رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اعلام کرد؛

پرداخت بیش از 1250 میلیارد ریال مطالبات کادر درمان

کد خبر: ۱۳۴۳۳۳۹

مبارزه بی امان با سو تغذیه کودکان در بوشهر

 ۶۳۰ کودک دچار سوء تغذیه در استان بوشهر شناسایی شد

 

استان بوشهر یکی از استان هایی است که درگیر سو تغذیه در کودکان و نوزادان است در همین رابطه با فریده نظری مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره چرایی این موضوع و اقدامات بهداشتی و درمانی  به گفتگو نشسته ایم که در زیر می خوانید:

1-      وضعیت موارد سوء تغذیه در استان بوشهر چگونه است؟ جایگاه استان بوشهر در مقایسه با سایر استانها چگونه است؟

سوء تغذیه یکی از مشکلات تغذیه ای شایع در کودکان زیر 5 سال می باشد. از پیامدهای نامطلوب سوءتغذیه در کودکان می توان به اختلال در رشد و تکامل مغزی، تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش موارد مرگ و میر، افزایش هزینه های درمانی و مراقبت های پزشکی، افت تحصیلی و تحمیل هزینه های سنگین به آموزش و پرورش کشور و از دست دادن روز های کاری توسط والدین را نام برد که بار سنگین مالی بر وضعیت اقتصاد جامعه هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی وارد می سازد.

بر اساس بررسی شاخص های تن سنجی و تغذیه ای کودکان زیر 5 سال که در سال 86 انجام شد، شاخص کم وزنی در استان4.9% و در کشور 8.8% بود و نیز شاخص کوتاه قدی در استان 4.5% و در کشور 9.8% بود. شاخص سوء تغذیه لاغری  در استان8.7% و در کشور 7% بود. همچنین بر اساس بررسی تعیین وضعیت تن سنجی شاخص های تغذیه ای و رشد و تکامل در کودکان زیر 5 سال که در سال 96 انجام شد، 3.9% کودکان در استان دچار کم وزنی بوده اند که این شاخص در کشور 4.3% اعلام شده و شاخص کوتاه قدی 4.3 در استان و 4.8% در کشور بوده، شاخص لاغری نیز 4.7% در استان و 4.3% در کشور بوده است.

2-      چه تعداد کودک در سطح استان دچار عارضه سوء تغذیه هستند که شناسایی شده اند؟ بیشترین در کدام شهرستانها و کمترین در کدام شهرستان؟

طبق آمار پایان سه ماهه اول سال جاری 630 کودک دچار سوء تغذیه شدید هستند.

3-      چه اقداماتی در استان برای کاهش ناامنی غذایی انجام شده است؟ تفصیلی گزارش دهید.

کلیه برنامه های بهبود تغذیه جامعه که در معاونت بهداشتی در حال اجرا می باشند در راستای کاهش شیوع نا امنی غذایی هستند؛ به عبارتی دیگر، برنامه های حمایت تغذیه ای از کودکان و مادران باردار و شیرده نیازمند و مبتلا به سوء تغذیه که با همکاری کمیته امداد و خیرین سلامت اجرا می گردد، برنامه های مکمل یاری با گروه های سنی مختلف که شامل کودکان، مادران باردار، دانش آموزان مدارس، جوانان، میانسالان و سالمندان بوده و نیز برنامه بهبود تغذیه سایر گروه های سنی و برنامه ارتقاء فرهنگ و سواد تغذیه ای در جامعه همگی جهت کاهش شیوع نا امنی غذایی در استان بوشهر در حال اجرا هستند.

4-      چه دستگاههایی در این ارتباط همکاری داشته اند؟

معاونت امور اجتماعی استانداری، آموزش و پرورش ، کمیته امداد ، بنیاد علوی، صدا و سیما، جهاد کشاورزی، اداره تعاون، رفاه و کار و سایر ادارات

5-      علت این سوء تغذیه و یا ریشه این ناامنی غذایی را در چه می دانید؟

علل نا امنی غذایی در چهار حیطه اثرگذار  شامل عوامل کلان (سیاست های بازار، سیاست های تولید، مالکیت زمین و ابزار، هنجارهای اجتماعی و فرهنگی)، عوامل زراعی ( از مرحله تولید خام، نگهداری، تبدیل، بسته بندی، زنجیره تأمین مانند حمل و نقل، توزیع و مصرف)، عوامل سلامتی ( اختلالات فیزیولوژیک و بیماری ها، آب و خوراک سالم) ، عوامل زیست محیطی ( تغییرات جوی، رشد جمعیت، توسعه اقتصادی، شهر نشینی، مهاجرت و تغییرات اکوسیستم) قرار میگیرند. همچنین مشکل سوء تغذیه را می توان در چهار شاخه اصلی، ناکافی بودن درآمد اقتصادی در کنار تورم و افزایش قیمت اقلام غذایی و کاهش دسترسی به غذا، ابتلا به بیماری و ناآگاهی های تغذیه ای می توان دسته بندی نمود. تجارب کشورهای دیگر نشان داده است، بخشی از موفقیت کاهش سوء تغذیه در گرو پرداختن به تأمین سلامت کودکان، ارتقاء آگاهی های تغذیه ای، تغییر نگرش افراد جامعه و ایجاد رفتارهای مناسب بهداشتی تغذیه ای است.

6-      نحوه پایش و رصد کودکان سوء تغذیه چگونه است؟

9 اقدام اساسی (مراقبت و آموزش تغذیه توسط مراقب سلامت/بهورز- ویزیت پزشک عمومی- ویزیت پزشک متخصص اطفال- انجام آزمایش- تجویز و تامین و مصرف دارو- ویزیت کارشناس/متخصص تغذیه- تجویز ویتامین و مصرف مکمل -حمایت در صورت فقر مالی- ویزیت کارشناس سلامت روان و رفتار) برای هر کودک سوءتغذیه شدید شناسایی شده، پیگیری می شود و به صورت ماهیانه در فرم حاوی مشخصات کودکان سوءتغذیه شدید توسط کارشناسان واحد بهبود تغذیه جامعه شهرستان های تابعه تکمیل و به معاونت بهداشتی ارسال می گردد. همچنین در فرم فصلی هم 9 اقدام اساسی پیش گفت پایش می شود. شایان ذکر است وضعیت کودکان سوء تغذیه شدید در پایش های حضوری و غیر حضوری و نیز از طریق برگزاری کمیته سوءتغذیه شدید در شهرستان ها رصد می گردد.    

7-      آیا از شکل کار اطمینان کامل دارید که همه افراد دچار این چالش را شناسایی کرده اید؟

بلی- زیرا گردآوری اطلاعات به صورت ماهیانه از سطح خانه های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت در حال انجام می باشد.

8-      طرح باغ در استان انجام شده؟ توضیح دهید.

در این راستای وبینار کشوری و استانی طرح باغ انجام شده و هماهنگی بین بخشی بین ادارات در 3 ماهه دوم سال جاری انجام شد. برای 3 ماهه سوم سال جاری نیز پس از اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برگزاری نشست راهبردی با ادارات و مداخلات لازم شامل شناسایی خانوارهای نیازمند و دچار نا امنی غذایی و مداخله موردی و بر اساس نیاز هر خانوار انجام خواهد شد.

جام جم آنلاین بوشهر-محمدرضا برازجانی-خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها