وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن هیچ پیشنهادی درباره تأمین مالی فروش جنگنده‌های «اف-۱۶» به آنکارا نداده است، گفت وزارت دفاع همچنان درگیر مکانیزم حل اختلاف با ترکیه در مورد «اف-۳۵» است.
کد خبر: ۱۳۴۳۰۶۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، دولت آمریکا شامگاه دوشنبه اظهارات «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه مبنی بر پیشنهاد واشنگتن برای فروش هواپیما‌های جنگنده «اف-۱۶» به آنکارا را رد کرد.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طی نشست خبری در این‌باره توضیح داد: «ما شما را به دولت ترکیه ارجاع می‌دهیم تا درباره برنامه‌های خرید نظامی خود صحبت کند. آنچه من می‌توانم بگویم این است که ایالات متحده هیچگونه پیشنهاد مالی برای درخواست اف-۱۶ توسط ترکیه ارائه نکرده است».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، پرایس در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد پول پرداخت‌شده ترکیه برای خرید جنگنده‌های «اف-۳۵»، برای فروش اف-۱۶ به این کشور استفاده شود، گفت: «وزارت دفاع همچنان درگیر مکانیزم حل اختلاف با ترکیه در مورد اف-۳۵ است، اما من قصد ندارم نتیجه را پیش‌داوری کنم».

پیش از این، رئیس‌جمهور ترکیه ادعا کرده بود که آمریکا به این کشور پیشنهاد داده است، از سرمایه‌گذاری انجام شده آنکارا برای پروژه اف-۳۵ برای خرید اف-۱۶ از آمریکا استفاده شود.

رویترز در اوایل ماه جاری گزارش داده بود که ترکیه به آمریکا درخواستی برای خرید ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ و نزدیک به ۸۰ کیت نوسازی هواپیما‌های جنگی خود ارائه کرده است.

واشنگتن در دسامبر سال قبل تحریم‌هایی را علیه آژانس تدارکات نظامی ترکیه به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی ساخت روسیه تحت کاتسا وضع کرد. «اسماعیل دمیر» رئیس صنایع دفاعی ترکیه و سه مقام دیگر هدف تحریم‌ها قرار گرفتند که شامل ممنوعیت کلیه مجوز‌های صادرات و مجوز‌های صادراتی ایالات متحده به ترکیه و همچنین توقف دارایی‌ها و محدودیت‌های صدور روادید برای دمیر است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها