محققان مشاهده کرده‌اند که کاهش در یکی از فعالیت‌های الکتریکی قلب، می‌تواند احتمال مرگ بر اثر کرونا را حدود ۵۲ ساعت قبل از وقوع مشخص کند.
محققان مشاهده کرده‌اند که کاهش در یکی از فعالیت‌های الکتریکی قلب، می‌تواند احتمال مرگ بر اثر کرونا را حدود ۵۲ ساعت قبل از وقوع مشخص کند.
کد خبر: ۱۳۴۰۷۰۲
به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از نیواطلس، محققان بیمارستان مانت ساینای نیویورک دریافته‌اند تغییرات در فعالیت الکتریکی در قلب می‌تواند به پیش‌بینی اینکه کدام یک از بیماران بستری شده بر اثر ابتلا به کووید -۱۹ بیشتر احتمال دارد دچار مرگ شوند، کمک کند. این نشانگر زیستی به راحتی قابل اندازه‌گیری است و به طور بالقوه احتمال مرگ را از چند روز قبل پیش‌بینی می‌کند.

هنگامی که بیمارستان‌ها مملو از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ است، ممکن است برای پزشکان چالش برانگیز باشد که در کجا بیشترین توجه را داشته باشند و منابع محدود خود را به بهترین نحو مدیریت کنند. تاکنون برخی نشانگر‌های زیستی در خون معرفی شده‌اند که به شناسایی بیمارانی که بیشتر در معرض وخیم شدن بیماری قرار دارند، کمک می‌کند.

اما جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل آزمایش خون زمان می‌برد. این نشانگر زیستی جدید را می‌توان با استفاده از دستگاه الکتروکاردیوگرام ساده در کنار تخت بیمار اندازه‌گیری کرد. محققان ادعا می‌کنند که با این نشانگر افزایش احتمال مرگ و میر بر اثر کرونا حداقل دو روز زودتر قابل تشخیص است.

تحقیقات انجام شده روی سوابق سلامت ۱۴۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ نشان داد که کاهش شکل موج QRS در نوار قلبی نشان‌دهنده وخیم شدن بیماری بیمار در ۷۴ درصد موارد بوده است.

شاخصی که توسط این تیم تحقیقاتی معرفی شده است LoQRS نامیده می‌شود. به گفته محققان میانگین زمان مرگ از زمان اولین قرائت LoQRS در این مطالعه ۵۲ ساعت بوده است.

جاشوا لامپرت، محقق ارشد این پژوهش می‌گوید: «مطالعه ما نشان می‌دهد کاهش شکل موج در نوار قلبی در طول بیماری کووید-۱۹ می‌تواند ابزار مهمی برای کادر سلامت باشد که از این بیماران مراقبت می‌کنند و به آن‌ها این امکان را می‌دهد که تغییرات سریع بالینی را در طول مدت بستری بیمار در بیمارستان مشاهده کرده و سریع‌تر مداخله کنند. با توجه به افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ و افزایش میزان بستری شدن، نوار قلبی می‌تواند ابزار مفیدی برای بیمارستان‌ها باشد تا در بدانند چه زمانی باید از این بیماران بیشتر مراقبت کنند که شرایطشان وخیم نشود.»

جالب است که محققان همچنین مشاهده کرده‌اند که تغییر در شاخض LoQRS در تشخیص آن دسته از بیماران مبتلا به آنفولانزا که احتمال مرگ آن‌ها زیاد است نیز مؤثر است. میانگین زمان مرگ از اولین مشاهده LoQRS در بیماران آنفلوانزا، حدود شش روز بود. به عقیده محققان این موضوع نشان دهنده شدیدتر بودن بیماری کرونا نسبت به آنفلوانزاست.

از آنجا که مشاهده شاخص LoQRS فقط در طی چند نوار قلبی با فواصل زمانی مشخص میسر خواهد بود، لامبرت پیشنهاد می‌کند که نوار قلبی برای همه بیماران کرونا در هنگام بستری شدن اولیه انجام شود.

وی می‌گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که کادر درمان نه تنها هنگام اولین ورود بیمار به بیمارستان باید نوار قلب تهیه کنند، بلکه پیگیری نوار قلبی در فواصل زمانی مشخص در طول اقامت در بیمارستان برای تشخیص LoQRS مفید است؛ به ویژه اگر بیمار پیشرفت بالینی عمیقی نداشته باشد. در صورت وجود LoQRS، کادر درمان ممکن است مایل به تغییر درمان پزشکی یا انتقال بیمار به محیطی تحت نظارت شدید مانند بخش مراقبت‌های ویژه یا آی‌سی‌یو برای بهبود شرایط بیمار باشد.»

نتایج این مطالعه جدید در مجله علمی American Cardiology منتشر شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها