وزیر خارجه آمریکا طی دیدار با رئیس‌جمهور فرانسه، ضمن اعلام حمایت واشنگتن از طرح‌های امنیتی-نظامی اروپا، اما هشدار داد که این طرح‌ها نباید ضرری برای ناتو داشته باشد.
کد خبر: ۱۳۴۱۰۱۶
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا امروز (سه‌شنبه) طی سفری به پاریس با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه دیدار و رایزنی کرد.

رسانه‌های غربی سفر بلینکن به پاریس را با هدف ترمیم روابط دو کشور، پس از تنش‌های ایجاد شده در پی معاهده امنیتی آمریکا، انگلیس و استرالیا برای تولید زیردریایی‌های اتمی و همکاری‌های امنیتی در حوزه اقیانوس هند-آرام توصیف کرده بودند.

به نوشته وبگاه شبکه «اسکای نیوز»، یک مقام آمریکایی در این‌باره خبر داد: «رئیس جمهور فرانسه پس از بحران [توافق]زیردریایی‌ها در اولین ملاقات با یک مقام آمریکایی، با بلینکن دیدار کرد».

این مقام آمریکایی که نامش فاش نشد، گفت بلینکن درباره دیدار بعدی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و ماکرون، با مقامات فرانسوی گفتگو کرده است.

بر اساس این گزارش، کاخ ریاست جمهوری فرانسه نیز اعلام کرد: «ماکرون با بلینکن در مورد مسیر احیای روابط بهتر بین واشنگتن و پاریس رایزنی کرد».

در بیانیه کاخ الیزه آمده است: «واشنگتن و پاریس توافق کردند که در زمینه موضوعات مورد انتفاع دو طرف، به همکاری خود ادامه دهند».

خبرگزاری «اسپوتنیک» نیز در این‌باره گزارش داد: «بلینکن به ماکرون اطمینان داد که واشنگتن از طرح‌های امنیتی اروپا حمایت می‌کند، اما همزمان هشدار نیز داد که توافق‌های امنیتی منطقه‌ای نباید به ضرر ناتو تمام شود».

به نوشته اسپوتنیک، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که واشنگتن و پاریس توافق دارند که «فرصتی برای تعمیق و تقویت هماهنگی» بین دو کشور وجود دارد، اما «کار‌های دشوار زیادی باید برای اتخاذ تصمیمات جدی» انجام شود.

تنش‌ها میان فرانسه و آمریکا زمانی شعله‌ور شد که سران کشور‌های آمریکا، انگلیس و استرالیا چندی پیش توافقنامه برای همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام را امضا و اعلام کردند برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود، کانبرا اعلام کرد که توافق ۹۰ میلیارد دلاری زیردریایی با پاریس را فسخ خواهد کرد.

این اقدام از آن روز باعث تنش در روابط فرانسه با این کشور‌ها به خصوص استرالیا و آمریکا شده و پاریس آن را خنجر از پشت توصیف کرده است. وزارت دفاع فرانسه اعلام کرده شرکت نیوال گروپ تاکنون حدود ۱.۱ میلیارد دلار از کار مربوط به قرارداد زیردریایی‌ها را انجام داده است.

روزنامه «ساندی تلگراف» انگلیس اخیراً فاش کرد جزئیات معاهده نظامی جدید استرالیا، انگلیس و ایالات متحده در اجلاس گروه هفت که ماه ژوئن در «کورنوال» انگلیس برگزار شد، مورد بحث قرار گرفت، اما امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه از آن بی‌اطلاع بود.

فرانسه همچنین در اعتراض به این اقدام استرالیا و توافقش با آمریکا و انگلیس، سفیرانش را از کانبرا و واشنگتن برای مشورت فراخواند.

رئیس جمهور فرانسه پیش از این گفته بود که بحران زیردریایی با استرالیا استراتژی پاریس را در منطقه ایندوپاسفیک تغییر نخواهد داد و اروپا باید در زمینه امنیتی و دفاعی به خودش متکی باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها