محققان و دانشمندان در سراسر جهان بر روی روش های درمانی بیماری کرونا کارمی کنند. اما در میان این روش های متعدد درمانی برای کرونا، دانشمندان برای درمان سایر بیماری ها نیز تلاش های زیادی را آغاز کرده اند و موفقیت هایی را هم به دست آورده اند.  
کد خبر: ۱۳۴۳۱۵۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل، شکی نیست که سراسر جهان به راه حل های جدید برای مقابله با بیماری کرونا نیازمند است. اما مگر جهان به غیر از کرونا بیماری دیگری ندارد؟ در طول سال بیماری های عفونی زیادی جان افراد را می گیرند و آنتی بیوتیک ها نیز بی تاثیر هستند.

علاوه بر کرونا برخی از بیماری های عفونی دیگر می توانند دردسر جدیدی تلقی شوند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) مقاومت ضد میکروبی را به عنوان 10 مورد از تهدیدهای بهداشتی جهانی ذکر کرده است و می گوید تا سال 2050 اگر مقاومت با نرخ فعلی افزایش یابد ، بیشتر از سرطان انسان ها را می کشد.

همچنین در شرایط فعلی نمی توان به ساخت آنتی بیوتیک های بهتر فکر کرد.  در آوریل امسال ، WHO هشدار داد که هیچ یک از 43 آنتی بیوتیک در حال توسعه نمی تواند 13 باکتری کشنده جهان را شکست دهد. دو تا از مهم ترین باکتری های کشنده جهان عامل تولید عفونت خونی هستند و دیگری ذات الریه. بنابراین دانشمندان روش متفاوتی را در نظر گرفته اند.

خوب می دانیم واکسن ها یکی از امیدوار کننده ترین راه حل ها هستند.

البته ما معمولاً فکر می کنیم واکسن ها ما را در برابر ویروس هایی مانند کووید محافظت می کنند اما محققان در حال یادگیری نحوه استفاده از آنها در برابر باکتری های کشنده مقاوم به دارو هم هستند.

در بسیاری از نقاط جهان دانشمندان در حال ساخت واکسن های کرونا بودند که متوجه شدند می توانند درمان برخی از بیماری های دیگر را هم پیدا کنند و برای آن قرص یا واکسن بسازند.

 

درمان قطعی ذات الریه؟

ماه گذشته محققان آمریکایی اعلام کردند واکسنی علیه باکتری خطرناک موسوم به «کلبسیلا پنومونیه» ایجاد کرده اند. این باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک ها است و باعث ایجاد ذات الریه می شود.

بر اساس گزارش مجله ساینس این واکسن در نهایت موجب خنثی شدن این باکتری عامل ذات الریه شده است. این واکسن به جای تزریق فقط نیاز به استنشاق دارد.

به نظر می رسد استنشاق واکسن، سلول های ایمنی ریه را برای مبارزه با عفونت باکتری ها بسیار کارآمد می کند.

دکتر جی کالز ، پروفسور طب داخلی که این مطالعه را رهبری می کند ، می گوید این روش می تواند سایر گونه های مقاوم به چند دارو از باکتری های آلوده کننده ریه را شکست دهد.

او می گوید: «عامل اصلی ذات الریه در جهان استرپتوکوکوس پنومونیه است و هیچ دلیلی وجود ندارد که این فناوری به لحاظ نظری نتواند برای آن عامل بیماری زا نیز مورد استفاده قرار گیرد.»

همچنین واکسن هایی در برابر بیماریهای شایع باکتریایی که اغلب در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند در حال توسعه است.

در مطالعه دیگری که ماه گذشته منتشر شد ، محققان کانادایی گزارش کردند که چگونه یک واکسن در محافظت از زنان در برابر مشکلات عفونت های مکرر مجاری ادراری (UTIs) بر روی طیف وسیعی از داوطلبان تا 90 درصد موفقیت را نشان داده است.

 

کمک کرونا به جهان پزشکی

نیاز به ساخت واکسن کرونا بسیاری از سوالات بی پاسخ پزشکی گذشته را پاسخ داد و حالا دانشمندان بر روی ساخت واکسن های متعددی برای درمان بیماری های مختلف کار می کنند.

در همین حال  دانشمندان اسپانیایی این ماه فاش کردند که آنها روش جدیدی را برای از بین بردن باکتری های کشنده مقاوم به آنتی بیوتیک ابداع کرده اند.

به موازات آن یک تحقیق دیگر در انگلیس در حال انجام است که موفقیت هایی زیادی را در زمینه درمان سریع عفونت ناشی از مفصل مصنوعی در بدن به وجود آورده است. عفونت حاصل از این بیماری در برابر درمان های آنتی بیوتیکی به شدت مقاومت می کند.

به هر حال مشخص است که کرونا تاثیربسیار شگفت انگیزی روی درمان برخی از بیماری های دیگر گذاشته است.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها