مردم تایلند در جنوب شرق آسیا مدت های است به شدت نسبت به سیاست های دولت و نظام سلطنتی کشورشان معترض هستند و در این بین جوانان معترض در منطقه کارگری بانکوک هر شب به مدت ۷ هفته در خیابان ها ظاهر شدند.
کد خبر: ۱۳۳۹۵۸۹
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا از روزنامه «ساوث چیاینا مورنینگ پست» هنگ کنگ، جوانان تایلند خشمگین از دولت و خسته از آموزش و کار آنلاین در دوران همه گیری ویروس کرونا و به ویژه اثرات مخرب موج سوم این همه گیری هر شب به مدت ۷ هفته در مناطق کاگری این کشور به ویژه بانکوک پایتخت دست به اعتراض زده و البته همچنان با واکنش پلیس این کشور رو به رو هستند. 

در میان رشد صعودی موارد ابتلا به کرونا در تایلند و همچنین واکسینه شدن ۱۱ درصد از جمعیت ۶۶ میلیون نفری این کشور، روز گذشته هزاران نفر از معترضان در خیابان‌های بانکوک پایتخت تایلند اجتماع کرده و به نحوه مدیریت کرونا از سوی دولت اعتراض کردند. 

برپایه این گزارش درگیری میان معترضان و نیروهای پلیس امنیتی به استفاده آنها از  گاز اشک آور و ضرب و شتم جوانان منجر شد. برخی شب ها شمار معترضان به صدها نفر هم می رسد. جوانان به معترضان طرفدار دموکراسی در تایلند پیوسته و از منطقه «دین دایینگ» به سمت خانه نخست وزیر راهپیمایی می کنند. جوانان در شب های اعتراض هر شب شیوه های خود را تغییر داده و از وسایل انفجاری هم استفاده می کنند. 

گزارش رسانه های منطقه ای و بین المللی حاکی است که معرضان در حرکتی جدید سعی می کنند از محفظه های پر از رنگ استفاده کرده و در برابر پلیس آنها را به سمت شان پرتاب می کنند، تا جایی که برخی رسانه های داخلی از این اقدام جوانان تایلند به عنوان "اعتراضات رنگی" هم یاد می کنند.

روزنامه یلی میل انگلیس امروز در گزارشی از یکی از شلوغ ترین خیابان های بانکوک یعنی تقاطع نانگ لونگ گرفته شده، هزاران نفر از معترضان از هر رده سنی را به تصویر کشید که مجهز به پلاکاردها، علائم و در برخی موارد راکت های رنگ آمیزی خانگی بودند. این راکت ها در تظاهرات اخیر معترضان در حجم وسیعی به سمت پلیس ضدشورش پرتاب شدند.

معترضان از بی کفایتی دولت و نظام سلطنتی در مدیریت بیماری کرونا و بی کفایتی در زمینه واکسیناسیون جمعیت این کشور به شدت ناراضی هستند و هفته هاست علیه این وضعیت تظاهرات  می کنند. مشکلات اقتصادی این کشور آسیایی نیز دلیل دیگری برای اعتراضات ضددولتی است.

البته آغاز تظاهرات ضددولتی برای استعفای نخست وزیر به یک سال پیش برمی گردد اما هر چقدر زمان پیش رفت بر شدت این تظاهرات ها افزوده می شود و حتی بر شدت خشونت از ها از دو طرف نیز اضافه می شود، تا جایی که گزارش ها حاکی ست نوجوانی ۱۶ ساله در جریان اعتراضات امروز به کما رفت و افرادی از پلیس نیز زخمی شدند. 

شبکه اجتماعی فیسبوک ابزارِ اصلی سازمان دهی معترضان بوده است و آنها از این شبکه اجتماعی برای متحد شدن و برنامه ریزی زمان اعتراضات و محل تجمع استفاده می کردند. جوانان به ویژه به سیاست های اتخاذ شده از  سوی «پرایوت چان اوچا» نخست وزیر تایلند اعتراض دارند. چان اوچا از سال ۲۰۱۴ و با کودتا در تایلند به قدرت رسیده است. 

پلیس تایلند اعلام کرد این اعتراضات سیاسی نیست با وجود این رئیس پلیس هشدار داد ادامه این اعتراضات ممکن است باعث برهم زدن نظم عمومی در کشور شود. وی در ادامه از مردم خواست از اغتشاش و پیوستن به این گروه اجتناب کنند. از طرفی معترضان می خواهند مقامات تایلند به درخواست های آنان گوش دهند.

پرایوت چان اوچا رهبر نظامی کودتای میانمار در سال ۲۰۱۴، پس از برگزاری انتخابات ملی سال ۲۰۱۹ به عنوان نخست وزیر این کشور انتخاب شد اما بسیاری معتقدند این انتخابات با تقلب گسترده همراه بوده است. 
مخالفان سیاسی نخست وزیر و پنج وزیر کابینه را به فساد، سوء مدیریت اقتصادی و ناتوانی در مدیریت شیوع کرونا متهم می‌کنند. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها