بازار هنرهای تجسمی، رکود و تورم توامان را در دوره کرونا تجربه کرده اما مسیرهای تازه‌ای هم کشف کرده‌است

سود و زیان کرونا برای هنرهای تجسمی

گفت‌ و گو با علی‌اکبر صادقی درباره مرحوم علی گلستانه، نقاش بزرگ دوران ما

تاریخ هنر ایران از «علی گلستانه» به نیکی یاد خواهد کرد

در آخرین روزهای هفته گذشته، دنیای هنر باز هم سوگوار فقدان یکی از هنرمندان نامدارش بر اثر کرونا شد.
کد خبر: ۱۳۴۱۳۵۲
علی گلستانه، از نقاشان بنام معاصر به‌ دلیل عوارض ناشی از کرونا درگذشت. این هنرمند که ۱۰ روز در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان توس تهران بستری بود در حالی که مقدمات بازگشتش به منزل فراهم شده بود، دارفانی را وداع گفت و پیکر او ۱۵ مهر در طالقان به خاک سپرده شد. محمد گلستانی، معروف به علی گلستانه سال۱۳۱۹ در تهران متولد شد. او نقاشی را نزد علی‌اصغر پتگر آغاز کرد و پس از آن به دبیرستان جم رفت و با بسیاری از هنرمندان مطرح معاصر هم دوره بود. او سال ۱۳۳۸ دیپلمش را گرفت و سپس وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و سال‌ها بعد به اسپانیا رفت و سال ۱۳۶۶ بازگشت و تا پایان عمر در ایران ماند. آثار مرحوم گلستانه به‌ ویژه مجموعه نقاشی‌های طبیعت او از شهرت به‌سزایی برخوردار است و تکنیک منحصر به فردش در طراحی و آبرنگ او را از سایر هنرمندان متمایز کرده است. توجه به اقلیم‌های جغرافیایی متفاوت در مناظری که خلق می‌کرد او را به نقاش ویژه‌ای بدل کرده بود و تأثیر زندگی در نقاط مختلف دنیا در آثارش به‌خوبی مشهود است. او نیز مانند نقاشان هم‌دوره خود علاقه بسیاری به پرتره و پیکره انسان داشت و آثار قابل‌توجهی نیز از او به یادگار مانده است. او تاکنون پرتره بسیاری از افراد از جمله خود و دوستانش را به تصویر کشیده و تک چهره‌هایی از هنرمندان و شاعرانی همچون جلال آل‌احمد، سیمین بهبهانی، مصطفی دشتی، فروغ فرخزاد، لیلی گلستان، زویا پیرزاد، مصطفی دشتی، محمد مقدم و... را روی بوم نقاشی‌اش آورده است. مرحوم گلستانه در طول سال‌های فعالیتش نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی متعددی در ایران و خارج از کشور برپا کرد.
تاریخ هنر ایران از «علی گلستانه» به نیکی یاد خواهد کرداستاد علی‌اکبر صادقی، نقاش برجسته معاصر و از چهره‌های ماندگار که دوستی نزدیکی با مرحوم گلستانه داشت در گفت‌وگو با جام‌جم درباره این هنرمند نامدار و تأثیر آن بر هنرهای تجسمی ایران صحبت کرد.
استاد صادقی در ابتدای این گفت‌ و گو با ابراز تأسف از درگذشت علی گلستانه و با اشاره به دوستی قدیمی با وی گفت: ما به دبیرستان جم قلهک می‌رفتیم و با آیدین آغداشلو، عباس کیارستمی و علی گلستانه هم‌مدرسه‌ای بودیم. با این‌که من از همه آنها بزرگ‌تر بودم و دو سال هم رفوزه شدم اما همیشه اوقات‌مان را با یکدیگر به شوخی و خنده می‌گذراندیم و دوستان خوبی بودیم.

علی همیشه در مدرسه آخر می‌شد
این هنرمند در ادامه گفت: علی گلستانه عاشق نقاشی بود و در دوران مدرسه هم نقاشی می‌کرد اما ما خیلی به او محل نمی‌گذاشتیم. آن زمان در دبیرستان نمایشگاه برگزار می‌شد؛ خاطرم هست من همیشه اول بودم، آیدین دوم و آقای افجه‌ای سوم می‌شد و علی هم آخر. او این مواقع نگاهی به من می‌کرد و من هم می‌خندیدم و به او می‌گفتم علی جون من سه سال از تو بزرگ‌ترم و در نتیجه سه سال هم بیشتر کار کردم!
صادقی ادامه داد: همین چیزهاست که آدم را هنرمند می‌کند، واقعا اول و دوم‌شدن اهمیتی ندارد. شاید بسیاری از هنرمندان بزرگ دنیا نتوانستند وارد بازار شوند اما بزرگ‌ترین هنرمندان زمان خودشان شدند که علی هم یکی از آنهاست.
این چهره ماندگار با اشاره به ادامه دوستی‌اش با مرحوم گلستانه در ایام دانشگاه گفت: پس از دبیرستان هم به دانشکده هنرهای زیبا رفتیم؛ البته من یکی دوسالی زودتر وارد دانشکده شده بودم و پس از آن آیدین و علی با هم آمدند دانشکده. آنها با بچه‌های دیگر خیلی شوخی می‌کردند و در همه آتلیه‌ها رفت‌ و آمد داشتند و جزو دانشجویان شلوغ دانشکده بودند. من دانشکده را به‌خاطر سربازی ۱۲ سال طول دادم و آنها فارغ‌التحصیل شده و رفتند اما همچنان بیرون از فضای دانشکده همدیگر را می‌دیدیم؛ البته عباس کیارستمی را هر روز می‌دیدم، تقریبا آیدین را هم همین‌طور اما علی گلستانه پس از درگذشت برادرش گوشه‌گیر و منزوی شده بود و بعدها که از هردوی ما سن‌وسالی گذشت و پیر شدیم گاهی اوقات در نمایشگاه‌ها همدیگر را می‌دیدیم. اتفاقا چند وقت پیش یک نمایشگاه طراحی داشتم و یک روز علی آمد و از دیدنش بسیار خوشحال شدم.

آزادی‌قلم گلستانه زبانزد همه هنرمندان بود
وی درباره ویژگی‌های سبک هنری مرحوم گلستانه این‌طور گفت: زمانی که علی به اسپانیا رفت و پس از مدتی به ایران بازگشت واقعا نقاش فوق‌العاده‌ای شده بود. او سبک خاصی برای خودش داشت که بسیار خوب و ویژه بود. علی گلستانه بیشتر آبرنگ کار می‌کرد و آن آزادی قلم آبرنگی که نمی‌توان در نقاشی هرکسی پیدا کرد را با خود داشت و آزادی قلمش همیشه زبانزد هنرمندان بود.
صادقی با یادآوری شخصیت این هنرمند فقید عنوان می‌کند: علی گلستانه آدم بسیار مثبتی بود و فکر می‌کنم بهترین لغت برای توصیف او همین باشد؛ بله! یک آدم مثبت و خبر درگذشت او واقعا مرا متأثر کرد. چند نفر از دوستان خوبم مانند خسرو سینایی و علی‌اکبر عالمی نیز به دلیل کرونا از دنیا رفته‌اند و حالا هم علی گلستانه از میان ما رفته است.

اگر کرونا نبود...
وی ادامه داد: باید واقعیت را بپذیریم که دنیا همیشه همین بوده و این شتری است که در خانه همه می‌خوابد و هرکسی به طریقی از دنیا می‌رود. متأسفانه درحال‌حاضر به دلیل کرونا نمی‌توان هیچ مراسمی برگزار کرد و در غیر این صورت تمام هنرمندان ایران برای بزرگداشت گلستانه می‌آمدند و در مراسم او حاضر می‌شدند. مطمئنم همه به یاد او هستند و حتما بزرگداشت‌های خیلی خوبی برای او برگزار خواهد شد. علی گلستانه یکی از کسانی است که حتما تاریخ هنر ایران از او به‌خوبی یاد می‌کند. 
 
صبا کریمی / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها