رییس دانشکده طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: حجامت نمی‌تواند جایگزین واکسن کرونا شود و مقاومت بدن را در مقابل این بیماری افزایش دهد.
کد خبر: ۱۳۳۹۵۷۰

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر مهدی یوسفی با بیان اینکه برخی بر این باور هستند که حجامت را جایگزین تزریق واکسن کنند چراکه معتقدند حجامت سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌ کند و به همین دلیل لزومی بر انجام تزریق واکسیناسیون نیست. اظهار کرد: هر چند که حجامت بخشی از قوای بدن را تنظیم می‌کند و گردش خون را در قسمت‌ های مختلف بدن افزایش می‌دهد، اما به هیچ وجه حجامت نمی‌تواند جایگزین واکسیناسون باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: به طور تقریبی بیشتر محافل علمی دنیا این گزاره را تأیید می‌کنند که در همه‌ گیری بیماری‌ های خطرناکی مانند کووید ۱۹ که افراد زیادی را به کام مرگ کشانده، در آن دسته از کشورهایی که واکسیناسیون در آن انجام شده، میزان ابتلا و مرگ‌ و میر ناشی از این بیماری کاهش پیدا کرده است. از این‌ رو اکثر کشورها مجاب شده‌اند که در حال حاضر سود حاصل از تزریق واکسن بر معایب آن غلبه می‌کند.

وی اظهار کرد: ممکن است ما در گذشته واکسن‌ های مختلفی چون کزاز، دیفتری و... را تزریق کرده باشیم، اما هیچ یک از این واکسن ‌ها نمی‌تواند مانع از ابتلا به کووید شود، چراکه هر یک از واکسن‌ ها به صورت اختصاصی بدن را در مقابل همان بیماری مقاوم می‌ کند؛ این در حالی است که حتی اگر تزریق واکسن کرونا امسال صورت گیرد، هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر در سال‌ های آینده نوع جدیدی از کروناویروس شایع شود، بدن در مقابل آن بیماری مقاوم باشد؛ چه برسد به آنکه حجامت بتواند در مقابل اینگونه بیماری‌های ویروسی بدن را مقاوم کند.

رییس دانشکده طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: مردم بدون هیچگونه نگرانی و دغدغه‌ای نسبت به تزریق واکسن کرونا که موضوعی ضروری و لازم است، اهتمام بیشتری داشته باشند و از انجام آن سر باز نزنند، زیرا این بیماری یک مرض بی‌رحم است و هر روز افراد مختلف با شرایط متفاوت را به کام مرگ می‌ کشاند. اگر تعداد افراد بیشتری در جامعه واکسیناسیون شوند، قطعا این موضوع می‌تواند از مرگ‌ومیرهای بیشتر جلوگیری کند.

منبع: بهداشت نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها