کد خبر: ۱۳۴۲۴۸۶
آنچه دیروز در مسجد شیعیان قندهار رخ داد، دل هر انسان آزاده‌ای را به درد آورد. این دومین عملیات تروریستی داعش علیه نمازگزاران شیعه طی یک هفته اخیر محسوب می‌شود. حدود یک هفته قبل و در جریان بمبگذاری داعش در مسجد شیعیان قندوز، بسیاری از تحلیلگران هشدار دادند انجام‌ندادن اقدامات مناسب در مواجهه با اقدامات تروریست‌های تکفیری در افغانستان، معنایی به جز تکرار این حوادث خونین و وقوع بحران‌های گسترده امنیتی در این کشور نخواهدداشت. اکنون نیز این هشدار به صورتی جدی‌تر مخابره می‌شود.

داعش به یک‌باره در افغانستان ظاهر نشده‌است. عملیات تروریستی قندهار و قندوز، هر دو منبعث از یک اتاق فکر مشترک هستند. در این معادله خونین، داعش حکم پیاده‌نظام و مجری سیاست‌های خطرناک و تجزیه‌طلبانه آمریکا و صهیونیست‌ها را دارد. در این میان باید بر قواعد قطعی و ثابت معادلات افغانستان تمرکزی ویژه کنیم. در این معادله، با داده‌ای قطعی به نام «انتقال داعش به افغانستان توسط آمریکا» مواجه هستیم. کشور‌هایی مانند جمهوری اسلامی ایران و روسیه طی سال‌های اخیر، خصوصا پس از در هم شکستن خلافت داعش در عراق و سوریه (که به برکت خون شهدای مقاومت صورت گرفت)، بار‌ها از تلاش هدفمند آمریکا به منظور انتقال داعش به افغانستان و شبه‌قاره هند پرده برداشته‌بودند.
 
با این حال مقامات آمریکایی، صهیونیستی و سعودی به تلاش وقیحانه خود برای انتقال تروریست‌های تکفیری به این منطقه ادامه دادند. بدیهی است در حال حاضر نیز نقشه راه تروریست‌های تکفیری در افغانستان را نه سران داعش، بلکه اتاق‌های فکر در واشنگتن و تل‌آویو تعیین می‌کنند. اکنون زمان آن رسیده است تا در مسیر خنثی‌سازی این موارد، اقدامی قاطعانه صورت گیرد. با توجه به پیوند ذاتی تروریسم آمریکایی و تروریسم تکفیری (داعش)، وقوع حوادثی از این دست اجتناب‌ناپذیر خواهدبود. در مقابل، لازم است در مواجهه با این ساختار خشونت‌آمیز و بحرانساز، اقدامات لازم صورت گیرد.
 
در این معادله، می‌توان ضمن هم‌افزایی امنیتی و استراتژیک با شرکایی مانند روسیه و چین، تحرکات داعش و حامیان آن را در افغانستان رصد سپس با آن مقابله کرد. در هر حال انهدام داعش، حامیان و متعلقات آن درافغانستان و شبه‌قاره هند، در آینده‌ای نه چندان دور تحقق پیدا می‌کند، درا ین صورت، مشاهده چهره در هم شکسته سران رژیم‌صهیونیستی و کاخ‌سفید دیدنی خواهدبود.

محمد قادری تحلیلگر حوزه روابط بین‌الملل / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها