نظر برخی کارشناسان این است که آنفلوآنزا در نیمه پاییز به اوج می رسد. این بیماری چگونه تشدید می شود؟
کد خبر: ۱۳۴۱۵۲۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از nature، بیماری همه گیر کرونا همچنان آثار غیرمعمول و غیرمنتظره ای بر بیماران دارد. کووید همچنان به حیات خود در کره زمین ادامه می دهد.

تغییرات این ویروس باعث شد واکنش های پزشکی به این بیماری مدام تغییر کند. دانشمندان در طول یک سال و نیم اخیر نحوه انتشار ویروس را بارها و بارها بررسی کردند.

اکنون فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا در نیمکره شمالی جهان در حال آغاز شدن است. محققان اکنون هشدار می دهند که انتظار موارد غیرمنتظره را درباره این دو بیماری به خصوص آنفلوآنزا را داشته باشید.

جان پاژه اپیدمیولوژیست در موسسه تحقیقات خدمات بهداشتی هلند در اوترخت می گوید: «اگر کسی به شما بگوید که (درباره آنفلوآنزا) می داند، در واقع نمی داند. اکثر محققان و ویروس شناسان موافقند که آنفلوآنزا با رفع محدودیت های کرونایی به میان جمعیت برمی گردد. در واقع محدودیت های سفر و حضور در اماکن عمومی و تعطیلی اماکن تفریحی در جلوگیری از بیماری آنفلوآنزا  هم موثر بود.»

همچنین روبرت ور اپیدمیولوژیست بالینی در دانشگاه گریفیث در کوئینزلند استرالیا می گوید: «هنگامی که اجازه دهیم شیوه های بهداشتی خوب ما از بین برود ، آنفلوآنزا به شدت آسیب زا ظاهر خواهد شد.»

شگفت آور این است که بدانیم در آنفلوآنزای فصلی به طور میانگین سالانه بین 290 هزار و 650 هزار نفر را در سراسر جهان می کُشد. البته این را هم باید بدانیم که این بیماری فصلی در بسیاری از نقاط جهان ناپدید شده است.

FluNet  (ابزاری برای ردیابی داده های ویروس شناسی جهانی در مورد آنفلوآنزا که توسط سازمان بهداشت جهانی نگهداری می شود) نشان می دهد که نسبت آزمایش های مثبت آنفولانزا از آوریل 2020 ، با وجود افزایش نظارت ، تقریبا ثابت مانده است. این روند رو به افزایش است.

 

آنفلوآنزا ؛ خطرناک و جدی

در آمریکا تا امروز موارد متعدد و قابل توجهی از مرگ ناشی از آنفلوآنزا ثبت شده است. از سویی دیگر استرالیا تا این زمان از سال 2021 اصلا مورد ابتلا به آنفلوآنزای فصلی نداشته است. این تفاوت نشان میدهد که رفع محدودیت های کرونایی چقدر می تواند در پیشگیری و یا شیوع بیماری فصلی آنفلوآنزا موثر باشد.

ریچارد وببی در بیمارستان تحقیقاتی کودکان سنت جود در ممفیس آمریکا می گوید: «اهمیت سفرهای بین المللی در انتقال آنفلوآنزا به هر کشوری اهمیت زیادی دارد.»

 به گفته محققان آنفلوآنزا در مناطق گرمسیری در سطوح پایینی به گردش خود ادامه داده است بنابراین احتمالاً پس از بازگشایی مرزها از آنجا گسترش می یابد.

 

نگرانی بزرگ جهانی

به گفته محققان مشاهده تعداد افراد دارای نقص ایمنی که به آنفلوآنزا مبتلا شده اند نگران کننده است.

امبر وین ، اپیدمیولوژیست در بخش بیماریهای ویروسی در آتلانتای آمریکا می گوید: «در سراسر جهان نشانه هایی از گردش ویروس های آنفلوانزای H3N2 ، H1N1 و B وجود دارد. پیش بینی می شود موج گسترده ای از بیماری آنفلوآنزا در جهان در راه باشد و به همین دلیل است که دریافت واکسن آنفولانزا در این فصل بسیار مهم جلوه می کند.»

 

جهش ترکیبی کووید و آنفلوآنزا؟

اما یک احتمال خطرناک دیگر: ممکن است ویروس های کرونا و آنفلوآنزا با هم ترکیب شوند و یک ویروس فوق خطرناک و مرگبار ایجاد کنند. البته خوشبختانه هنوز چنین چیزی به وجود نیامده و برخی محققان می گویند که امکان ندارد چنین چیزی به وجود بیاید.

اما در عین حال مقامات بهداشتی از آمریکایی ها می خواهند که واکسن آنفولانزا را تزریق کنند و هشدار دادند که موج شدیدی از آنفلوآنزا در راه خواهد بود. این هشدار سال گذشته هم داده شد اما اکنون نگرانی ها بیشتر شده است.

برخی شواهد به فصل بالقوه شدیدتر آنفولانزا اشاره می کنند.

مترجم: هیلدا حسینی خواه 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها