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها