یک روزنامه آمریکایی ضمن اشاره به شکست سیاست‌ های تحریمی دونالد ترامپ علیه ایران نوشته واشنگتن در صدد است استفاده از این اهرم سیاست خارجی آمریکا را محدود کند.
کد خبر: ۱۳۴۳۲۵۲

به گزارش جام جم آنلاین، یک روزنامه آمریکایی گزارش داده دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد استفاده از تحریم‌ های اقتصادی و مالی را به عنوان یکی از اهرم‌های سیاست خارجی این کشور کاهش دهد.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارش داد مقام‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا بعد از ۹ ماه بررسی در سیاست‌ های تحریمی گفته‌اند که تحریم کماکان جزو اهرم‌های اساسی سیاست‌گذاری آمریکا خواهد بود اما لازم است استفاده از آن استانداردسازی شود.

مقام‌های خزانه‌داری آمریکا مدعی شده‌اند جهت‌گیری تحریم‌ها به گونه‌ای عوض خواهد شد که وزن تبعات احتمالی آن برای گروه‌های آسیب‌پذیر، مخالفت متحدان و تبعات اقتصادی و ژئوپولتیک در نظر گرفته شود.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشته این تغییر در سیاست به منزله نقطه عطفی در سیاست خارجی آمریکا پس از استفاده فزاینده دولت‌های متوالی آمریکا از سیاست‌ های تحریمی جهت مقابله با دولت‌های معارض با منافع ملی آمریکا محسوب می‌شود.

این روزنامه نوشته تعداد تحریم‌های اعمال‌شده علیه دولت‌ها، شرکت‌ها، مقام‌ها و دیگران طی دو دهه گذشته با رشد ۱۰ برابری روبرو بوده است. این روند، در نهایت به دولت دونالد ترامپ ختم شده که بیشتر از دولت‌های پیشین آمریکا از ابزار تحریم برای مقابله با مخالفان استفاده کرد.

بسیاری از دولت‌های خارجی و از جمله برخی از متحدان آمریکا از تحریم‌ها انتقاد کرده‌اند و آن را دست‌درازی به قلمرو قضایی کشورهای دیگر توصیف کرده‌اند. برخی از طرفدران تحریم‌ها هم به تازگی در اثربخشی آنها ابراز تردید کرده و گفته‌اند توسل بیش از حد به چنین سیاسی، ضمن تضعیف قدرت جهانی آمریکا به انگیزه‌ای برای ایجاد سیستم‌های مالی جایگزین و استفاده از رمزارزها تبدیل خواهد شد.

برخی از کارشناسان، به شکست دولت ترامپ در جلوگیری از غنی‌ سازی اورانیوم توسط ایران، عزل حاکمان ونزوئلا، توقف برنامه موشک‌های بالستیک کره شمالی و مهار روسیه اشاره می‌کنند.

وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده تحریم‌ها گاهاً در تأمین منابع آمریکا اثرگذار بوده‌اند. مدافعان تحریم‌ها می‌گویند استفاده از این ابزار، جایگزینی برای توسل به زور نظامی است.

«آدیوال آدیمو»، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا که وظیفه هدایت بازبینی در سیاست‌های تحریمی دولت بایدن را به عهده داشته می‌گوید: «هدف از رویکرد جدید تضمین این است که می‌توان کماکان از تحریم به نحو موثری برای تأمین منافع امنیت ملی استفاده کرد.»

مقام‌های مورد استناد خزانه‌داری گفته‌اند کارشناسان دولت بایدن در بررسی‌های خود متوجه شدند تحریم‌هایی که قبل از اجرایی شدن به بحث و تبادل نظر گذاشته شده‌اند از احتمال موفقیت بیشتری برخوردار بوده‌اند.

بخش دیگری از راهبرد دولت بایدن، تأمین همکاری‌های بین‌المللی در اعمال تحریم‌ها به جای تکروی در اجرای آنها است. به باور دولت بایدن، این راهبرد می‌تواند راه‌های فرار طرف‌های تحریم‌شده را مسدود کند.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها