یک شرکت استارتاپی در سوئد وسیله‌ نقلیه پرنده‌ای ساخته است که همه قادرند با آن پرواز کنند.
کد خبر: ۱۳۴۳۷۰۰

به گزارش جام جم آنلاین، این خودروی پرنده «جتسون وان» (Jetson One) نام گرفته و قیمت آن ۹۲ هزار دلار است.

در ماه جاری از این خودروی پرنده که به صورت عمودی برمی‌خیزد و فرود می‌آید رونمایی شد. این شرکت سه سال قبل در سال ۲۰۱۸ از طرح مفهومی نمونه اولیه آن رونمایی کرده بود.

پیتر ترنستورم، بنیانگذار این شرکت می‌گوید: هدف ما این است که پرواز کردن را برای همه ممکن کنیم. «جتسون وان» یک بالگرد برقی است که می‌توانید با آن پرواز کنید. ما می‌خواهیم هر کسی را تبدیل به خلبان کنیم.

این بالگرد تک‌ سرنشین به لطف قاب آلومینیوم و فیبرکربنی سبک خود می‌تواند با سرعت ۶۳ مایل بر ساعت(۱۰۱ کیلومتر بر ساعت) حرکت کند و قدرت موتور آن ۱۱۸ اسب‌بخار است.

با این حال، این شرکت تاکنون همه‌ خودروهای ۱۹۸ پوندی (تقریبا ۹۰ کیلوگرمی) ‌ خود را برای سال ۲۰۲۲ پیش فروش کرده است. در کل ۱۲ وسیله تولید شده و سه مورد دیگر در سال ۲۰۲۳ به فروش می‌رسد.

نام این خودروی پرنده از روی انیمیشن علمی تخیلی «The Jetsons» انتخاب شده است. این انیمیشن در دهه ۱۹۶۰ توسط شرکت «هانا باربِرا پروداکشنز» ساخته شده است و در آن ماشین‌های پرنده یوفو مانند دیده می‌شود.

این وسیله بیشتر برای سرگرمی تولید شده است زیرا حداکثر مسافتی که می‌تواند طی کند تقریبا ۱۵ مایل(۲۴ کیلومتر) است.

این مقدار براساس وزن یک خلبان تقریبا ۸۲ کیلوگرمی محاسبه شده است و برای افرادی با وزن بیشتر یا کمتر می‌تواند متغیر باشد. ابعاد این خودرو پرنده ۱۱۲ در ۹۵ در ۴۱ اینچ است. این خودرو به صورت نیمه ساخته به دست افراد می‌رسد و مونتاژ آن در خانه انجام می‌شود.

این پرنده‌های عمودپرواز برقی(eVTOL) دارای چهار بازو هستند که از بدنه آن‌ها خارج شده و روی‌ هر بازو یک جفت ملخ پروازی وجود دارد.

به گفته‌ی شرکت جتسون، این خودروی پرنده در ایالات متحده آمریکا در دسته‌ هواپیماهای فوق سبک قرار می‌گیرد بنابراین برای استفاده از آن نیازی به گواهینامه نیست.

«جتسون وان» به وسیله یک اهرم دستی، جوی‌ استیک (joystick) و یک پدال هدایت می‌شود و دارای یک رایانه برای حفظ پایداری در طول پرواز و بررسی موانع زمینی است.

این خودروی پرنده می‌تواند تا ارتفاع ۴۹۲۱ فوت(۱۴۹۳ متر) اوج بگیرد. اگرچه در فیلمی که از آن منتشر شده خلبان آن را نزدیک به سطح زمین نگه می‌دارد. علت آن شاید این باشد که این دستگاه با یک بار شارژ شدن تنها به مدت ۱۵ دقیقه پرواز می‌کند و این بدان معناست که فرصت کافی برای ارتفاع گرفتن نیست.

سیستم آن قادر به فرود آمدن به صورت خودکار است اما اگر خراب شود یا شارژ آن تمام شود یک چتر نجات نیز وجود دارد.

ساخت خودرو پرنده با الهام از انیمیشن تخیلی! (+عکس)

ساخت خودرو پرنده با الهام از انیمیشن تخیلی! (+عکس)

ساخت خودرو پرنده با الهام از انیمیشن تخیلی! (+عکس)

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها