استاد گروه سم شناسی بالینی و مسمومیت‌ ها در بیمارستان لقمان:

آرامبخش‌ها در صدر مسمومیت‌ های دارویی / مرگ بالای ناشی از مسمومیت با قرص برنج

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه مسمومیت با دارو و مواد سوزاننده شایع ترین مسمومیت ها در کودکان هستند، مطرح کرد: به هیچ عنوان هنگام مسمومیت کودک او را تحریک به استفراغ نکنند چون بهترین کار برای درمان مسمومیت دارویی کودکان همان شستشوی معده است.
کد خبر: ۱۳۴۳۹۷۸

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر امیرحسین حسینی با بیان اینکه مسمومیت در کودکان در دو بخش شیوع بیشتری دارد، به بهداشت نیوز گفت: دسته اول مسمومیت با موادی است که دارویی و غذایی نیست مانند جرم گیر ، لوله بازکن و مواد شوینده که باعث عوارض زیادی از نظر سوختگی مری، تنگی مری ، بروز سرطان در بزرگسالی و حتی مرگ می شود.

علائم مسمومیت کودکان با مواد شوینده و داروها

وی اضافه کرد: گروه دیگری از شایع ترین مسمومیت ها در کودکان، مسمومیت ها با داروهای مختلف مانند داروهای اعصاب، داروی متادون برای ترک اعتیاد و حتی قطره یا قرص استامینوفن می باشد.

این فوق تخصص گوارش و کبد کودکان خاطرنشان کرد: در خصوص مسمومیت با مواد سوزانده که در گروه اول اشاره شد، گاهی کودک پس از مصرف علائم خاصی ندارد و گاهی هم علائمش به شکل استفراغ، استفراغ خونی با آبریزش از دهان بروز پیدا می کند.

حسینی در خصوص علائم مسمومیت دارویی در کودکان گفت: در مسمومیت های دارویی، برحسب نوع دارو علائم فرق دارد، امکان دارد در کودک با علائمی چون خواب آلودگی، کاهش سطح هشیاری، استفراغ و سردرد بروز پیدا کند اما شایع ترین علامت پس از مسمومیت دارویی کاهش سطح هشیاری و گاهی هم تشنج است.

اولین اقدام اورژانسی برای مسمومیت کودکان با دارو و مواد سوزاننده

وی ادامه داد: بهترین کار پس از مسمومیت کودک با دارو و مواد شوینده و سوزاننده، این است که والدین سریعا کودک را به مراکز درمانی و بیمارستانی ببرند زیرا بسیاری از مسمومیت ها طوری است که نمی توان در خانه برای آن اقدام خاصی انجام داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید کرد: والدین هنگام مراجعه به بیمارستان باید دارویی که شک دارند بچه مصرف کرده و با آن مسموم شده را با خود بیاورند زیرا همین کار باعث می شود تشخیص و درمان کودک سریعتر انجام شود. زیرا هر کدام از داروها پادزهر خاص خود را دارد و به پزشک در تشخیص زودتر کمک زیادی می کند.

زمان طلایی برای درمان مسمومیت کودکان را از دست ندهید

حسینی تصریح کرد: در ضمن زمان طلایی یک ساعته بعد از مصرف قرص ها و داروها داریم که اگر در آن زمان طلایی شستشوی معده انجام شود، جذب دارو کمتر می شود و مقداری از دارو که باعث مسمومیت می شود را کاهش دهد.

وی گفت: درصد قابل توجهی از کودکانی که بر اثر مسمومیت دیرتر به بیمارستان آورده می شوند معمولا به دلیل تشنج ها و کاهش سطح هشیاری، دچار عوارض مغزی می شوند که این عوارض معمولا طولانی مدت هستند.

این فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به اینکه درصد مسمومیت کودکان با دارو و مواد سوزاننده در ایران نسبت به کشورهای توسعه یافته بسیار بالاتر است، اظهار داشت: این مساله می تواند ناشی از عوامل فرهنگی و بافت اجتماعی جوامع باشد. خصوصا در خانواده هایی که تعداد فرزندان زیادی دارند و مراقبت از بچه ها کمتر است یا خانواده هایی که دارای فرد معتاد هستند، مسمومیت کودکان بیشتر دیده می شود.

هنگام مسمومیت کودکان خود درمانی نکنید!

امیرحسین حسینی افزود: خانواده ها باید مواد پاک کننده و شوینده را دور از دسترس بچه ها قرار دهند. این مواد را در ظروفی که قبلا برای آبمیوه و آب معدنی بوده نریزند زیرا این هم در بسیاری مواقع کودک به اشتباه به سراغ این ظروف می رود و برای رفع تشنگی از آن ها استفاده می کند.

وی بیان کرد: بهترین پیشگیری برای مسمومیت کودکان با دارو این است که داروها در دسترس بچه ها نباشد و اگر مسمومیت اتفاق افتاد در اولین زمان ممکن و بدون ترس و تاخیر به مراکز درمانی مراجعه کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به هیچ عنوان والدین خود درمانی و کودک را تحریک به استفراغ نکنند چون بهترین کار برای درمان مسمومیت دارویی کودکان همان شستشوی معده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها