رویترز به نقل از منابع آگاه خبر داد یک محموله 2.1 میلیون بشکه ای میعانات گازی ایران تحت قرارداد بزرگ سوآپ ایران و ونزوئلا دیروز در آب های ونزوئلا تخلیه شده است.
کد خبر: ۱۳۳۹۸۷۶

به گزارش جام جم آنلاین، رویترز به نقل از دو منبع آگاه و آمارهای رهیابی نفتکش ها نوشت یک محموله 2.1 میلیون بشکه ای میعانات گازی عرضه از سوی شرکت ملی نفت ایران به شرکت  PDVSA ونزوئلا که نخستین محموله سوآپ میان این دو شرکت است، این هفته تخلیه خود را آغاز کرد.

شرکت ملی نفت ایران و شرکت PDVSA ونزوئلا، در بحبوحه تحریم های آمریکا علیه دو کشور، بر سر یک قرارداد میان مدت برای تبادل نفت سنگین ونزوئلا و میعانات گازی ایران توافق کرده اند.

رویترز به نقل منابع آگاه و تنکرترکرز، پایگاه رصد کشتی ها نوشت این محموله میعانات گازی ایران اوایل هفته با پرچم ایران بر فراز نفتکش غول پیکر « Dino I» که در مالکیت شرکت ملی نفت ایران است، به ونزوئلا رسید.
بنا بر اعلام تنکِر تِرَکِرز، در روز دوشنبه، این کشتی در حال تخلیه محموله خود در بندر اصلی شرکت PDVSA و پایانه خوزه بود، درحالی که فرستنده اش، موقعیت آن را سواحل ایران نشان می داد. تاکتیکی که اغلب توسط تولیدکنندگان نفت تحریم شده برای مخفی کردن محل ناوگان خود استفاده می شود.

به گفته منابع آگاه، دومین محموله 2.1 میلیون بشکه ای میعانات گازی ایران بر اساس همین قرارداد سوآپ، احتمالا در هفته های آتی به آب های ونزوئلا می رسد.
تنکِر تِرَکِرز مدعی است که نفتکش ایرانی «دورنا» که موقعیتش در آب های ایران نشان داده می شود، هم اکنون در راه ونزوئلاست.

نگرانی آمریکا همکاری های نفتی ایران و ونزوئلا/ به تحریم های خود ادامه می دهیم

وزارت خزانه داری آمریکا هفته گذشته به رویترز گفته بود: «در مورد گزارش های مربوط به مبادلات ایران با ونزوئلا که شامل نفت و محصولات نفتی است، نگران است.»

یک سخنگوی این وزارتخانه روز جمعه به رویترز کفت: «ما به اعمال قوانین تحریم های مرتبط با ایران و ونزوئلا ادامه خواهیم داد.»

به گفته منابع آگاه به این قرارداد، قرارداد رسمی سوآپ هفته گذشته هنگامی آغاز شد که محموله 1.9 میلیون بشکه نفت خام سنگین ونزوئلا با نفتکش ایرانی «Felicity» از آب های ونزوئلا حرکت کرد.

به گزارش فارس، دو روز پیش این خبرگزاری انگلیسی از یک قرارداد بزرگ نفتی میان ایران و ونزوئلا علی رغم تحریم‌های آمریکا خبر داده و نوشته بود، نخستین محموله قرار است این هفته ارسال شود.
گفته می شود، ونزوئلا در نظر دارد تا از میعانات گازی ایران برای بهبود کیفیت نفت خام خود که شبیه قیر است استفاده کند.

یکی از این منابع آگاه گفت، این توافق سوآپ قرار است در فاز نخست، شش ماهه باشد اما می‌تواند تمدید شود.

پیش از این نیز، ایران غذا، دارو و بنزین و تجهیزات تعمیر پالایشگاه های فرسوده PDVSA را به ونزوئلا ارسال کرده بود و در عین حال،  کاراکاس پول این صادرات را به صورت سوخت هواپیما، نفت خام سنگین و سایر کالاهایی که تولید می کند، پرداخت کرده است.

به نوشته رویترز، بر اساس آمارهای ریفینیتیو ایکون، یک کشتی باری با پرچم ایران به نام «گلسان » که سال گذشته غذا به ونزوئلا ارسال کرده و با بار آلومینا به کشورش بازگشته بود، اواخر آگوست در بندر لا گوایرای ونزوئلا بار خود را تخلیه کرده و اکنون در حال حرکت به ایران است و یک محموله نامعلوم را با خود حمل می کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها