رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا:

ترامپ قصد حمله نظامی به چین نداشت

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا در واکنش به ادعاهای مطرح‌شده در یک کتاب گفته رییس‌جمهور سابق آِمریکا قصد حمله نظامی به چین نداشته است.
کد خبر: ۱۳۳۹۹۵۲

به گزارش جام جم آنلاین، «مارک میلی»، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز سه‌شنبه در یک جلسه استماع در واکنش به ادعاهای منتشر شده در یک کتاب گفت که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق این کشور قصدی برای حمله به چین نداشته است.

حدود دو هفته پیش رسانه‌ها با استناد به کتابی با نام «خطر» (Peril) که توسط دو روزنامه‌نگار تحقیقی آمریکایی یعنی «باب وودوارد» و «رابرت کاستا» نوشته شده ادعا کردند «مارک میلی» در پی نگرانی از احتمال وقوع جنگ با چین در پی تنش‌زایی‌های ترامپ، دو بار با همتای چینی خود مخفیانه تماس گرفته است.

در این کتاب که بر اساس گفته‌های مستند حدود ۲۰۰ منبع مطلع دولتی و غیردولتی نوشته‌شده، آمده است، میلی که از رفتارهای عصبی ترامپ در هفته‌های پایانی حضورش در کاخ سفید و مشخص‌شدن شکست وی در انتخابات ریاست‌ جمهوری نگران بود، یک بار در تاریخ سی‌ام اکتبر ۲۰۲۰ و بار دیگر در تاریخ هشتم ژانویه با «لی زوچِنگ» رئیس ستاد مشترک کمیته مرکزی نیروهای مسلح چین تماس گرفت.

مارک میلی امروز (سه‌شنبه/ ۶ مهرماه) در یک جلسه استماع در کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا گفته که هدف تماس‌های دو کاستن از تنش‌ها بوده و ترامپ قصدی برای حمله به چین نداشته است.

او گفت: «هدف مشخص تماس‌های من در اکتبر و ژانویه، اطلاعات نگرانی‌کننده‌ای بود که باعث شده بود که ما باور کنیم چینی‌ها نگران حمله نظامی از سوی آمریکا هستند.»

این در حالی است که پیش از وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان» با استناد به بخش‌هایی کتاب «خطر» نوشته بود میلی از حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره در روز ۶ ژانویه «به شدت شوکه» شده بود و اطمینان داشت که کارکردهای عقلانی ترامپ بعد از نتایج انتخابات به شدت تضعیف شده است.

طبق آنچه در کتاب مطرح شده میلی به فرماندهان ارشد نظامی گفته است: «هیچ‌وقت نمی‌توان فهمید چه اتفاقی باعث می‌شود رئیس‌جمهور جوش بیاورد.»

طبق روایت سی‌ان‌ان از کتاب خطر، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا دو روز بعد از آشوب‌های ۶ ژانویه مقام‌های ارشد نظامی را جمع کرده و از آنها خواسته از گرفتن هر گونه دستور احتمالی از «دونالد ترامپ» برای آغاز حمله هسته‌ای اجتناب کنند.

سی‌ان‌ان می‌گوید دیدار رابرت میلی با مقام‌های ارشد پنتاگون روز ۸ ژانویه ۲۰۲۱ (دو روز بعد از حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره) به صورت مخفیانه برگزار شده است.

او در آن جلسه خطاب به فرماندهان ارشد نظامی گفته از هیچ کس دستوری برای اقدام نظامی نگیرند مگر اینکه او هم جزئی از فرایند تصمیم‌گیری بوده باشد. وی گفت: «مهم نیست چه چیزی به شما گفته می‌شود شما این روال را دنبال کنید و [اطمینان حاصل کنید] که من جزئی از فرایند تصمیم‌گیری بوده‌ام.»

مارک میلی سپس در اتاق چرخ زده به چشمان تک تک فرماندهان نگاه کرده و از آنها خواسته که بگویند که فهمیده‌اند وظیفه‌شان چیست. نویسندگان کتاب نوشته که میلی، این اقدام را نوعی «سوگند» می‌دانسته است.

کتاب peril بر اساس مصاحبه با بیش از ۲۰۰ شاهد عینی نوشته شده و روایتی جدید از آخرین روزهای حضور دونالد ترامپ در قدرت است. این سومین کتاب وودوارد است که به شرح رفتارهای تکانشی و دمدمی‌مزاج فرمانده کل نیروهای مسلح در آمریکا می‌پردازد. مطابق این روایت، ترامپ در آخرین روزهای حضورش در قدرت عصبانی بوده و بر سر مشاوران و معاونانش فریاد می‌زده است.»

این کتاب همچنین شامل بخش‌هایی است که به شرح رفتارهای ترامپ در روزهای منتهی به حمله به کنگره می‌پردازد و علاوه بر آن شامل جزئیات جدیدی درباره بگو مگوی ترامپ با معاونش «مایک پنس» در روز ۵ ژانویه است.

سی‌ان‌ان نوشته ترس مارک میلی از رفتارهای ترامپ مبتنی بر مشاهدات شخصی‌اش از نحوه تصمیم‌گیری‌های شتابزده و عجولانه ترامپ بوده است. نویسندگان کتاب نوشته‌اند اتفاقات ۶ ژانویه و خطرات احتمالی آن برای منافع ملی آمریکا هراس‌های میلی را دو چندان کرده است.

«نانسی پلوسی»، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا در همان روز تماسی با مارک میلی حاصل کرده است. سندی که درباره متن این مکالمه موجود است نشان می‌دهد که میلی به پلوسی اطمینان خاطر داده که بابت احتمال حمله هسته‌ای آسوده‌ خاطر باشد.

پلوسی در آن تماس تلفنی به مارک میلی گفته است: «چیزی که می‌خواهم بگویم این است که وقتی نتوان جلوی حمله او به کنگره را گرفت چه کسی می‌داند چه اقدام دیگری می‌خواهد انجام دهد؟ می‌دانی، او دیوانه است. او از مدت‌ها پیش دیوانه شده است.»

میلی به پلوسی گفته است: «خانم رئیس، من در تمام این موارد با شما موافقم.»

بعد از همین تماس تلفنی بوده که مارک میلی تصمیم گرفته که باید کاری انجام بدهد و فرماندهان نظامی را برای دفع خطر ترامپ جمع کرده و از آنها سوگند گرفته است.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها