بعد از بحران آمریکا و فرانسه؛

آنتونی بلینکین وارد پاریس شد

وزیر امور خارجه آمریکا، با استقبال سردی برای شرکت در نشست سازمان همکاری و توسعه اقتصادی وارد پاریس شد.
کد خبر: ۱۳۴۰۹۸۹
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ وقتی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، به این سمت رسید با توجه به اینکه وی فردی فرانکوفیل بود هنگامی که در ماه ژوئن گذشته وارد پاریس شد با استقبال گرم مقامات فرانسوی مواجه شد. اما این بار در حالی وارد این کشور می‌شود که فرانسوی‌ها زیاد روی خوشی به او نشان ندادند. مکان و فضا همان مکان و فضا بود، اما اوضاع و شرایط این بار فرق کرده بود.
روسای دستگاه‌های دیپلماسی قدرت‌های بزرگ جهان عصر دوشنبه برای نشست دو روزه سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) وارد پاریس شده اند.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی ‏و ‏سیاست خارجی آمریکا نیز قرار است امروز با همتای فرانسوی خود ژان ایو لودریان و سپس با مشاور رئیس جمهور امانوئل مکرون دیدار کند.

هدف از این دیدار‌های دو جانبه بررسی راه‌های بازگشت اعتماد به روابط سیاسی، اقتصادی و بازرگانی میان دو کشور است. یک دیپلمات در طرف فرانسوی هشدار می‌دهد خروج از بحران زمان بر است و نیاز به اقدام دارد. واشنگتن که پس از بحران زیردریایی‌های استرالیا علناً در صدد جبران مافات در آمد اکنون دیگر چیزی نمی‌گوید.

کارن دانفرد، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا، گفتگو‌های ما باید به اقدامات مشخصی منجر شود که نشان دهد چگونه با همکاری ما اعتماد را باز می‌گردانیم. وی با این حال نگفت آیا در پایان این نشست بیانیه‌ای در این خصوص منتشر خواهد شد یا خیر.

موجی از سرما در اواسط ماه سپتامبر روابط سیاسی، اقتصادی و بازرگانی آمریکا و فرانسه را فرا گرفت. فسخ یک قرارداد بزرگ تسلیحاتی میان استرالیا و فرانسه که به موجب آن قرار بود فرانسه ۱۲ فروند زیردریایی با پیشران غیر هسته‌ای به ارزش ۵۶ میلیارد یورو به استرالیا بفروشد باعث تنش شدیدی میان این دو کشور از یکسو و آمریکا و فرانسه از سوی دیگر شد. استرالیا قرارداد خرید این زیردریایی‌ها را به نفع خرید زیردریایی‌های هسته‌ای از آمریکا به هم زد.

در پی فسخ یک قرارداد بزرگ تسلیحاتی میان استرالیا و فرانسه که به موجب آن قرار بود فرانسه ۱۲ فروند زیردریایی با پیشران غیر هسته‌ای به ارزش ۵۶ میلیارد یورو به استرالیا بفروشد، آمریکا، استرالیا و انگلیس اعلام کردند به منظور مقابله با اهداف توسعه طلبانه چین پیمان سه جانبه‌ای موسوم به پیمان اوکاس AUKUS امضا کرده اند. به موجب این پیمان امنیتی، آمریکا و انگلیس به استرالیا برای توسعه و استقرار زیردریایی‌های هسته‌ای کمک خواهند کرد و این گونه بر حضور نظامی غرب در منطقه هند -آرام با هدف مقابله با حضور جمهوری خلق چین در این منطقه می‌افزایند. امضای این پیمان امنیتی نیز با توجه به آنکه فرانسه را راه نداده بودند خشم پاریس را برانگیخت.

به هر حال دو کشور فرانسه و آمریکا پس از یک هفته تنش شدید، در نتیجه یک تماس تلفنی بین جو بایدن و امانوئل مکرون اوضاع و شرایط آرام گرفت. مستأجر کاخ سفید اعتراف کرد که آمریکا می‌توانست بهتر از این با متحد دیرینه خود رفتار می‌کرد. از آن زمان به بعد سران دو کشور فرایند مشورت‌های عمیق را آغاز کرده اند.
دیدار آنتونی بلینکن از پاریس، که قبلاً در ۲۳ سپتامبر در نیویورک با ژان ایو لودریان، دور از دوربین‌ها ملاقات کرده بود، قرار است مرحله‌ای از این روند را قبل از دیدار مکرون و بایدن در پایان ماه اکتبر باشد.

با این حال استقبال گرمی از رئیس دستگاه دیپلماسی ‏و ‏سیاست خارجی آمریکا در پاریس صورت نگرفته است. هیچ جلسه‌ای بین وزیر خارجه و رئیس جمهور فرانسه در دستور کار تاکنون قرار نگرفته است. با این حال، او در ابتدای تابستان او را در کاخ الیزه پذیرفته بود.

ژان ایو لو دریان قرار است ملاقات کوتاهی با وی داشته باشد بدون آنکه حاضر شود با وی در کنفرانس خبری شرکت کند.
این در حالی است که در ماه ژوئن، از آنتونی بلینکن با توجه به اینکه زبان فرانسه را خوب صحبت می‌کند و فرانسه را به قول خودش وطن دوم خود می‌داند به گرمی استقبال شده بود.

اما کسی که اخیراً در یک جمع خصوص کوچک روابط عالی خود را با همتای آمریکایی اش، قوی‌ترین، مطمئن‌ترین و پر انگیزه‌ترین روابط در وزارت خود توصیف کرده بود، از اواسط سپتامبر تغییر رنگ داده است.
ژان ایو لودریان هنگامی که استرالیا قرارداد زیردریایی‌های خود را با فرانسه لغو کرد این اقدام استرالیا را خنجر از پشت توصیف کرد و گفت: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، همان شیوه‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، را پیش گرفته است. تنها فرقی که این دو دارند این است که ترامپ در این گونه موارد از توییتر استفاده می‌کرد.

اخیراً یک منبع اروپایی ابراز امیدواری کرد که در این حادثه خیری نهفته باشد و به اصطلاح شاید این حادثه حکمتی برای اروپا داشته باشد و آن اینکه در روابط سیاسی، اقتصادی و بازرگانی کشور‌های دو سوی اقیانوس اطلس یعنی کشور‌های اروپایی و آمریکا به ویژه شفاف سازی صورت گیرد. این رویداد باید گوشزدی برای کشور‌های عضو اتحادیه اروپا باشد که باید از همین حالا به فکر دفاع مختص به خود باشند. دفاعی که تکمیل کننده سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) باشد.

در پی پیمان اوکاس فرانسه نگران موقعیت خود در منطقه آسیا- اقیانوسیه است. مکرون از سه کشور تشکیل دهنده پیمان اوکاس خواسته است جایگاه قدرت هند- آرام فرانسه را به رسمیت بشناسند. برونو ترتریس، پژوهشگر و میشل دوکلوس، سفیر سابق فرانسه در یادداشتی که در اندیشکده مونتین، منتشر شد می‌گویند: بهتر آن است که تن صدای خود را علیه شرکایمان کمی پایین بیاوریم. آن‌ها به مقامات فرانسوی توصیه می‌کنند اکنون بر هند و اقیانوس آرام و همچنین بر ژاپن متمرکز شوند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها