ویژگی‌های متفاوت جمجمه کودکان و شیرخواران باعث شده ضربه به سر گاهی باعث آسیب متفاوتی نسبت به بالغین شود. در کودکان بالای دوسال، ضربه شدید به سر ممکن است سبب شکستگی یا فرورفتگی جمجمه به داخل شود و تا حدودی مشابه بزرگسالان ممکن است خونریزی زیر منطقه شکستگی اتفاق بیفتد.
کد خبر: ۱۳۴۳۹۷۱

گاهی کودک بعد از ضربه به سر علامتی جز درد در موضع ضربه نداشته و شکستگی صرفا به‌صورت یک خط وجود دارد و مشکلی برای وی ایجاد نمی‌کند؛ اما این امکان هم وجود دارد که بلافاصله بعد از ضربه یا به ‌صورت تاخیری، خونریزی از محل شکستگی رخ بدهد و به‌تدریج با افزایش حجم خونریزی، کودک دچار علائمی مانند تشدید سردرد، بیقراری، تهوع، استفراغ و حتی تشنج و کاهش سطح هوشیاری بشود.

گاهی اوقات کودکان کم سن و سال و شیرخواران نمی‌توانند در مورد سردرد و ماهیت و شدت آن والدین خود را آگاه کنند و به این ترتیب علائمی مانند بی‌قراری غیرطبیعی، نخوردن شیر یا غذا و استفراغ مکرر می‌تواند مهم باشد.

کودک یا شیرخواری که به‌دنبال ضربه به سر دچار این علائم شده باشد لازم است در اسرع وقت به مرکز درمانی برای معاینه پزشک و انجام بررسی‌های بیشتر منتقل بشود.

شکستگی جمجمه در شیرخواران خصوصا کمتر از یک‌سال جنبه‌های مهم دیگری هم دارد؛ ممکن است به‌دنبال شکستگی جمجمه، رشد مغز شیرخوار مانع جوش‌خوردن این استخوان‌های نه‌چندان محکم شده و با گذر زمان نه‌تنها محل شکستگی به یکدیگر متصل و محکم نشود، بلکه از هم فاصله بگیرد.

در پایان می‌توان به شکستگی جمجمه در نوزادان نیز اشاره کرد. نوزادان به‌دنبال زایمان سخت یا هرگونه ضربه به سر ممکن است دچار فرورفتگی استخوان جمجمه شوند؛ این نوع فرورفتگی که به آن شکستگی پینگ‌پنگ می‌گویند درست مانند فرورفتن قسمتی از توپ پینگ‌پنگ به داخل است. استخوان نوزادان کاملا نرم و ماهیت غضروفی دارد و شکستگی واقعی کمتر در آن رخ می‌دهد.

این نوع فرورفتگی در بسیاری از موارد به‌تدریج با رشد نوزاد و با گذر چند هفته و مانند توپ پینگ‌پنگی که فرو رفتگی آن برمی‌گردد به حالت طبیعی باز خواهد گشت و در غیر این صورت ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد.

دكتر علیرضا طبیب خویی - جراح مغز ‌و ‌اعصاب / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها