گفتگو با ۲ شاعر اصفهانی از ۲ نسل مختلف در روزی که به‌نام زاینده‌رود نامگذاری شده‌است

زاینده‌رود من کو؟

پاییز از نگاه شاعر، هواشناس و روان‌شناس

پاییز بی‌سر و صدا می‌آید

بیشتر ما یا بهتر بگویم بیشتر کسانی که این صفحه را می‌خوانند و مشتری کافه میرداماد هستند، پادکست رادیوچهررازی را گوش داده‌اند حالا نه همه قسمت‌هایش اما بخش‌هایی از آن را شنیده‌اند و الان که چند روزی است پاییز آمده و هوا به یکباره سرد شده، با خود این دیالوگ جمشید را زمزمه می‌کنند: «پاییز یهویی می‌آد...».
کد خبر: ۱۳۴۱۸۰۴
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم، بهار با سروصدای زیادی می‌آید و مردم برایش حسابی تدارک می‌بینند از اوایل اسفند که هنوز زمستان است. تابستان هم با میوه هایش آمدنش را خبر می‌دهد، اما پاییز به یکباره از راه می‌رسد. نشسته‌ای در سایه خنک و حتی گاهی زیر باد کولر و داری ماستت را می‌خوری که احساس می‌کنی یک سوز سردی از جایی می‌آید و مورمورت می‌شود و تا به خودت می‌آیی، می‌بینی لباس‌های گرم را از کمد بیرون آورده‌ای و پوشیده ای. از همان لحظه که نور خورشید کم‌رمق و زردتر می‌شود و خورشید خیلی زود پشت کوه‌ها گم می‌شود و شب فرا می‌رسد... پاییز آمده و تو هنوز آماده نیستی...، اما باز هم تا به خودت بیایی در توفان رنگارنگ برگ‌ها گم شده‌ای. پاییز به یکباره می‌آید مثل الان که چند روزی است، آمده، بی‌خبر و گروهی را افسرده کرده، عده‌ای را عاشق و هواشناس‌ها به دل برخی دلهره انداخته‌اند که پاییز کم‌بارانی در راه است.

به بارش باران خوشبینم
اصغری، کارشناس هواشناسی را بیشتر مردم می‌شناسند. همان کارشناسی که برای اولین بار در تلویزیون پیش‌بینی هوای فردا و روز‌های آینده را با لحن خاص خودش گفت. انگار برایمان قصه می‌گفت با آن زبان بدن ویژه‌اش. از اصغری درباره بارش‌های پاییزی امسال می‌پرسم و این‌که همکارانش و هواشناس‌ها گفته‌اند که پاییز کم‌بارانی در راه است و همین هشدار، ما را غمگین کرده، پاییز بدون باران، مگر می‌شود؟ اصغری با احتیاط پاسخ می‌دهد و می‌گوید: مردم پیش‌بینی‌های هوا را پیگیری می‌کنند و نباید حرف نادرستی گفت به‌خصوص اگر این حرف‌ها به گوش کشاورزان برسد.

آن‌ها براساس پیش‌بینی‌ها برای کشت و زرع خود برنامه‌ریزی کنند. پیش‌بینی‌های بلند‌مدت معمولا با خطا همراه است. من خوشبینم و می‌گویم باران خواهد بارید به‌خصوص در آذرماه. برخی می‌گویند مهر امسال سرد شده! اما نه این خنکی غیرعادی نیست ما از گرمای تابستان وارد فصل جدیدی شده‌ایم برای همین احساس سرما می‌کنیم. اما باور کنید شرایط عادی است. برخی می‌گویند چرا باران نمی‌بارد؟ مهر، ماه بارش نیست. تابستان را پشت‌سر گذاشته‌ایم و گرما را. ماه‌های بارش آبان هستند و آذر و من به باران‌های ماه آخر پاییز امیدوارم. امسال پاییز گرم‌تری را تجربه خواهیم کرد، اما نه آن‌قدر زیاد، حدود یک درجه گرم‌تر از میانگین و حد نرمال. خوشبین باشیم و امیدوار به بارش باران فراوان.

کویر، درخت، پاییز
پاییز کویر چطوری است؟ یک شاعر یا کسی که روحیه حساسی دارد و طبعش نبض طبیعت را متوجه می‌شود، در کویر یا شهری مثل کرمان چگونه پاییز را درک می‌کند؟ در جواب این سوالات، حامد حسین‌خانی، شاعر و استاد دانشگاه می‌گوید: شهر کرمان که زیاد کویری نیست. شهداد که به کویر لوط وصل می‌شود حال‌وهوای کویری دارد، اما ماهان و جغرافیایی که باغ شازده در آن قرار دارد را نمی‌توان کویری دانست. به نظرم پاییز اول از همه خود را با رنگ برگ درختان نشان می‌دهد. رنگ سبز برگ‌ها کم‌کم به سمت رنگ‌های گرمی مانند زرد، نارنجی و قهوه‌ای می‌رود و به یکباره می‌بینی همه‌جا پر شده از رنگ‌های گرم و متنوع. ماهان در کنار درختان میوه‌ای مانند خرمالو و انار، درخت چنار هم زیاد دارد. درختی برگ‌پهن که پاییز را بیشتر از دیگر درختان نشان می‌دهد و یکپارچه رنگارنگ می‌شود. ماهان با همین درختان چنار زرد و نارنجی پاییزی می‌شود و پاییزش عجیب به چشم می‌آید و زیبایی فراوانی را به ما عرضه می‌کند. کویر شهداد، اما گیاه زیاد ندارد. اگر گیاهی هم هست برگ‌های پهنی ندارد که پاییز را نشان دهد. پاییز در کویر با سرما می‌آید. خورشید که غروب می‌کند، سرما به یکباره زیاد می‌شود. آسمان کویر به ستاره‌هایش شهرت دارد به‌خصوص زمان‌هایی که مهتاب نیست و آسمان پر می‌شود از ستاره، اما شب‌های پاییز آسمان کویر ابرآلود می‌شود و دیگر نمی‌توان ستاره‌ها را دید. سرمای پاییز و زمستان کویر ستاره‌ها را از ما می‌گیرد. پاییز کویر رنگی نیست، سرما هست و سوز استخوان‌سوز.

آفتاب و یاس پاییزی
دکتر فریده حمیدی، دانشیار روان‌شناسی برای آن‌هایی که با آمدن پاییز افسرد‌گی گرفته‌اند، روش‌های خوب و کارآمدی را معرفی می‌کند و می‌گوید: ارتباطات خود را زیاد کنید با دوستان، فامیل و اعضای خانواده بیشتر مراوده داشته باشید. تنوع فرهنگی را وارد سبک زندگی خود کنید با افرادی که فرهنگ زیستی و اقلیمی متفاوت‌تری با شما دارند، معاشرت کنید و با آن‌ها درباره فرهنگ‌شان صحبت کنید.

پناه‌بردن به هنر یکی از بهترین درمان‌های افسردگی پاییزی است؛ در خانه به موسیقی گوش کنید و نقاشی بکشید. کلا وقت خود را با هنر پر کنید. بهترین درمان افسردگی پاییزی و پالایش خلق‌وخوی و بالابردن سطح انرژی، حضور در طبیعت و به‌خصوص زیر نور آفتاب است. ما کشوری هستیم با آفتاب فراوان و بی‌نظیر، حتی در پاییز در طول روز، در بیشتر مواقع آفتاب داریم. نور خورشید و آفتاب سطح ملانین را افزایش می‌دهد و هومون‌های بدن را تنظیم می‌کند. باور کنید جهانیان به‌خصوص مردم کشور‌هایی که آفتاب کمی دارند، حسرت میزان آفتاب ایران را می‌خورند، اما ما قدرش را نمی‌دانیم و از آن استفاده نمی‌کنیم. همان‌طورکه دولتمردان ما از حجم آفتاب و نور خورشید ایران برای تولید انرژی‌های پاک و جدید استفاده نمی‌کنند. اگر دچار دلتنگی و افسردگی پاییزی می‌شوید، از فرصت‌هایی که نور خورشید به زمین می‌تابد استفاده کنید و در معرضش قرار گیرید حتما حال‌تان بهتر می‌شود. به نظرم باید برای آپارتمان‌هایی که نور کمی دارند یا اصلا آفتاب‌گیر نیستند، فکری شود. خانه بدون نور خورشید یأس‌آور است.

همان‌طورکه در ساخت‌وساز مدارس که زمان زیادی را بچه‌ها در آن می‌گذرانند باید مدیریت‌شده رفتار کرد و حتما میزان تابیدن نور خورشید به مدارس را در نظر گرفت و از ساخت دیوار‌های بلند که جلوی آفتاب و نور را می‌گیرد پرهیز کرد تا بچه‌ها که در پاییز و زمستان به مدرسه می‌روند دچار دل‌گرفتگی و یأس نشوند و نکته آخر این‌که تا جایی که می‌توانید ورزش کنید تا جسم و روان‌تان شاداب شود. شادابی نقطه مقابل افسردگی است. به بچه‌ها همان‌طور که درس‌های تئوری سنگین مثل ریاضی و فیزیک آموزش می‌دهید، ورزش را هم بیاموزید تا زندگی شاداب‌تری را تجربه کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها