آغاز بیست و یکمین دوره رقابت‌های لیگ‌برتر ایران

بالاخره لیگ! / همیشه حاضر، همیشه مدعی

و سرانجام لیگ برتر؛ دوباره هیجان و دوباره استرس؛حتی اگر این لیگ با کلی تاخیر بدون بهانه برگزار شود اما برای آن عشق فوتبال‌ها، برای آنها که شب و روزشان توپ گرد است و مستطیل سبز، شور و حال خودش را دارد.
کد خبر: ۱۳۴۳۰۵۴

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم، شور و حالی که حتی اگر این اجازه را به آنها ندهد که پای‌شان به ورزشگاه برسد اما از صفحه تلویزیون استرس می‌کشند، مشت‌هاشان را گره می‌کنند، لب‌ها‌شان را گاز می‌گیرند و بعضی‌ها حتی برای این تیم‌ها می‌میرند! اتفاقی که بارها و بارها افتاده و خیلی‌ها حالا نیستند تا ببینند که تیم‌های محبوب‌شان مهیای رویداد فوتبالی دیگری می‌شوند. رویدادی که جذابیت‌هایش را فقط آنها درک می‌کنند و بس. امروز دوباره این ماراتن آغاز می‌شود و امروز یک روز خاص برای «دیوانه‌های» فوتبال است.

لیگ‌برتر فوتبال ایران «بای دیفالت» سه مدعی همیشگی دارد ‌و هر تیمی غیر از این سه، قهرمان شود یک شگفتی محسوب می‌شود. آنها پرسپولیس، استقلال و سپاهان هستند با ۱۵ قهرمانی در ۲۰ دوره قبلی.

ویژگی بارز مثلث مدعیان لیگ‌برتر این است که در همه ۲۰ دوره قبلی حضور داشتند. تا همین چند ماه پیش سایپا چهارمین تیمی به حساب می‌آمد که در همه ادوار حضور داشت اما با سقوطش به لیگ یک حالا سه مدعی اصلی در زمینه تعداد دفعات حضور در لیگ‌برتر هم سه تیم رکورددار محسوب می‌شوند.  نکته جالب دیگر در مورد پرسپولیس، استقلال و سپاهان عناوینی است که در ۲۰ دوره قبلی به دست آوردند. پرسپولیس با ۷ قهرمانی، ۲ نایب قهرمانی و ۲ عنوان سومی، سپاهان با ۵ قهرمانی، ۳نایب قهرمانی و یک عنوان سومی و استقلال با ۳ قهرمانی، ۵ نایب قهرمانی و ۷ عنوان سومی پرافتخارترین تیم‌ها در این ۲۰ دوره قبلی هستند و از ۶۰ عنوان ممکن ۳۵ عنوان را برای خود درو کرده‌اند.  به لحاظ امتیازی هم استقلال، پرسپولیس و سپاهان تنها تیم‌های باشگاه هزار امتیازی لیگ‌برتر هستند استقلال با ۱۰۸۰ امتیاز اول است، پرسپولیس با ۱۰۶۲ امتیاز دوم است و سپاهان با ۱۰۲۵ امتیاز سوم. نزدیک‌ترین تیم به مجموع امتیاز هزار ذوب‌آهن با ۸۷۴ امتیاز است که در بهترین حالت ممکن احتمالا سه فصل دیگر از مرز هزار امتیاز عبور خواهد کرد. ضمن این‌که تاکنون ۴۳ تیم در لیگ‌برتر فوتبال ایران بازی کرده‌اند و هوادار که در این فصل لیگ برتری شده تیم شماره ۴۴ به حساب می‌آید.

 

کو تا ۲۰ تایی شدن؟

لیگ‌برتر فوتبال ایران ۱۶ تیمی است. یادش بخیر که زمانی ناصر ابراهیمی پیشکسوت فوتبال ایران در انتقاد از درخواست کارلوس کی‌روش سرمربی وقت ایران مبنی بر کاهش تعداد تیم‌های شرکت‌کننده در لیگ برتر ایران گفت: «کی‌روش برود لیگ پرتغال را ۱۲ تیمی کند». لیگ‌برتر فوتبال ایران هیچ‌وقت ۱۲ تیمی نشد، اما همان ۱۶تیمی هم باقی ماند.

اکنون بزرگ‌ترین و بهترین لیگ‌های فوتبال دنیا ۲۰ تیمی هستند و در میان لیگ‌های غول دنیا فقط بوندسلیگاست که ۱۸ تیم دارد.

به هر حال در فصل بیست و یکم رقابت‌ها با حضور ۱۶ تیم برگزار خواهد شد. به نظر می‌رسد این لیگ فاصله‌ای طولانی تا ۲۰تیمی شدن دارد. ناگفته نماند در غرب آسیا اصولا لیگ سطح بالای ۲۰ تیمی وجود ندارد. عربستان هم ۱۶ تیم دارد و امارات ۱۴ تیم.

 

گلزنان قدیمی

در فهرست بهترین گلزنان تاریخ لیگ برتر رضا عنایتی با ۱۴۷ گل‌زده دست نیافتنی است و احتمالا معین، امید، آریا و آرمیا، ۴پسر آقا رضا تا ابد به این موضوع افتخار خواهند کرد. مهدی رجب‌زاده با ۱۱۶ و آرش برهانی با ۱۱۵ گل، دیگر گلزنان برتر هستند. عددهایی که در دو فصل گذشته به دلیل بازنشستگی این سه مهاجم، دیگر افزایش پیدا نکرد. با این حال نفر چهارم این فهرست همچنان در لیگ برتر بازی می کند. او کسی نیست جز لوسیانو پریرا، بهترین مهاجم خارجی لیگ برتر. در بین ۱۰ مهاجم برتر تاریخ لیگ برتر پریرای ۸۶ گله و محمدرضا خلعتبری ۷۶ گله، تنها مهاجمانی هستند که در فصل جدید هم حضور دارند. خلعتبری که فعلا در رده نهم بهترین گلزنان لیگ برتر قرار دارد با زدن ۱۰ گل دیگر از کریم انصاری‌فرد (۷۷)، جلال رافخایی (۷۹)، ادینیو (۸۲) و فریدون فضلی (۸۵) عبور خواهد کرد اما پریرا اگر می خواهد در این رده بندی صعود کند به ۲۰ گل نیاز دارد تا از آرش برهانی سبقت بگیرد. هر دو اتفاق هم کمی دور از ذهن است. پریرا در دو فصل اخیر جمعا ۱۲ گل زده و آمار برای خلعتبری هم ۸ گل در ۷ فصل بوده!

 

سلام به شیراز

فجر سپاسی پس از فصل‌های طولانی به لیگ‌برتر بازگشت. همانطور که قبلا اشاره شد حالا شیراز هم نماینده دارد. فجرسپاسی یکی از به یادماندنی‌ترین تیم‌های لیگ‌برتری است و از این رو بازگشت این تیم خاطره‌انگیز از اهمیت بالایی برخوردار است. این تیم زمانی محل جولان بازیکنان جوانی بود که به تیمی مثل پرسپولیس چهار گل می‌زدند. مشکلات مالی و فراوان این تیم نیز باعث شده بود فقیرترین تیم لیگ برتر لقب بگیرد. البته فجرسپاسی الان تفاوت زیادی با گذشته دارد. حداقل این‌که شاغلام (غلام پیروانی) دیگر در کنار این تیم نیست.

 

دور‌همی جذاب

بفرمایید لیگ‌برتر، بفرمایید چهارگوشه ایران.  لیگ بیست و یکم حسابی به خودش تنوع داده است. از شرق و غرب و از شمال تا جنوب در لیگ برتر نماینده دیده می‌شود.

تعداد شهرهایی که در لیگ برتر امسال نماینده دارند را بخوانید: اراک، مشهد، تبریز، اصفهان، آبادان، شیراز، اهواز، سیرجان، رفسنجان، مازندران، مسجدسلیمان.

یک شهر مثل شیراز بالاخره به لیگ‌برتر آمد (فجرسپاسی) و در مقابل یک شهر مثل کرج (سایپا) از لیگ‌برتر رفت. ولی به هر حال امسال سال جذابی برای تیم‌های شهرستانی است.

ذکر این نکته ضروری است که کرمانی‌ها دو نماینده دارند (سیرجان و رفسنجان)، اصفهان هم همین‌طور (ذوب آهن و سپاهان)، خوزستان اما با سه نماینده حاضر می‌شود (صنعت‌نفت، فولاد و نفت مسجدسلیمان).

 

اولین مشکل؛ تیم‌های بدون تمرین!

همین ۱۰ روز قبل بود که خبر رسید سه تیم هنوز حتی تمرینات خودشان را آغاز نکرده‌اند. ابتدا قرار بود لیگ برتر از دوم و سوم مهر و لیگ یک هم از ۶ یا ۷ مهر آغاز شود. همواره لیگ یک چند روز بعد از لیگ برتر آغاز می‌شود اما بعد از این‌که سهیل مهدی اعلام کرد تاریخ شروع بازی‌های لیگ‌برتر به ۲۷ مهر یعنی بعد از بازی‌های تیم‌ملی موکول شده فریبزر محمودزاده هم در مصاحبه‌‌ای اعلام کرد برای اولین‌بار مجبوریم بازی‌های لیگ یک را پیش از لیگ‌برتر آغاز کنیم. از آنجا که ۱۸ تیم در دسته اول حضور دارند و نیاز به هفته‌های زیادی برای برگزاری مسابقات داریم نمی‌توانیم شروع بازی‌های لیگ یک را به بعد از لیگ برتر موکول کنیم .            

مدعیان قهرمانی                      

پرسپولیس با یحیی گل‌محمدی به دنبال تاریخ‌سازی است. آنها ۵ ‌دوره قهرمان این رقابت‌ها شده‌اند و مدافع رسیدن به این عنوان هستند. ‌رقیب سنتی آنها یعنی استقلال یکی دیگر از مدعیان این دوره است.تثبیت فرهاد مجیدی به عنوان سرمربی،مدیرعاملی سردار آجرلو و امید زیادی که هواداران این تیم به قهرمانی دارند می‌تواند جذابیت‌های لیگ امسال را بیشتر کند. سپاهان؛ یکی از جدی‌ترین رقبا برای کسب مقام قهرمانی. آنها تیم خوبی را بسته‌اند و البته در فضای مجازی کری‌خوانی های‌شان را هم آغاز کرده‌اند. مثل این‌که گفته‌اند:«دیگر بس است. امسال هیچ تیمی از تهران قهرمان نخواهد شد و جام قهرمانی به اصفهان خواهد آمد.» تیم‌های فولاد و تراکتور را هم می‌توان در زمره تیم‌های مدعی برای کسب قهرمانی دانست اما بدون تعارف آنها شانس پایین‌تری برای رسیدن به قهرمانی نسبت به سه تیم یاد شده دارند.

تازه واردهایی که هوادارند!

 رضاعنایتی و تیمش از بهترین ها در لیگ دسته اول بودند و به عنوان تیم دوم به لیگ برتر صعود کردند.پس از صعودعنایتی امتیاز تیمش را واگذار کرد اما طبق قول و قراری که با مالک گذاشته اند امسال هم خودش سرمربی تیم هوادار خواهد بود.عنایتی بارها و بارها در جمع‌های دوستانه عنوان کرده که در لیگ‌برتر حرف های زیادی برای گفتن خواهند داشت و هرگز حریفی نخواهند بود که دست و پای شان بسته باشد.

بازی جذاب هفته

فارغ از بازی جذاب بین فولاد و پرسپولیس باید گفت که لقب بازی جذاب هفته نخست به دیدار تیم های استقلال و هوادار بر می گردد.جایی که با تجربه ها با جوان ها باید دست و پنجه نرم کنند.این در حالی است که رضاعنایتی سرمربی تیم هوادار خودش سال ها آقای گل استقلالی ها بوده و جدال شاگردان او و مجیدی می توانددر نخستین رقابت شان بسیار جذاب باشد.

نیمی از لیگ در سلطه سرمربیان استقلالی

از بین هشت تیمی که این فصل در رقابت های لیگ برتر حضور دارند هشت تیم هستند که سرمربیانی استقلالی دارند یا در استقلال مربیگری کرده‌اند.استقلال با فرهاد مجیدی،هوادار با رضاعنایتی، گل‌گهر با امیر قلعه‌نویی، نفت آبادان با علیرضا منصوریان، آلومینیوم اراک با رسول خطیبی، تراکتور با فیروز کریمی، نفت مسجد سلیمان با فراز کمالوند و نساجی با ساکت الهامی.

تماشاگر فعلا بدون تماشاگر!

به عقیده خیلی‌ها اگر تماشاگران  در لیگ برتر باشند نورعلی نور خواهد شد. اتفاقی که با وضعیت موجود بعید به نظر می‌رسد.هر چند که مسؤولان پس از واکسیناسیون عمومی وعده اش را داده اند ولی باز هم اما و اگرهای زیادی در این زمینه وجود خواهد داشت.هیچ سالی لیگ برتر به این شکل نبوده و حتی اگر بهانه مسؤولان کرونا بوده باشد با نیم نگاهی به سایر کشورها مشخص می شود که آنها هفته های هفتم و هشتم خود را هم برگزار کرده‌اند و فقط لیگ ایران در دنیا است که تازه از امروز آغاز خواهد شد. لیگی که به بهانه‌های مختلف  و تا دری به تخته ای می خورد مستعد تعطیلی است و اصلا مشخص نیست که در ادامه راه، این لیگ چند بار دیگر متوقف شود؟

 

ایــــن ۷ قهرمان

۲۰ فصل از لیگ‌برتر فوتبال ایران سپری شده، امروز هم بیست و یکمین فصل تاریخ آغاز می‌‌‌شود. در این مدت هفت تیم عنوان قهرمانی را جشن گرفته‌اند. پرسپولیس با ۷ قهرمانی شاگرد اول لیگ است. سپاهان با پنج قهرمانی در جایگاه دوم قرار دارد.استقلال نیز سه بار عنوان قهرمانی را جشن گرفته است.

فولاد دوبار و پاس و سایپا و استقلال خوزستان نیز هر کدام یک بار قهرمان شده‌‌‌‌اند.

پرسپولیس و استقلال و سپاهان که مثل همیشه در لیگ حضور دارند و مدعی هم هستند. فولاد هم چنین شرایطی دارد. اما آن سه قهرمان سابق دیگر یعنی پاس و سایپا و استقلال خوزستان سرنوشت غم‌انگیزی داشتند. پاس و استقلال خوزستان که تقریبا از فوتبال ایران محو شده‌اند و سایپا هم لیگ بیستم به دسته پایین‌تر سقوط کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها