فرزاد آشوبی: نباید دعواهای لب خط را فقط گردن نیمکت‌ها بیندازیم

پرسپولیس، سپاهان و استقلال مدعی هستند

   لیگ برتر از امروز آغاز می‌شود و «کیفیت» یکی از دغدغه‌های اصلی هوادران برای فصل جدید است. در سال‌های گذشته بازی‌های لیگ خیلی چنگی به دل نزده و همه امیدوارند امسال کیفیت مسابقات بالاتر برود.
کد خبر: ۱۳۴۳۰۵۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ،  با فرزاد آشوبی بازیکن سابق لیگ‌برتر که در تیم‌هایی چون استقلال، پرسپولیس، تراکتور، راه‌آهن و... بازی کرده درباره فصل جدید فوتبالی گپی زدیم.


کیفیت لیگ مورد انتقاد خیلی‌هاست و می‌گویند هر سال بازی‌ها به مراتب بدتر از سابق گذشته می‌شود. شما این حرف‌ها را قبول دارید؟
به نظرم من لیگ فصل گذشته یک مقدار شرایط متفاوت‌تری داشت. اتفاقا سطح بازی‌ها رو به پیشرفت بود. امیدوارم در فصل جدید به هر حال ایده‌های بیشتری به ویژه وقتی صاحب توپ هستیم، داشته باشیم. آنجاست که تفاوت‌ها رقم می‌خورد. آنجاست که می‌توانید ایده‌های تاکتیکی مربیان را ببینید.

فکر می‌کنید دلیل این‌که اکثر بازی‌ها تدافعی است و تماشاگر از تماشای آن لذت نمی‌برد چیست؟
ما وقتی در بازیکن‌سازی روش‌های استاندارد نداشته باشیم، خروجی‌مان در بزرگسالان ضعیف خواهد بود. یعنی بازیکنان از سنین کم باید آموزش لازم را ببیند. قبول دارم بعضی از تیم‌ها دفاع می‌کنند و این هم به خاطر داشته‌های مربیان است. دفاع کردن ایده بدی نیست. ‌بحث زمانی اهمیت پیدا می‌کند که در زمان تصاحب توپ خلاقیت به خرج دهند. از ضد حملات گرفته تا ضربات ایستگاهی و موقعیت‌های دیگر.

انتقاد جدی که به لیگ وارد است، به کندی بازی‌ها برمی‌گردد. بازیکنان خیلی خود را به زمین می‌اندازند.
این به زمانی برمی‌گردد که تیم‌ها تحت فشار هستند. یعنی پلن و نقشه‌ای ندارند که خود را از فشار خارج کنند، به همین خاطر خود را روی زمین می‌اندازند تا فشار حریف را کم کنند یا سرعت بازی را بگیرند. متاسفانه این چیزها در فوتبال ما وجود دارد.

یکی از تاکتیک‌های جدید فوتبال ایران در فصل گذشته داد و بیدادها لب خط بود. درست است؟
من ‌موافق این حرف هستم ولی نباید همه چیز را صرفا به گردن نیمکت‌ها بیاندازیم. باید واقع‌بین باشیم. داوری در فصل گذشته اشتباهات زیادی داشت و تیم‌ها را اذیت کرد. در مجموع با این حرف موافقم که مربی به عنوان فرمانده و سرگروه تیم باید خویشتنداری بیشتری به خرج دهد و آرامش را در تیم به وجود بیاورد. این را هم نباید فراموش کرد که فوتبال عاملی برای لذت است.

گفته می‌شود دایره بسته‌ای از مربیان وجود دارد و هر سال از این تیم به آن تیم می‌روند.
به نظرم الان وضعیت نسبت به قبل بهتر شده و این دایره کمی بزرگتر شده است. مربیان جوانی در لیگ برتر هستند. مربیان جوانی هم به لیگ یک رفته‌اند تا کسب تجربه کنند. به نظرم نیاز هست که در این زمینه یک تحول داشته باشیم. بد نیست ما مربیان با‌تجربه و با‌سابقه داشته باشیم ولی صرفا توجه به این موضوع، نمی‌تواند ما را به هدف‌مان برساند. تجربه به تنهایی برای موفقیت کافی نیست. باید سایر زمینه‌های کیفی هم سنجیده شود. وقتی مربیان بر اساس کیفیت و عملکردشان مورد قضاوت قرار بگیرند، باشگاه‌ها می‌توانند انتخاب بهتری داشته باشند.

با توجه به نقل و انتقالات، شما در فصل جدید کدام تیم‌ها را مدعی قهرمانی می‌بینید؟
من فکر می‌کنم پرسپولیس با توجه به مهره‌های خوبی که دارد، یک مدعی بالقوه است. سپاهان هم همین‌طور. این تیم فصل گذشته کیفیت لازم را نشان داد. درباره استقلال هم نظرم همین است. این تیم نفرات خوبی جذب کرده و اضافه شدن «پین» به کادر فنی آنها هم می‌تواند شرایط را تغییر دهد. البته باید منتظر بمانیم و ببینیم استقلال مدل مجیدی-پین چه شکلی خواهد بود. به نظرم گل‌گهر را هم نباید فراموش کرد. آنها هم تیم خوبی را مهیای مسابقات کرده‌اند. فولاد ، تراکتور و همینطور مس رفسنجان هم نه به عنوان مدعی قهرمانی ولی به عنوان تیم‌هایی که می‌توانند معادلات صدر جدول را تغییر دهد، قابل توجه هستند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها