در یک مطالعه جدید، دانشمندان به ارتباط ژنتیکی بین ابتلا به آلزایمر و عوارض شدید کووید ۱۹ پی بردند.
کد خبر: ۱۳۴۲۲۵۳
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، بیماری آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است، سندرمی که در آن عملکرد شناختی به تدریج در طول زمان کاهش می‌یابد.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۵۵ میلیون نفر در سراسر جهان با زوال عقل زندگی می‌کنند و پزشکان سالانه ۱۰ میلیون مورد جدید را تشخیص می‌دهند. حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از این موارد آلزایمر هستند.

دکتر «درویس صالح»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کالج لندن، در این باره گفت: «در حالی که آلزایمر در درجه اول با تجمع مضر پروتئین آمیلوئید و گره خوردگی در مغز مشخص می‌شود، اما التهاب گسترده‌ای هم در مغز وجود دارد که اهمیت سیستم ایمنی بدن در آلزایمر را برجسته می‌کند.»

مطالعات ژنتیکی قبلی نشان داد که ژن‌های مختلف می‌توانند خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر را تغییر دهند. این "ژن‌های پرخطر" نحوه واکنش میکروگلیا یا سلول‌های ایمنی مغز به پروتئین آمیلوئید و درهم پیچیدگی را تغییر می‌دهد.

در این مطالعه، دانشمندان بر زیرگروهی از سلول‌های میکروگلیا معروف به «میکروگلیای پاسخ اینترفرون» (IRM) متمرکز شدند که با افزایش سن و در پاسخ به پروتئین‌های آمیلوئید افزایش می‌یابد.
سلول‌های IRM به پروتئین‌های اینترفرون که بدن برای مبارزه با عفونت‌های ویروسی مانند کروناویروس آزاد می‌کند پاسخ می‌دهند.

محققان در این مطالعه، گونه‌ای از ژن اولیگوآدنیلات سنتتاز ۱ (OAS ۱) تحریک شده توسط اینترفرون را شناسایی کردند که می‌تواند خطر ابتلاء به آلزایمر را ۱۱ تا ۲۲ درصد افزایش دهد.
دانشمندان همچنین نشان داده اند که OAS ۱، که پروتئین‌های التهابی را تنظیم می‌کند، با ریسک ژنتیکی مرتبط با عوارض شدید کووید ۱۹ مرتبط است.

این تحقیق نشان می‌دهد که بدن برای کاهش میزان پروتئین‌های ایجاد کننده التهاب به OAS ۱ نیاز دارد.
این یافته‌ها همچنین اهمیت التهاب را در ابتلاء به بیماری آلزایمر و شدت کووید ۱۹ نشان می‌دهد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها