تا سال‌ها پیش فرش‌های دستباف زینت‌بخش خانه‌هایمان بود و افراد از پا گذاشتن روی آن و لمس نرمی و لطافتش لذت می‌بردند اما رفته رفته، فرش‌های ماشینی پر نقش و نگار جایگزین فرش‌های دستباف شد و به رغم تنوعی که در آن دیده می‌شد، کیفیت قبلی را نداشت.
تا سال‌ها پیش فرش‌های دستباف زینت‌بخش خانه‌هایمان بود و افراد از پا گذاشتن روی آن و لمس نرمی و لطافتش لذت می‌بردند اما رفته رفته، فرش‌های ماشینی پر نقش و نگار جایگزین فرش‌های دستباف شد و به رغم تنوعی که در آن دیده می‌شد، کیفیت قبلی را نداشت.
کد خبر: ۱۳۴۳۹۴۹

بسیاری از آنها به دلیل نخ‌های نامرغوب‌شان باعث حساسیت‌های پوستی در افراد می‌شود. در سال‌های اخیر هم استفاده از کفپوش‌های سنگی و سرامیکی در خانه‌ها رواج پیدا کرده که راه رفتن روی آنها کمی دشوار است.

از این رو، استفاده از دمپایی‌ها و پاپوش‌های روفرشی بسیار رایج شده تا افراد هم راحت‌تر راه بروند و هم از سلامت پاهای خود مراقبت کنند. اما خرید همین دمپایی‌ها و پاپوش‌های خانگی هم راه و روشی دارد و اگر بدون دقت خریداری کنید، نتیجه مطلوبی حاصلتان نمی‌شود.

دمپایی و پاپوش‌ ها با جنس‌های مختلف

پاپوش‌ها معمولا به دو نوع راحتی و مجلسی تقسیم می‌شوند که هرکدام کاربردهای خاص خودشان را دارند. پاپوش‌های راحتی که در خانه استفاده می‌شوند معمولا از جنس حوله‌ای، زبرا، دانتل، چرمی و ... هستند که بیشتر به دلیل ضخامتی که دارند برای استفاده در فصل پاییز و زمستان مناسبند. پاپوش‌های مجلسی هم با توجه به کاربردی که دارند شکل و شمایل متفاوت‌تری دارند. به‌طوری که از جنس توری، نخی، کتان و جیر تولید می‌شوند که ظاهری شکیل‌تر داشته باشند.

پاپوش‌های پشمی معمولا برای روزهای سرد سال مناسب هستند که پاها را گرم نگه می‌دارند. نوع دیگر، پاپوش‌های پنبه‌ای‌اند که گردش هوای بسیار خوبی در آن برقرار است. الیاف طبیعی این پاپوش‌ها، رطوبت را به خوبی گرفته و در زمان تعریق پاها، عرق را به خود جذب می‌کند.

پاپوش‌ها و دمپایی‌های جیر معمولا ضدآب بوده و پاها را گرم می‌کند. این مدل مناسب بهار و زمستان است. دمپایی‌ها و پاپوش‌های چرم هم ضدآب و در عین حال راحت هستند و گردش هوای خوبی در آنها برقرار است و طرفداران زیادی دارد.

بخش زیادی از دمپایی‌ های روفرشی از جنس پلاستیک هستند که دوام و ماندگاری بسیار بالایی دارند. نوع دیگری از دمپایی‌ها هم نوع فومی هستند که به‌خوبی شکل پا را به خود می‌گیرند و در عین نرم و راحت بودن از پاها مراقبت می‌کنند. بیشتر پاپوش‌ها و دمپایی‌ها رو و کف پا را می‌گیرند اما اگر می‌خواهید مچ‌هایتان هم در فصل زمستان از سرما در امان بماند، بهتر است سراغ پاپوش‌های چکمه‌ای بروید که تا مچ یا بالای مچ را هم می‌پوشانند.

چه نوع دمپایی و پاپوشی برای کدام خانه؟

معمولا دمپایی‌ها و پاپوش‌های مختلف برای کفپوش‌های متنوع فرق می‌کند. به عنوان مثال، اگر کفپوش خانه چوبی است توصیه می‌کنیم از دمپایی‌های روفرشی خاصی که لایه بیرونی کف آن پلاستیکی است،استفاده کنید.

دمپایی‌ های فومی هم گزینه مناسبی است که خستگی پاها را از بین می‌برد. برای خانه‌هایی با کف سرامیکی هم جهت جلوگیری از لیز خوردن پا، بهتر است از دمپایی‌های پلاستیکی استفاده کنید. در فصل سرما هم استفاده از پاپوش‌های گرم را توصیه می‌کنیم که از سرمای احتمالی سرامیک‌ها و سنگ‌های کف در امان بمانید.

مجموعا اگر قصد انتخاب پاپوش‌ها یا دمپایی‌های بادوام‌تری را دارید دقت کنید زیره آنها نسبتا محکم و در عین حال انعطاف‌پذیر باشد.

پاپوش‌ های مجلسی

نوع دیگری از پاپوش‌ها مجلسی هستند که با توجه به نوع جنس پارچه‌ای که برای آنها استفاده می‌شود، مناسب مراسم و مهمانی‌ هستند. استفاده از پاپوش‌ها به جای صندل و کفش‌های مجلسی این حسن را دارد که دیگر از پادردهای ناشی از کفش‌های پاشنه‌دار خبری نیست. معیارهای خرید این نوع پاپوش‌ها هم مانند دیگر انواع آنهاست حتی در فصل سرما هم می‌توانید پاپوش‌های بافتنی و گرم را با شلوارهای جین ست کنید که ظاهری بسیار زیبا به خود می‌گیرد.

بهترین سایز

سایزبندی در کفش‌های بیرون با دمپایی و پاپوش‌های روفرشی فرقی با هم ندارند اما اگر عادت دارید در فضای خانه هم مدام از جوراب استفاده می‌کنید، دمپایی و پاپوش را کمی بزرگ‌تر و گشادتر خریداری کنید تا پا داخل آن راحت باشد. اما گاهی به دلیل جنس انعطاف‌پذیرتر و سست‌تر دمپایی یا پاپوش، ممکن است سایز آن کمی از سایز کفش فرد بزرگ‌تر باشد بنابراین توصیه می‌کنیم ابتدا هنگام خرید دمپایی و پاپوشی به اندازه سایز کفش‌تان سفارش دهید و در صورتی که کوچک بود، سایز بزرگ‌تر را انتخاب کنید. نکته‌ای که باید هنگام خرید دمپایی‌های چرم و جیر به آن توجه کنید این است که این دو نوع جنس، بعد از کمی استفاده جا باز می‌کند و گشادتر می‌شود، بنابراین از همان ابتدا دمپایی گشادتر و بزرگ‌تر نخرید.

شست‌وشوی دمپایی و پاپوش

دمپایی‌های پلاستیکی را به‌راحتی می‌توانید با صابون بشویید اما برای شست‌وشوی دمپایی‌ و پاپوش‌های پنبه‌ای و الیافی بهتر است بیشتر مراقب باشید. برخی از این پاپوش‌ها را که کفی محکمی ندارد، می‌توانید داخل ماشین لباسشویی بیندازید اما آب آن نباید داغ باشد. توصیه می‌کنیم در حد امکان شست‌وشو با ماشین لباسشویی را کنار بگذارید و فقط با آب و صابون آنها را بشویید. برای این کار بهتر است در ظرفی آب و صابون تهیه کرده و دمپایی و پاپوش را حدود 10دقیقه تا نیم ساعت خیس کنید و سپس آرام بشویید و آبکشی کنید. یادتان باشد هرگز آنها را محکم نشویید و فشار ندهید. برای شستن دمپایی‌های روفرشی چرمی و جیر هم بهتر است فقط از یک پارچه مرطوب استفاده کنید.

اما برای جلوگیری از کثیف شدن زیاد دمپایی‌ها و پاپوش‌های روفرشی بهتر است هر چند روز یک بار انواع پارچه‌ای را بشویید و نوع چرمی و جیر را با دستمال مرطوب تمیز کنید. شست‌وشوی مداوم آنها، کیفیت دمپایی و پاپوش را خراب می‌کند. بهترین راه برای بالا بردن عمر پاپوش‌ها و دمپایی‌های روفرشی این است که وقتی از راه می‌رسید، ابتدا پاهایتان را که ساعت‌ها در داخل کفش بوده و احتمالا عرق کرده با آب ولرم و صابون بشویید و کامل خشک کنید و پس از اطمینان از تمیز بودن پاها، آنها را بپوشید تا بوی نامطبوع به خود نگیرند.

دمپایی روفرشی برای کودکان

خرید دمپایی و پاپوش روفرشی برای کودکان هم همان قوانین بزرگسالان را دارد. راحت بودن پای کودک داخل دمپایی و پاپوش مهم‌ترین اصل است. حتی بعضی انواع دمپایی‌های بچگانه، بندی دارند که روی مچ پا را گرفته و مانع خارج شدن دمپایی از پای کودک می‌شود. مهم‌ترین نکته این است که کف دمپایی نباید صاف باشد و حتما عاج‌هایی داشته باشد که بر اثر اصطکاک با سطح، مانع سر خوردن کودک شود.

ندا اظهری - روزنامه نگار / ضمیمه چاردیواری روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها