توضیح جام‌جم درباره تیتر «سفر به سرزمین مردمان بی‌رسانه» که با واکنش‌هایی مواجه شد

داستان یک تیتر

کد خبر: ۱۳۴۱۳۵۳
روزنامه جام‌جم روز یکشنبه ۱۱مهرماه ۱۴۰۰ یک‌روز پس از سفر رئیس جدید رسانه‌ملی به استان خوزستان، با تهیه گزارشی، به جزئیات این سفر پرداخت و تیتر یک خود را با عنوان «سفر به سرزمین مردمان بی‌رسانه» به این موضوع اختصاص داد که واکنش‌ها و بازتاب‌هایی در پی داشت.

پس از انتشار این گزارش، برخی فعالان رسانه‌ای استان خوزستان با انتقاد از تیتر جام‌جم، انتخاب چنین مضمونی را به منزله نادیده گرفتن تلاش‌ها و زحمات خبرنگاران و اصحاب رسانه در این استان قلمداد کردند. در همین زمینه، برخی چهره‌ها و فعالان رسانه‌ای استان خوزستان در شبکه‌های اجتماعی به این موضوع واکنش نشان دادند. پیمان جبلی، رئیس رسانه‌ملی هم در صفحه توییترش در واکنش به این انتقاد‌ها نوشت: «همکاران سختکوش رسانه‌ای ام در خوزستان صدای بلند مردم غیور و شجاع آن خطه پرافتخار میهن‌اند. دستشان را می‌بوسم.»

درباره گزارش جام‌جم و تیتری که محل مناقشه شد، نکاتی قابل ذکر است:
مضمون و پیام تیتر «سفر به سرزمین مردمان بی‌رسانه» مطلقا به معنای نادیده انگاشتن زحمات و مجاهدت‌های خبرنگاران و اصحاب رسانه در استان خوزستان نیست و اتفاقا معتقدیم همین اندک توجهی که به مساله خوزستان و رنج مردمان نجیب این دیار در رسانه‌ها شکل گرفته است به برکت اطلاع‌رسانی دغدغه‌مندانه خبرنگاران و رسانه‌های بومی بوده است که از نزدیک‌ترین موقعیت به انعکاس درد‌ها و مشکلات مردم می‌پردازند. مساله اصلی در تیتر جام‌جم دقیقا عدم انعکاس شایسته مطالبات و خواسته‌های به‌حق مردم خوزستان در رسانه‌های عمومی و سراسری بوده که این اطلاع‌رسانی‌ها اساسا یا نسبتی با حجم مشکلات و مسائل این استان نداشته یا پیگیری و تداوم نیافته است.

فرامتن سفر رئیس رسانه‌ملی در اولین روز‌های مسوولیتش به خوزستان قابل توجه است. پیمان جبلی در اولین اظهاراتش پس از انتصاب به ریاست صداوسیما، رسانه‌ملی را مصداق واقعی «رسانه مردمی» توصیف کرد و گفت: «صداوسیما، رسانه کسانی خواهد بود که صدایشان به جایی نمی‌رسد.» به فاصله یکی دو روز از این اظهارات، جبلی به خوزستان سفر کرد و از نزدیک در جریان واقعیت‌های این استان قرار گرفت. انتخاب خوزستان به عنوان اولین سفر استانی، آن‌هم در روز‌های اول مسوولیت از طرفی و حجم مشکلات و بحران‌های انباشته‌شده این استان که زندگی را برای مردم این منطقه سخت و طاقت‌فرسا کرده از طرف دیگر، نویدبخش توجه ویژه رسانه‌ملی به مسائل و مصائب مردم خوزستان است. هدف جام‌جم از انتخاب تیتر مزبور، کمک به شکل‌گیری تمرکز رسانه‌ای بر موضوع خوزستان با مشارکت همه رسانه‌های سراسری و بومی بوده است. جام‌جم در یکی‌دو سال گذشته سعی کرده است موضوع خوزستان را در اولویت ویژه خود قرار دهد.
 
در همه موضوعات و بحران‌ها سعی کرده‌ایم صدای مردم شریف این خطه شهیدپرور باشیم. از بحران آبگرفتگی و سیل و فاضلاب گرفته تا ریزگرد‌ها و خشکسالی و بی‌آبی و مشکلات کارگران هفت تپه و... در همه بحران‌ها تلاش کرده‌ایم بازتاب‌دهنده درد‌های مردم شریف خوزستان باشیم. در این مسیر همواره تلاش‌های بی‌وقفه خبرنگاران بومی و فعالان رسانه‌ای و همکارانمان در صداوسیمای مرکز خوزستان، کمک بزرگی در جهت بازتاب دادن مشکلات مردم بوده است.

حقیقت ماجرا این است که برطرف شدن مشکلات و مصائب مردم خوزستان، در بستر همکاری و تعامل و هم افزایی بین دستگاه‌ها، نهاد‌ها و فعالان حوزه‌های مختلف و به‌ویژه رسانه‌های بومی و سراسری قابل تحقق است. همه ما نسبت به مردمان این خطه دین داریم و امید است با توجه به تحولات سیاسی اجتماعی کشور و حاکم شدن روحیه جهادی در قوای سه‌گانه کشور و توجه ویژه رئیس جدید سازمان صداوسیما به این استان، به‌زودی مشکلات خوزستان عزیز و مردمان نجیبش برطرف شود.
 
منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها