یک مقام ارشد آمریکایی در آستانه دیدار هیات‌های مشاوران امنیتی واشنگتن و تل‌آویو در پایتخت آمریکا اعلام کرد، دولت جو بایدن به دیپلماسی با ایران متعهد است.
کد خبر: ۱۳۴۰۹۶۷
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، بعد از واکنش وزارت خارجه آلمان به سخنان شنبه شب وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در برنامه «نگاه یک» شبکه اول سیما، یک مقام ارشد آمریکایی هم به اظهارات حسین امیر عبداللهیان واکنش نشان داد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران شنبه شب در برنامه نگاه یک درباره حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک و تحرکات آمریکایی‌ها توضیحاتی داد.

وی در بخشی از این برنامه گفت: «آمریکایی‌ها تلاش کردند خیلی از کانال‌ها را باز کنند و به یک شکلی تماسی با من بگیرند و پیام‌هایی را منتقل کنند. به یکی از کسانی که حامل پیام بود گفتم آیا آمریکایی‌ها نیت واقعی دارند؟ گفت تصور می‌کنم نیت واقعی دارند، گفتم اگر نیت واقعی دارند بخشی از اموال ما مثلا ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مربوط به خود ما را در بانک‌های خارج از کشور را آزاد یا با کشور برگردانند. یک حرکتی کنند که ما بتوانیم بگوییم بایدن با ترامپ یک تفاوتی دارد.

وزیر خارجه ایران افزود: به همه اروپایی‌ها و دبیرکل سازمان ملل و ... به همه گفتم این نمی‌شود که بایدن صحبت از این کند که روش ترامپ را قبول نداریم، ولی همان گونه عمل کند».

بنا بر گزارش روزنامه صهیونیستی «جزوالم پست»، یک مقام ارشد دولت آمریکا قبل از آغاز نشست گروه کاری آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره ایران به ریاست روسای مشاوران امنیت ملی تل‌آویو و واشنگتن، درباره موضع دولت جو بایدن در قبال ایران توضیحاتی داد.

قرار است این گروه کاری روز سه شنبه (امروز) در واشنگتن با حضور «ایال حولاتا» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید برگزار شود.

پیشتر رسانه‌های رژیم صهیونیستی سفر حولاتا را به دلیل نگرانی شدید مقامات این رژیم از آغاز مذاکرات وین برای احیای برجام ارزیابی کرده بودند.

روزنامه جزوالم پست در گزارش امروز خود به هویت مقام ارشد آمریکایی اشاره نکرد و این مقام نیز خواستار عدم افشای نامش شده است.

طبق این گزارش، مقام ارشد آمریکایی اعلام کرد که دولت جو بایدن «به مسیر دیپلماتیک» با ایران متعهد است، اما اگر ضروری باشد به منظور «جلوگیری از دستیابی ایران ب سلاح اتمی، حاضر است راه‌های دیگر را دنبال کند».

جروزالم پست گزارش داد: «دیدار (هیات اسرائیلی به ریاست حولاتا با هیات آمریکایی به ریاست سالیوان) اولین نشست حضوری گروه کاری (تل‌آویو-واشنگتن) از زمان آغاز به کار رئیس‌جمهور بایدن است».

به گفته مقام ارشد آمریکایی، دولت بایدن و کابینه نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ارزیابی مشابهی درباره برنامه هسته‌ای ایران دارند، اما درباره چگونگی پاسخ، تفاوت‌هایی دارند.

از نظر این مقام ناشناس آمریکایی، مسیر دیپلماتیک همچنان بهترین گزینه است، اما راه‌های دیگری هم وجود دارد.

وی در جمع خبرنگاران گفت که ایالات متحده به ریاست سالیوان در دیدار با هیات اعزامی اسرائیل به ریاست حولاتا درباره مسائل مختلف منطقه از قبیل ایران، توافقات (سازش) ابراهیم و فلسطین رایزنی خواهد کرد.

این مقام واشنگتن افزود: بر اساس تعاملات متعدد ما با مقامات اسرائیلی، واضح است که ما (فهم) مشترکی درباره میزان شدید خارج شدن برنامه هسته‌ای ایران از جعبه (میزان از منترل خارج شدن برنامه هسته‌ای ایران) از زمان دولت قبلی (ترامپ) و خارج شدنش از توافق هسته‌ای (برجام) داریم و این در گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منعکس شده است».

به گفته وی، «ما فکر می‌کنیم (پیگیری گزینه دیپلماتیک) بهترین راه برای ایجاد محدودیت در برنامه و عقب بردن دستاورد‌های ایران در سال‌های اخیر در زمینه هسته‌ای است، اما بدیهی است اگر این کار نکرد، راه‌های دیگری برای پیگیری وجود دارد».

مقام آمریکایی ادامه داد: «ما (واشنگتن و تل‌آویو) در مورد اینکه چگونه تصویر بزرگتر را می‌بینیم بسیار نزدیک هستیم. ما در مورد تک تک مسائل نظراتمان کاملا یک نظر نیست، اما در نحوه نگرش ما به چالش‌ها به ویژه از سوی ایران و هم نحوه اطمینان از اینکه ما به طور موثرتر از طیف وسیعی از ابزار‌ها که در دسترسمان است استفاده کنیم، هم راستایی زیادی وجود دارد».

به ادعای او، مقام‌های ایران «در حال ارسال نشانه‌هایی به تعدادی از طرف‌ها مبنی بر این هستند که آن‌ها ذر حال تدارک و آمادگی برای بازگشت به (مذاکرات) وین هستند و البته ما باید ببینیم آیا آن‌ها آن‌ها به صورتی سازنده در این فرایند تعامل مجدد خواهند کرد یا نه».

مقام ارشد آمریکایی به خبرنگاران در واشنگتن گفت: «ما بی صبرانه منتظر این دیدار (در وین با ایران) هستیم. ما در دیپلماسی خاورمیانه طبق معمول یک دوره نسبتاً فشرده داشتیم، البته بیشتر آن پشت صحنه بود».

وی با بیان اینکه این سومین بار است که سالیوان با حولاتا رایزنی می‌کند، اما این رایزنی به صورت حضوری در واشنگتن انجام می‌شود. به گفته او، «ما (دولت آمریکا) احساس می‌کنیم که یک ریتم بسیار خوب برای مشارکت و مشورت با تیم جدید امنیت ملی اسرائیل برقرار کرده‌ایم».

مقام ارشد دولت بایدن درباره دیدار حضوری امروز سالیوان با حولاتا افزود: «این فرصتی برای مشاوران امنیت ملی است تا یک بحث ساختارمند را با حضور کارشناسان برجسته از سازمان‌های مختلف انجام دهند. دستور کار جلسه روز سه شنبه بر مسائل منطقه‌ای و البته ایران متمرکز است. ما به دنبال تعمیق رایزنی‌ها هستیم».

این مقام گفت: از زمانی که ائتلاف بنت به قدرت رسیده است، «ما تقریباً هر روز در حال رایزنی‌های سازنده و بسیار عمیق در مورد چگونگی برخورد موثر با بسیاری از چالش‌های منطقه‌ای از جمله تهدید ایران هستیم. ما با اسرائیلی‌ها و بسیاری از شرکای منطقه‌ای خود در مورد تهدید ناشی از شبکه پهپاد‌های تحت حمایت ایران بسیار نزدیک همکاری می‌کنیم».
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها