ماموریت «لوسی» ناسا به هشت سیارک، یکی از پیچیده‌ترین سفرهای فضایی که تا به حال برنامه‌ریزی شده بود، قرار است ساعات اولیه روز شنبه به وقت آمریکا از فلوریدا انجام شود.
کد خبر: ۱۳۴۲۴۸۲
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، در اطراف سیاره مشتری سیارک‌های کوچک و بزرگی جمع شدند که قدمتشان به چهار میلیارد سال پیش، یعنی ابتدای شکل گیری منظومه شمسی بازمی‌گردد.

محققان تصور می‌کنند که این سیارک‌ها در واقع باقی‌مانده‌های مواد اولیه سازنده سیاره‌های بیرونی مثل مشتری و زحل است. به همین دلیل ناسا تصمیم گرفته تا فضاپیمایی به این ناحیه بفرستند و این اجرام آسمانی را بررسی کند.

این اجرام که اصطلاحا «سیارک‌های تروجان» نام دارند، در دو گروه به همراه مشتری در مدارش به دور خورشید می‌گردند. ماموریت لوسی ناسا اولین فضاپیمایی خواهد بود که تروجان‌های مشتری را از نزدیک بررسی می‌کند و اطلاعات آن را به زمین می‌فرستد.

اسم این ماموریت را از روی فسیل معروفی که از نیاکان انسان بود، برداشتند و اسکلت این فسیل، یعنی لوسی اطلاعات بی‌نظیری از تکامل انسان در اختیارمان قرار داد. فضاپیمای لوسی درست مثل این فسیل، دانش ما را از منشا سیارات دگرگون خواهد کرد و اطلاعات جدیدی از چگونگی شکل‌گیری منظومه شمسی در اختیارمان قرار خواهد داد. به علاوه ممکن است این اجرام شامل ترکیبات ارگانیکی باشند که زمین اولیه را تشکیل دادند.

شرکت «ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی» قصد دارد این فضاپیما را در سفر چند میلیارد مایلی خود در یک بازه زمانی پرتاب ۷۵ دقیقه‌ای از ۵:۳۴ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی آغاز کند. قرار است این فضاپیما توسط موشک «اطلس ۵» از مجتمع ۴۱ در ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال پرتاب شود و ماموریت ۱۲ ساله خود را به هشت سیارک مختلف در این ناحیه آغاز کند.

یکی از این سیارک‌ها در کمربند سیارکی اصلی بین مریخ و مشتری قرار دارد و هفت سیارک دیگر از تروجان‌ها هستند. چهار مورد از این تروجان‌ها هم سیستم‌های دوتایی هستند که لوسی با یک هدف دو نشان را خواهد زد.

فضاپیمای لوسی به وزن ۸۲۱ کیلوگرم، ۱۴.۲۵ متر طول، ۲.۷ متر عرض و ۳.۸ متر ارتفاع دارد. قطر پنل‌های خورشیدی آن ۷.۳ متر است. ماموریت لوسی ناسا اولین فضاپیمایی خواهد بود که تروجان‌های مشتری را از نزدیک بررسی و اطلاعات آن را به زمین ارسال می‌کند. تاکنون هیچ ماموریت فضایی دیگری در تاریخ به این تعداد مقاصد مختلف در اطراف خورشید فرستاده نشده است و لوسی اولین آن‌ها خواهد بود. لوسی برای اولین بار تنوعی از اجرام ابتدایی منظومه شمسی را به ما نشان خواهد داد که سیاراتمان را تشکیل دادند.

شرکت ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی (United Launch Alliance)، ارائه دهندهٔ خدمات پرتاب و راه‌اندازی فضاپیما به دولت آمریکا است. این شرکت به عنوان یک سرمایه‌گذاری مشترک بین سیستم‌های فضایی لاکهید مارتین و بوئینگ، دفاع فضایی و امنیتی در دسامبر ۲۰۰۶ با ترکیب تیم‌های دو شرکت شکل گرفت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها