در طب ایرانی از زرشک به عنوان ضدباکتری و تب‌بر،‌ در هند از آن به عنوان مقوی،‌ اشتهاآور، برای شست‌وشو و ضدعفونی گلو و در اروپا برای درمان بیماری‌ های صفراوی و کبد استفاده می‌شود.
کد خبر: ۱۳۴۴۳۹۲

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر طیبه شاهی، عضو هیأت علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: آنتوسیانین‌ها به عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین گروه رنگدانه‌های محلول در آب هستند و متعلق به گروه فلاونوییدها و از ترکیبات پلی‌فنول‌ها بوده و دارای خواص آنتی اکسیدانی قابل توجهی است. آنتوسیانین‌ها در بلوبری، گیلاس، تمشک، توت فرنگی، توت سیاه، انگورهای بنفش و قرمز بوده و زرشک یکی از منابع خوب این ترکیب است.

دکتر شاهی افزود: استفاده از آنتوسیانین‌های زرشک در انواع غذاها و نوشیدنی‌ها باعث جلوگیری از برخی بیماری‌ها مانند سرطان و بیماری‌های قلبی- عروقی شده و علاوه بر خاصیت دفع سموم، بازدارنده آنزیم‌های گوارشی (آلفا گلوکزیداز، آلفا آمیلاز، پروتئاز، و لیپاز) است که موجب کنترل دیابت نوع دو و چاقی می‌شود؛ همچنین در بهبود سیستم ایمنی بدن، بهبود دید در شب و کاهش اختلال آلزایمر نقش دارد.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی تأکید کرد: در طب کشورهای گوناگون از زرشک استفاده‌های مختلفی می‌شود. در طب ایرانی از زرشک به عنوان ضدباکتری و تب‌بر،‌ در هند از آن به عنوان مقوی،‌ اشتهاآور، برای شست‌وشو و ضدعفونی گلو و در اروپا (برای درمان) بیماری‌های صفراوی و کبد استفاده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که عصاره زرشک باعث کاهش وزن در افراد با کبد چرب غیرالکلی می‌شود. با توجه به اینکه افزایش وزن و چاقی یکی از مشکلات جامعه بوده و خود باعث ایجاد زمینه انواع بیماری‌های قلبی - عروقی، دیابت و کبد چرب می‌شود، استفاده از زرشک به عنوان یک داروی کاهنده وزن می‌تواند در ایران مورد توجه قرار گرفته و زمینه ایجاد ارزش افزوده و صادرات زرشک را فراهم آورد.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی، دکتر شاهی یادآور شد: یکی از راحت‌ترین مصارف زرشک استفاده از آن به عنوان شربت زرشک است و چنانچه به صورت درست و اصولی تهیه شود، دارای ویتامین‌های A و C بوده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. این شربت باعث بهبود گردش خون، تنظیم فشارخون، قند خون و چربی خون می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها