شاید برای شما پیش آمده باشد که صدایی بلند و ناگهانی مانند افتادن تیرآهن یا ترقه را شنیده باشید. معمولا در چنین لحظه‌ای به این فکر می‌کنیم که آیا گوش‌های ما می‌تواند در اثر شنیدن چنین صدای بلندی آسیب ببیند؟ پاسخ مثبت است!
کد خبر: ۱۳۴۰۰۱۲

در گوش داخلی ما در قسمت حلزون گوش، سلول‌های گیرنده صدا قرار دارد که روی سطح خود مژه دارد و به‌همین علت به آنها سلول مویی می‌گویند.

موج‌صوت با تکان‌دادن این مژه‌ها سلول‌های مویی را تحریک می‌کند تا الکتریسیته تولید کند و به مغز بفرستد و این‌گونه است که ما می‌شنویم.

صداهای بلند بسته به‌شدت، مدت زمان شنیدن و نزدیکی به منبع صوت می‌تواند سلول‌های مویی را خسته کند و حتی باعث مرگ آنها شود که در این صورت بدن قدرت جایگزینی آنها را ندارد.

واحد بررسی شدت صوت دسی‌بل است. صدای بالای ۸۵دسی‌بل را به‌عنوان صدای نامناسب می‌شناسیم. برای مثال صدای سشوار یا جاروبرقی حول‌وحوش ۷۰دسی‌بل است.

اگر یک آرایشگر در سالن زیبایی تمام طول روز با سشوار کار کند گرچه صدا کمتر از ۸۵دسی‌بل است اما ساعات طولانی استفاده، می‌تواند همان آسیب را به گوشش وارد کند.

صحبت معمولی ما انسان‌ها حدود ۶۰دسی‌بل است و یک موتورسیکلت صدایی با شدت حدود ۹۵دسی‌بل تولید می‌کند.

مهم‌ترین نکته در بحث کاهش شنوایی ناشی از سروصدا درخصوص افراد شاغل در بخش‌های صنعتی و نظامی است؛ این افراد به‌واسطه شغل خود ساعت‌های طولانی و سال‌ها در معرض صداهای بلند هستند.

امروزه این افراد مرتب از نظر شنوایی معاینه می‌شوند و همیشه باید از وسایلی مثل گوشی‌های محافظ در ساعات کار استفاده کنند اما جالب است بدانید گاهی یک صدای ناگهانی، بلند و گذرا هم ممکن است آسیب ایجاد کند؛ صدایی شبیه ترقه یا شلیک گلوله.

این آسیب می‌تواند موقتی و در اثر خستگی سلول‌های مویی باشد اما می‌تواند رد پای خود را بگذارد؛ خصوصا اگر با فاصله زمانی کم تکرار شود و فرصت بهبود به سلول‌ها ندهد.

احساس درد گوش، وزوز گوش، پری گوش و دو صدایی پس از مواجهه با صدا از علائم آن است. جالب است بدانید شرکت در کنسرت‌ها یا نواختن ادوات موسیقی دارای صدای بلند نیز ممکن است آسیب‌رسان باشد. به‌همین علت برخی نوازنده‌ها از محافظ گوشی استفاده می‌کنند.

آلودگی صوتی جدا از آسیب بر فرکانس‌های عمدتا بالای شنوایی، اثراتی مانند استرس، اضطراب، بی‌ خوابی، پرفشاری‌ خون یا تپش قلب دارد.

دكتر مهتاب ربانی اناری - متخصص گوش‌وحلق‌وبینی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها