با ما به همدان سفر کنید؛ به قدیمی‌ ترین تمدن ایران در غرب کشور

گشتی در پایتخت گردشگری آسیا

گزارشی از قطب گردشگری همدان که در تلاطم نبودن برنامه‌ریزی، دچار مشکلات زیادی شده است

چرا غار علیصدر تعطیل شد؟

غار علیصدر به عنوان پیشانی گردشگری استان همدان همیشه مورد توجه گردشگران در داخل و خارج از کشور بوده و بازدید از غار علیصدر به عنوان شگفت‌انگیز‌ترین غار ایران و جهان هدف اکثر گردشگران در سفر به همدان است. غار علیصدر به همراه چند مجموعه گردشگری دیگر در زیرمجموعه شرکت سیاحتی علیصدر اداره می‌شود که یکی از قوی‌ترین شرکت‌های گردشگری در استان و غرب کشور به شمار می‌رفت.
کد خبر: ۱۳۴۱۶۲۰
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم، شرکت سیاحتی علیصدر در دو سال گذشته با تغییر پیاپی مدیر مواجه بوده و تا حد زیادی از این موضوع آسیب دید. از طرفی شیوع ویروس کرونا باعث شد این سوء مدیریت در مجموعه شرکت سیاحتی علیصدر و غار علیصدر بیشتر نمایان شود تا جایی که به گفته فعالان حوزه گردشگری، گردشگری استان همدان به قهقرا برود.
محمد سوزنچی، کارشناس و فعال گردشگری در استان همدان با بیان این‌که مجموعه بزرگی مانند علیصدر -که داشتن آن برای صنعت گردشگری یک کشور کافی است- نصیب ما همدانی‌ها شده‌است، عنوان کرد: این مجموعه به دلیل ضعف در مدیریت و مهم‌تر نداشتن سواد و تجربه کافی برای بهره‌برداری از این نعمت ارزشمند رها شده‌است.

وی با بیان این‌که برخی به زعم خود مجموعه علیصدر را به بخش خصوصی واگذار کردند، ادامه داد: این مجموعه به صورت اسمی خصوصی‌سازی شده، اما موضوعی به نام خصوصی‌سازی اتفاق نیفتاده‌است.

این کارشناس گردشگری با اشاره به این‌که غار علیصدر درآمد بزرگی تولید می‌کند به همین دلیل دولت به راحتی از آن دست بر نمی‌دارد چراکه می‌تواند هزینه‌های خود را از درآمد این مکان سیاحتی تامین کند، افزود: اگر علیصدر یک شرکت دولتی باشد باید پول و درآمد خود را به خزانه دولت بریزد و پولی دست استان را نمی‌گیرد، اما وقتی یک شرکت خصوصی با تصمیم‌گیری در ادارات دولتی باشد، ضمن این‌که پولی به خزانه دولت نمی‌رود، سازمان‌های دولتی درون استان از درآمد هنگفت آن استفاده می‌کند.

سوزنچی با اشاره به این‌که زمانی که افراد غیرمتخصص را برای مدیریت چنین مجموعه بزرگ و مهمی در گردشگری استان می‌گذاریم، این بلا‌ها سر مجموعه می‌آید، ادامه داد: غار علیصدر ۸۵درصد بار گردشگری همدان را به دوش می‌کشد چراکه سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر گردشگر از این غار بازدید می‌کنند.

وی افزود: در ایام کرونا نهایتا ۸۰ درصد تعداد بازدید کنندگان غار علیصدر ریزش داشته، اما استان به دلیل تعطیلی‌ها نتوانسته از آن ۲۰ درصد بازدید‌کننده استفاده کند.

این فعال گردشگری استان همدان با اشاره به این‌که در شهریور تعداد جاذبه‌های گردشگری تعطیل‌شده شهر همدان زیاد بوده‌است، اضافه کرد: استان کرمان و اصفهان قرمز و سیاه شد، اما جاذبه‌های گردشگری را به اندازه همدان تعطیل نکرد، استان هرمزگان قرمز و سیاه شد، اما جاذبه‌های گردشگری خود را تعطیل نکرد.

سوزنچی با بیان این‌که فعالان صنعت گردشگری برای نجات زندگی شخصی خود به سمت کسب و کار‌های دیگر رفته‌اند، ادامه داد: راهنمای تور دیگر در حوزه دیگری فعالیت می‌کند و گردشگری استان در دوران پساکرونا خالی از نیروی متبحر خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که شرکت‌های بزرگ صنعت گردشگری که در گذشته درآمد‌های هنگفتی داشتند، در زمان کرونا در زمینه زیرساخت‌های خود سرمایه‌گذاری و زیرساخت‌ها را اصلاح کردند، افزود: این شرکت‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند تا بعد از کرونا چند برابر بیشتر درآمد داشته‌باشند، اما در شرکت علیصدر و دیگر بخش‌های گردشگری چه تحولی به وجود آمده یا در زیرساخت‌های گردشگری استان چه توسعه‌ای اتفاق افتاد؟

این کارشناس حوزه گردشگری با بیان این‌که از اول فروردین ۹۹ آژانس سیاحتی علیصدر، که قوی‌ترین آژانس گردشگری همدان بود، تعطیل شد و به کارمندان گفتند به مرخصی بروید، اضافه کرد: چرا این آژانس باید تعطیل شود؟ چون فضای کسب و کار اداری است.

وی با بیان این‌که یک مجموعه حرفه‌ای و کارآمد در زمینه گردشگری به نحوی بیچاره شده که هیچ‌کس جرات نمی‌کند مسؤولیت آن را بپذیرد، عنوان کرد: شرکت سیاحتی علیصدر علاوه‌بر مدیریت غار علیصدر ۱۷۰ فروشگاه و ۲۵رستوران در مجموعه خود داشت.

سوزنچی در ادامه از تعطیلی این مکان گردشی انتقاد کرد و با بیان این‌که در بهترین نقطه شهر، یک تابلو نصب شده و روی آن نوشته‌شده غار علیصدر تعطیل است، ادامه داد: شهر‌های دیگر اشتباه خود را پنهان می‌کنند، اما ما در همدان با افتخار اعلام می‌کنیم، غار علیصدر تعطیل است و اعتبار شهر را زمین زدیم.

وی در ادامه از تغییر مدیریت شرکت سیاحتی علیصدر انتقاد کرد و با بیان این‌که شرکت سیاحتی فوق در یک سال، سه مدیرعامل عوض کرد، افزود: این شرکت به سکوی پرتاب مدیران تبدیل شده‌است.

این فعال حوزه گردشگری با تاکید بر این‌که شرکت علیصدر یک چشمه است که از آن پول بیرون می‌ریزد و هر کس به سمت این چشمه می‌رود، به دنبال منافع گروه خود است، اضافه کرد: به نظرم بهترین راه نجات غار علیصدر این است که آن به صورت واقعی به بخش خصوصی و شرکتی که تخصص گردشگری دارد واگذار شود.
وی با اشاره به این‌که تعطیلی غار علیصدر در ایام کرونا بیشتر به دلیل سوء مدیریت است، افزود: در هواپیما و اتوبوس کرونا وجود ندارد، اما در غار علیصدر کرونا وجود دارد؟

۳۰ روز از پر اهمیت‌ترین روز‌های گردشگری همدان، این مکان خاص گردشگری تعطیل بود و بی‌برنامگی مدیران گردشگری همدان باعث تعطیلی شد.

بهنام افتخاری، دیگر فعال حوزه گردشگری استان همدان در ادامه در گفتگو با خبرنگار جام‌جم با اشاره به این‌که گردشگری نابود شده‌است، عنوان کرد: کل صنعت گردشگری دچار نابودی شده‌است و مجموعه‌هایی مانند بوم‌گردی، حمل و نقل، دفاتر مسافرتی و اقامتگاه و... آسیب دیده‌اند و فقط چند هتل بزرگ باقی مانده که آن‌ها هم چاره‌ای ندارند.

وی با اشاره به این‌که بیش از ۹۰ درصد راهنمایان تور بیکار شدند و بیش از ۶۰ درصد دفاتر مسافرتی تعطیل هستند، ادامه داد: بسیاری از بوم‌گردی‌ها به حالت تعطیل و نیمه‌تعطیل درآمده‌اند و هتل‌ها هم مسافر زیادی ندارند. این فعال حوزه گردشکری در استان همدان با اشاره به این‌که سرآمد گردشگری استان همدان غار علیصدر است، افزود: با شرایطی که برای این مکان ایجاد شده این غار دیگر درآمدی ندارد و بدهی هم دارد و وقتی بدهکار باشد و درآمدی هم نداشته‌باشد، نمی‌توان به درستی مجموعه را اداره کرد.

افتخاری با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته پیش از آغاز کرونا وضعیت بازدید از غار علیصدر عالی و آمار بازدید بالا بوده‌است، اضافه کرد: یک مجموعه به بزرگی شرکت سیاحتی علیصدر باید صندوق ذخیره داشته‌باشد یا درآمد خود را سرمایه‌گذاری می‌کرد تا در زمان بحران مانند بروز ویروس کرونا و در زمان تعطیلی بتواند جبران کند، اما این روز را پیش‌بینی نکردند.

وی با بیان این‌که مجموعه علیصدر تنها مجموعه درآمدزای استان همدان در زمینه گردشگری بود، یادآور شد: می‌شد درآمد حاصل از آن را در صندوقی مخصوص ذخیره کرد، اما دولت در زمان‌های مختلف فقط از شرکت علیصدر برداشت کرده‌است.

این فعال گردشگری با تاکید بر این‌که موضوعی که علیصدر را به اینجا رسانده سیاسی بازی است، ادامه داد: علیصدر به سکوی سیاسی‌بازی مدیران تبدیل شده و در دو سال اخیر مدیرانی در شرکت سیاحتی علیصدر آمدند که برای کار نیامده‌بودند.

وی از کوتاهی استانداری همدان در زمینه گردشگری و شرکت سیاحتی علیصدر انتقاد کرد و با بیان این‌که در استان همدان اعتقادی به گردشگری وجود ندارد و حرف‌هایی که گفته می‌شود ویترینی است، افزود: می‌توانستند این شرکت سیاحتی را حمایت کنند تا به این وضعیت دچار نشود.

افتخاری با اشاره به این‌که در ارتباط با بهبود وضعیت گردشگری همدان حداقل تا دو سال آینده ناامید هستم، افزود: هم کرونا و هم سوء مدیریت باعث تعطیلی غار علیصدر شد و انگار گروهی بدشان نمی‌آید علیصدر یک مدت تعطیل باشد.

غار علیصدر به عنوان یک اثر سرآمد در گردشگری همدان، متاسفانه دستمایه بی‌توجهی و سیاسی‌بازی مدیران استان همدان قرار گرفته‌است و به این غار به عنوان بانکی برای رفع کمبود بودجه نگاه می‌شود نه یک اثر ارزشمند تاریخی و طبیعی که می‌تواند اقتصاد استان را متحول کند؛ اگر چنین قابلیتی در یک کشور خارجی یا یکی دیگر از استان‌های زیبای کشورمان بود، حسرت داشتن آن را می‌خوردیم، اما اکنون که این ظرفیت خدادادی در استان همدان وجود دارد، به آن توجه لازم نمی‌شود و مورد کم لطفی مدیران قرار گرفته‌است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها