در کمیته ویژه سیاسی و استعمارزدایی سازمان ملل

روانچی: محدودیت دسترسی ایران به تجهیزات پاکسازی مین، لغو شود

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل:

متعهد به اجرای برجام هستیم، به شرط پایبندی طرف های دیگر

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: ایران متعهد به اجرای برجام است، به شرط این که دیگر شرکای برجام تعهدات خود را انجام دهند.
کد خبر: ۱۳۴۱۱۶۰

به گزارش جام جم آنلاین، مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک در کمیته خلع سلاح و امنیت بین المللی هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد.

وی با اشاره به تهدیدات امنیتی مزمن و ظهور تهدیدات جدید اعلام کرد که در این اوضاع، شرایط صلح و امنیت بین المللی وخیم تر شده و سال ۲۰۲۰ شاهد اتفاقات غیرقابل پیش بینی و تداوم تسلیحاتی شدن هوش مصنوعی، فضای سایبری و فضای ماورای جو بود.

نماینده دائم کشورمان تاکید کرد که بر خلاف اظهارات مبنی بر وجود ثبات استراتژیک، این رقابتهای استراتژیک بین قدرتهای بزرگ است که به مدرنیزاسیون و مسابقه تسلیحات هسته ای بیشتر دامن می زند.

وی با اشاره به آثار مخرب کاربرد و آزمایش سلاحهای هسته ای از سال ۱۹۴۵ تاکید کرد که خلع سلاح هسته ای وظیفه مصرح قدرتهای هسته ای طبق ماده ۶ معاهده ان.پی.تی است که هنوز پایبندی خود به آن را نشان نداده اند. از جمله سال گذشته در کل دنیا و در شرایط لزوم مبارزه با کرونا، بیش از ۷۲ میلیارد دلار برای سلاح های هسته ای به هدر رفته است و بودجه درخواستی دولت آمریکا برای سال ۲۰۲۲ مبالغ مربوط به سلاح های هسته ای را نسبت به بودجه زمان ترامپ همچنان حفظ و یا افزایش داده است.

تخت روانچی همچنین اضافه کرد که تمدید استارت جدید اگر با اقدامات عینی دیگر خلع سلاحی دنبال نشود، مثمرثمر نخواهد بود.

این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد که مواضع آمریکا و رژیم صهیونیستی مانع ایجاد منطقه عاری از سلاح های هسته ای در خاورمیانه - ابتکار ایران از سال ۱۹۷۴ - شده است و نظام بین الملل باید برای عضویت این رژیم در معاهده منع اشاعه سلاح های هسته ای به عنوان عضو غیر هسته ای و قبول بازرسیهای آژانس بین المللی انرژی اتمی بر فعالیت های هسته ای این رژیم فشار وارد کند.

 هشدار نسبت به کاربرد سلاح های شیمیایی

تخت روانچی نسبت به کاربرد سلاحهای شیمیایی هشدار داد و اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران سلاحهای کشتار جمعی را رد می کند و خواهان اجرای کامل و بدون گزینشی کنوانسیون های سلاحهای شیمیایی و بیولوژیک است.

وی همچنین از آمریکا به عنوان تنها دارنده سلاحهای شیمیایی خواست تا سلاحهای شیمیایی خود را در اسرع وقت منهدم و تحفظ مربوط به پروتکل ۱۹۲۵ ژنو را پس بگیرد.

نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل، اقدامات اخیر برای تسلیحاتی کردن فضای ماورای جو و سایبر را نگران کننده خواند و اعلام کرد که هر دو حوزه باید صلح آمیز و میراث مشترک بشریت باقی بماند و در این راستا سازمان ملل کارکرد شمولگرای شفاف خود را بر اساس قاعده اجماع عملی کند.

تخت روانچی همچنین در پاسخ به نظرات برخی از هیأت ها در خصوص برجام و توانمندی موشکی ایران تصریح کرد: واقعیت انکارناپذیر درباره برجام آن است که در حالی که ایران به تعهدات مربوطه خود پایبند بوده، سه کشور اروپایی و آمریکا تعهدات خود را اجرا نکرده اند. ایران متعهد به اجرای برجام است به شرط این که دیگر شرکای برجام تعهدات خود را انجام دهند و همه تحریم های ناعادلانه به سرعت و با امکان راستی آزمایی برداشته شود.

وی همچنین افزود که توان موشکی دفاعی ایران در چارچوب حقوق مسلم و طبق تعهدات بین المللی کشورمان دنبال شده است.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز پیش از این در اظهاراتی با بیان اینکه دور جدید مذاکرات باید نتیجه ملموس و عملی داشته باشد، گفت: اگر قرار شد مذاکرات مسیر هشت سال گذشته را طی کند و مذاکره برای مذاکره باشد، قطعا جمهوری اسلامی در زمان خودش تصمیم مقتضی را در آن چارچوب اتخاذ خواهد کرد.

شایان ذکر است که جلسات کمیته های مجمع عمومی در شرایط کرونایی به صورت فیزیکی و آنلاین برگزار می شود و قرار است کمیته یک با بررسی ۷۰ قطعنامه و تصمیم پیشنهادی دول عضو در مورد آنها تصمیم بگیرد.

قطعنامه دوسالانه جمهوری اسلامی ایران در خصوص پیگیری مصوبات کنفرانس های بازنگری معاهده منع اشاعه سلاحهای هسته ای در کمیته امسال ارائه خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها