کارشناسان می گویند بحران آب و هوایی با توجه به گرایش جهان به سمت انرژی های تجدیدپذیر، ضربه مضاعفی را به خاورمیانه با از دست دادن درآمدهای نفتی اش وارد می کند.
کد خبر: ۱۳۴۲۸۱۱

به گزارش جام جم آنلاین، برای حل این چالش در منطقه ای که با درگیری های داخلی، جنگ و موج مهاجرت ها دست به گریبان است، اقدامات کمی انجام شده است.

نیکولاس آناستاسیادس رئیس جمهوری قبرس در کنفرانس بین المللی تغییرات اقلیمی در خاورمیانه و شرق مدیترانه گفت: منطقه ما به عنوان کانون تغییرات اقلیمی جهانی طبقه بندی شده است.

این منطقه که نیم میلیون نفر را در خود جای داده، به عنوان منطقه ای آسیب پذیر تعیین شده است.

جفری ساکس رئیس شبکه راه حل های توسعه پایدار سازمان ملل متحد گفت: وقتی مساله تغییرات اقلیمی و خاورمیانه به میان می آید، مشکلات وحشتناکی مطرح می شود.

وی افزود: نخست آنکه این منطقه، مرکز هیدروکربن های جهان است، از اینرو بسیاری از اقتصادهای آن به سوختی وابسته است که اساسا نامتعارف است و ما باید این روند را متوقف کنیم.

این مقام مسئول به خبرگزاری فرانسه گفت: دوم آنکه، بدیهی است این منطقه، منطقه خشکی است که خشک تر می شود، بنابریان به هر طرف که نگاه کنید، ناامنی آب، تنش بر سر آب و جابجایی جمعیت ها مشاهده می شود.

ساکس گفت: باید یک دگرگونی عظیم در منطقه ایجاد شود. این منطقه ای سیاسی و تقسیم شده است، منطقه ای که گرفتار جنگ و درگیری هایی است که اغلب با نفت در ارتباط است.

وی افزود: خبر خوب اینکه نور آفتاب به میزان بالایی وجود دارد و تشعشعات خورشیدی زمینه را برای اقتصاد سبز و پاکیزه فراهم می کند.

لوران فابیوس وزیر امور خارجه سابق فرانسه که بر توافق پاریس نظارت دارد، گفت: ما آتش سوزی های فاجعه باری را در قبرس، یونان، ترکیه، اسرائیل و لبنان تجربه کردیم.

وی افزود: در کویت، عمان، امارات عربی متحده، عربستان، عراق و ایران درجه حرارت بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد داشتیم و ترکیه شاهد خشکسالی و تنش آب در کشورهای مختلف به ویژه اردن مشاهده شد که این رویدادهای غم انگیز از یک فیلم سینمایی فاجعه بار نشات نمی گیرد، بلکه واقعی و حی و حاضر است.

قبرس نزدیکترین عضو اتحادیه اروپا به خاورمیانه است که هدایت اقدامی بین المللی با مشارکت ۲۴۰ دانشمند برای توسعه یک طرح اقدام منطقه ای ۱۰ ساله را برعهده دارد که قرار است در اجلاس سال آینده ارائه شود.

به گفته دانشمندان، خاورمیانه و شمال آفریقا که همین حالا نیز به شدت بی آب هستند، از سال های ۱۹۸۰ با دو برابر نرخ متوسط جهانی، حدود ۰.۴۵ درجه سانتیگراد در دهه گرم شده اند.

بیابان ها در حال گسترش هستند و طوفان های گرد و غبار تشدید می شوند، زیرا برف های مناطق کوهستانی به آرامی کاهش می یابد و بر سیستم های رودخانه ای که آب میلیون ها نفر را تامین می کند، تاثیر می گذارد.

به گفته جاس لیلیولد شیمی دان جوی هلندی، تا پایان قرن حاضر، با انتشار گازهای گلخانه ای، دمای هوا به میزان شش درجه سانتیگراد افزایش می یابد.

کارشناسان هشدار دادند با تبدیل شدن زمین های کشاورزی به گرد و خاک و افزایش تنش ها بر سر کاهش منابع، تغییرات اقلیمی می تواند ریشه درگیری ها و خشونت ها درآینده باشد.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها