تولیت آستان قدس رضوی گفت: هر سال برای گرامیداشت هفته دفاع مقدس آیین‌هایی برگزار می‌شود و فضای کشور حال و هوای دیگری پیدا می‌کند اما این مراسم‌ها نباید به امری تشریفاتی و کلیشه‌ای بدل شود.
کد خبر: ۱۳۴۰۱۴۴

به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی، حجت الاسلام احمد مروی در آیین گرامیداشت هفته دفاع مقدس که در سازمان مرکزی این آستان مقدسه برگزار شد، افزود: خوب است که ما هرسال یاد دفاع مقدس و نام شهدا را زنده کنیم و این قطعا ارزشمند است اما ارزش متعالی‌تر آن است که ما در این ایام به رمز پیروزی در دفاع مقدس اشاره کنیم و از آن برای آینده بهره ببریم.

وی هفته دفاع مقدس را هفته تجلی اعتماد، هماهنگی و همکاری بین مسوولان نظام و مردم دانست و افزود: در طول ۲۰۰ سال گذشته در هر جنگ و حتی گاهی بدون جنگ و فقط با دستور و تشر بخشی از ایران توسط دشمنان جدا شده است و اوج این ذلت در دوره قاجار و پهلوی بود که بسیاری از سرزمین‌های اطراف را به راحتی از کشور جدا کردند.  

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به نحوه جدایی بحرین از ایران، افزود: مجمع الجزایر بحرین را بدون حتی شلیک یک گلوله و تنها با دستور مستکبران از کشور جدا کردند. این در حالی بود که فریاد ملی‌گرایی و وطن‌پرستی حکومت پهلوی گوش عالم را کر کرده بود.

حجت الاسلام مروی با بیان اینکه، ملی‌گرایی حقیقی و وطن پرستی واقعی را دفاع مقدس به نمایش گذاشت، افزود: در دوران دفاع مقدس همه دنیا یک طرف و ایران هم با آن شرایط ابتدای انقلاب و کمبود امکانات طرف دیگر این جنگ بود. شرق و غرب از این تجاوز به خاک ایران حمایت می‌کردند ولی به ما حتی سیم خاردار هم نمی دادند.

وی، نبود اعتماد و پیوند بین مردم و حاکمیت را عامل ذلت و تجزیه کشور در دوران قاجار و پهلوی دانست و اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی وقتی دشمن حمله کرد، همان قدر که نیروهای ارتش و سپاه احساس مسوولیت کردند، کارمندان، دانش‌آموزان، طلبه‌ها و همه اقشار احساس مسوولیت کردند که باید در این جنگ لباس رزم بپوشند، در حالی که اگر این پیوند مردم و حاکمیت در دوران قاجار و پهلوی رخ می داد وجبی از خاک ایران را به تاراج نمی رفت.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: وقتی بین مردم و حاکمیت دیوار باشد، دشمن طمع می کند و دست پر هم بر می‌گردد. پس درس بزرگ ما از دفاع مقدس این بود که پیوند عمیق میان مردم و حاکمیت و اعتماد مردم به امام و رهبری، عامل پیروزی بر دشمنان است.

وی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس سرمایه ای داشتیم که تمام سلاح ها را از کار می انداخت و آن سرمایه چیزی نبود جز هماهنگی و همراهی و یکرنگی. مردم خود را از نظام جدا نمی دانستند و احساس مسوولیت می‌کردند.

حجت الاسلام مروی با تاکید بر اینکه باید سرمایه اعتماد مردم را حفظ کرد، افزود: دشمن درصدد است این اعتماد را از بین ببرد و این کار را با سرمایه‌گذاری در امر رسانه، تبلیغات و جنگ روانی انجام می‌دهد.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: دشمن رمز پیروزی ما را فهمیده است، حالا دیگر لازم نیست جنگ بر ما تحمیل کند، سلاح دست بگیرد و بزرگان ما را ترور کند که البته این کار را هم کرد و نتیجه نگرفت و دوباره آن راه را نمی رود. پس به دنبال آن است تا دیواری از بی اعتمادی بین مردم و حاکمیت بکشد تا مردم به سیاست‌های نظام بی اعتماد شوند.

وی بیان کرد: باید هفته دفاع مقدس را گرامی بداریم و درس مهم آن را در یاد داشته باشیم و آن این است که توپ و تانک ما در جنگ تحمیلی نمی‌جنگید بلکه اعتماد و ایمان ما بود که بر دشمن پیروز شد.

خراسان رضوی با حدود ۳۰۰ هزار رزمنده در دوران دفاع مقدس ۱۷ هزار و ۲۸۴ شهید، ۴۹ هزار و ۷۲۹ جانباز و سه هزار و ۳۹۷ آزاده را در راه تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی و حفظ تمامیت ارضی کشور تقدیم کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها