یک سایت کُره‌ای در آستانه دیدار تیم‌ های ایران و کره جنوبی به برشمردن دلایل ناکامی‌ این تیم در استادیوم آزادی پرداخت؛ از جنگ روانی تیم ملی و ارتفاع تهران گرفته تا فضای مردانه ورزشگاه!
کد خبر: ۱۳۴۰۳۴۸

به گزارش جام جم آنلاین، «چرا فوتبال کره جنوبی در مقابل ایران اینقدر ضعیف است؟» این سئوالی است که هواداران فوتبال کره جنوبی در سال‌های گذشته به دلیل ثبت آمار ضعیف و نبردن تیم ملی فوتبال ایران بخصوص در ورزشگاه آزادی با آن مواجه هستند.

این سئوال همچنین عنوان گزارشی است که یکی از سایت‌های کره‌ای در آستانه بازی تیم‌های ملی ایران و کره جنوبی در رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ انتخاب و اظهار امیدواری کرده است «پائولو بنتو» سرمربی کره به طلسم نبردن‌ها و بدشانسی این تیم مقابل ایران در ورزشگاه آزادی پایان بدهد.

در بخش ابتدایی گزارش سایت «naver» کره آمده است: «ایران، تیم رهبر خاورمیانه، یک رقیب در تاریخ فوتبال کره است. وقتی صحبت از رقبای کره می‌شود، به راحتی می‌توان به ژاپن فکر کرد اما حریفی که فوتبال کره را برای مدت طولانی در آسیا عذاب داده است، ایران با سابقه و آمار تاریخی است. کره جنوبی با ۹ برد، ۹ تساوی و ۱۳ باخت در تاریخ خود در موقعیت ضعیف‌تری نسبت به ایران قرار دارد. در آسیا، تیم‌های زیادی وجود ندارند که کره جنوبی آماری اینقدر پایین‌تر از آن داشته باشد. به طور خاص در ورزشگاه آزادی، ورزشگاه خانگی ایران آنها با دو تساوی و ثبت پنج باخت، هیچ بردی را مقابل تیم ملی ایران کسب نکرده‌اند. کره جنوبی در آزادی تنها سه گل زده و ۱۰ گل دریافت کرده است. در سه مسابقه قبلی خارج از خانه، کره جنوبی یک بر صفر مغلوب شده است.»

این سایت در ادامه به بررسی رویارویی‌های ایران و کره جنوبی در ادوار مختلف پرداخت و نوشت: «در دهه ۹۰ میلادی بود که رقابت بین دو تیم ایران و کره جنوبی شعله ور شد. از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۱، کره جنوبی پنج بار متوالی در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا به مصاف ایران رفت. سه بازی به وقت اضافه کشید و یک مسابقه به ضربات پنالتی. به استثنای سال ۱۹۹۶، مسابقات نزدیک و با اختلاف یک گل بود.»

اشاره به باخت سنگین و ۶ بر ۲ کره جنوبی در جام ملت‌های ۱۹۹۶ مقابل ایران با درخشش علی دایی بخش دیگری از این گزارش است: «مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های ۱۹۹۶ برابر ایران، تاریخ سیاه کره جنوبی محسوب می‌شود. کره با هدایت پارک هوان ۴ گل از علی دایی دریافت کرد و ۲-۶ شکست خورد. سرمربی تیم به دلیل عواقب این شکست اخراج شد. گفته می‌شود این دیدار یکی از شوکه کننده ترین شکست‌هایی است که فوتبال کره جنوبی در سطح آسیا متحمل شده است.»

سایت naver سپس به تاریخچه دیگر رویارویی‌های ایران و کره جنوبی پرداخت گزارش خود را به این شرح ادامه داد: «رقابت شدید بین دو تیم در مسابقات انتخابی جام جهانی ادامه یافت. این دو تیم چهار بار پیاپی در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی، ۲۰۱۴ برزیل و ۲۰۱۸ روسیه به مصاف هم رفته‌اند. در این مدت سه باخت و سه تساوی برای کره جنوبی به دست آمد. در سال ۲۰۰۹، کره با هدایت هو جئونگ مو، در بازی‌های خانگی و خارج از خانه به نتیجه تساوی رسید. کره مسابقات مقدماتی جام جهانی آفریقای جنوبی را با افتخار و بدون شکست در گروه اول پشت سر گذاشت. آنها ایران را به مقام سوم رساندند و درد حذف شدن از فینال جام جهانی را به ایران تحمیل کردند.

در دور نهایی مقدماتی جام جهانی برزیل، وضعیت برعکس شد. کره به رهبری چوی کانگ هی مربی تیمش در اکتبر ۲۰۱۲ نتوانست برتری خود را در تهران حفظ کند و با گل نکونام شکست خورد. کره در بازی برگشت هم با گل قوچان نژاد شکست دردناکی خورد. بلافاصله پس از شکست، کارلوس کی روش (سرمربی پرتغالی ایران)، با مشت خود نیمکت کره را تحریک کرد.

در بازی دوستانه در نوامبر ۲۰۱۵ و آخرین مرحله مقدماتی جام جهانی روسیه در اکتبر ۲۰۱۶، هنگامی که اولی اشتیلیکه هدایت کره جنوبی را بر عهده گرفته بود، آنها بار دیگر با نتیجه یک بر صفر در تهران مغلوب شدند و رکورد چهار باخت و دریافت چهار گل را ثبت کردند.

پس از برکناری اشتیلیکه، شین تائه یونگ سرمربی کره جنوبی شد و با تساوی بدون گل در خانه، نوار باخت ها را برابر ایران قطع کرد. کره پس از یک باخت مقابل ایران در مرحله نهایی، به رتبه دوم مسابقات انتخابی جام جهانی روسیه اکتفا کرد.

آخرین دیدار ایران با کره جنوبی در ورزشگاه جام جهانی سئول با نتیجه تساوی یک - یک بود که زیر نظر سرمربی فعلی تیم یعنی پائولو بنتو به دست آمد.

کره جنوبی پیروز نشد اما در آن زمان هانگ یی جو اولین گل را به ایران بعد از هشت سال پیاپی به ثمر رساند و کره احساس راحتی کرد.

حتی برای بنتو که تلاش می‌کند کره جنوبی برای دهمین بار پیاپی راهی جام جهانی شود، ایران همچنان ترسناک‌ترین رقیب است.

کره با چهار امتیاز بعد از ایران (ایران ۶ امتیازی است) در رده دوم جدول قرار دارد. اگر کره در بازی با سوریه و ایران در ماه اکتبر پیروز شود، می‌تواند به تنهایی صدرنشین جدول شود. اما اگر در یک بازی لغزش کند، مسیر پر مانع دیگری پیش رویش خواهد بود.»

به گزارش مهر، این سایت در ادامه دلایل ناکامی تیم ملی فوتبال کره جنوبی برابر ایران در ورزشگاه آزادی را به این شکل بر شمرده است: «ورزشگاه آزادی در ارتفاع ۱۲۷۳ متری از سطح دریا واقع شده است و کمبود اکسیژن و شرایط نامناسب زمین چمن، بار فیزیکی مضاعفی را به بازیکنان کره جنوبی که با این شرایط آشنا نیستند، تحمیل می‌کند. علاوه بر این، حضور تماشاگران زن در ورزشگاهی که ۱۰۰ هزار هوادار گنجایش دارد، مجاز نیست و فضای تشویق در ورزشگاه خشن است که این باعث خشونت بازیکنان می‌شود.

با این حال این واقعیت که ایران تصمیم گرفته است فقط تماشاگران محدودی را در این مسابقه به دلیل کرونا به ورزشگاه وارد کند، می‌تواند برای کره جنوبی اتفاق مفیدی باشد. از سوی دیگر باید مراقب فوتبال قدرتمند و جنگ روانی ایران باشیم. در گذشته، جواد نکونام ستاره ایران با گفتن «ورزشگاه آزادی را برایتان جهنم می‌کنیم» تیم را تحریک کرده بود اما این به هیچ وجه تمام آن چیزی نیست که ایران دارد. در واقع کره جنوبی با قدرت بدنی بالای ایران که به بازیکنان اروپایی نزدیک است، دست و پنجه نرم می‌کند. ایران دارای تعداد زیادی از لژیونرها در اروپا است که از این نظر عقب‌تر از کره جنوبی نیست؛ از جمله سردار آزمون (زنیت) بهترین گلزن فصل گذشته روسیه، مهدی طارمی (پورتو) و جهانبخش (فاینورد).

بنتو برای آمادگی در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی در ماه اکتبر اخیراً بهترین اعضای تیم مثل سون هیونگ مین، هوانگ هی چان، هوانگ یی جو و کیم مین جائه را به تیم ملی دعوت کرد.

اگر کره بر ایران در ورزشگاه آزادی که از آن به عنوان گورستان یاد می‌شود غلبه کند، می‌تواند چراغ سبز را برای صعود به جام جهانی روشن و اعتماد به نفس با هدایت بنتو بازیابی کند؛ مربی‌ای که اخیراً شایعه اخراج او هم مطرح شده است. آیا فوتبال کره جنوبی می‌تواند این بار به بدشانسی نیم قرن خود در آزادی پایان بدهد؟»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها