برای تأمین اکسیژن خانه در دوران نقاهت بیماری کووید 19 از این گیاهان در خانه استفاده کنید

اکسیژن درمانی گیاهی در نبرد با کرونا

چرا انجمن قلب آمریکا، سالاد شیرازی را جزو خوراکی‌های حافظ سلامت قلب معرفی کرده‌است؟

تنظیم قلب با سالاد شیرازی!

باید هیجان‌انگیز باشد خوراکی یا نوشیدنی عادی زندگی مردمی، به‌قدری خاص و جهانی شود که انجمن علمی مهم و معروفی با ساخت یک کلیپ ویدئویی، مصرف آن را به مردم جهان توصیه کند!
کد خبر: ۱۳۳۹۵۳۰

این داستان، درباره «سالاد شیرازی» خودمان اتفاق افتاد. بله! همین سالاد شیرازی که یکی از مخلفات عادی سفره‌های ماست.

«انجمن قلب آمریکا» (American Heart Association) هفته گذشته با انتشار یک کلیپ مصرف آن را برای حفظ سلامت قلب به مردم جهان توصیه کرد.

تنظیم قلب با سالاد شیرازی!

هفته نخست مهر، هفته جهانی مراقبت از قلب و امروز که آخرین یکشنبه ماه سپتامبر است، «روز جهانی قلب» نامگذاری شده است.

این مناسب‌ها و ماجرای انتشار ویدئوی سالاد شیرازی در صفحه انجمن قلب آمریکا باعث شد به بررسی مواد مورد استفاده در تهیه این سالاد بپردازیم تا ببینیم چرا این انجمن، مصرف سالاد شیرازی را برای حفظ سلامت قلب توصیه کرده‌است.

در ویدئویی که انجمن قلب آمریکا روی صفحه خود در فضای مجازی قرار داد شخصی را در حال خرد کردن خیار، سپس برش‌زدن گوجه‌فرنگی، خردکردن پیاز، خردکردن و اضافه‌کردن نعنای تازه (که البته جعفری به نظر می‌رسد) می‌بینیم.

دست آخر هم، آب لیموترش تازه را با روغن زیتون بکر و کمی فلفل سیاه مخلوط کرده و به مواد خردشده در ظرف اضافه و دل بینندگان را حسابی آب می‌کند.

نکته اینجاست در همان ابتدا روی فیلم عبارت طرز تهیه سالاد پرشین نقش می‌بندد. حتما این سالاد، با همین مواد اولیه ساده، ویژگی‌هایی جالب توجهی دارد که این انجمن آن را به‌عنوان خوراکی‌ای برای حفظ سلامت قلب معرفی کرده است.

با سبز شروع کنید

خیار مورد استفاده در این ویدئو، دو ویژگی مهم دارد؛ نخست این‌که اندازه خیار قلمی نیست و دوم این‌که خیار با پوست استفاده می‌شود. چرا؟

تامین آب: خیار حاوی 96.7 درصد آب است. هرچه خیار بزرگ‌تر باشد، میزان آب ذخیره شده در آن بیشتر بوده و سهم بیشتری در تامین آب بدن دارد. میزان بالای آب خیار مانع از کم‌آبی، بهبود عملکرد دستگاه‌های مختلف بدن به‌ویژه قلب می‌شود. به این دلیل که تأمین آب کافی باعث بهبود عملکرد دستگاه گردش خون، قلب، تسهیل گردش خون و در نتیجه اکسیژن‌رسانی بهتر به سلول‌ها می‌شود. علاوه بر این‌که باعث حفظ کیفیت پوست و طراوت آن خواهدشد.

تأمین فیبر: خیار، فیبر بالایی دارد. اگر خیار با پوست مصرف شود، مقدار فیبر دریافتی بیشتر می‌شود. بنابراین بهتر است خیار را خوب شسته و برای تهیه سالاد و ماست و خیار آن را با پوست مصرف کنید. فیبر موجود در خیار به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کرده و مانع از ابتلا به یبوست و بواسیر می‌شود.

کالری: هر 100گرم خیار حاوی 15کیلوکالری انرژی است. به همین دلیل مصرف آن باعث اضافه وزن نشده و به کاهش وزن افرادی که اضافه وزن دارند، کمک می‌کند. کاهش و کنترل وزن به عملکرد قلب کمک می‌کند.

پتاسیم: هر 100گرم خیار حاوی 147 میلی‌گرم پتاسیم است و مهم‌تر این‌که فقط 2 میلی‌گرم سدیم دارد. این تعادل در میزان پتاسیم و سدیم به بهبود عملکرد قلب با تنظیم عملکرد پمپ سدیم- پتاسیم کمک می‌کند.

ویتامین K: هر 100 گرم خیار، حاوی 17 میلی‌گرم ویتامین K است. این ویتامین برای انعقاد خون، حفظ سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از واردآمدن آسیب به سلول‌های مغزی موثر است.

دیگر ویژگی‌ها: خیار سرشار از بتاکاروتن، ویتامین A، زیگزانتین و لوتئین است.

به سرخی برسید

رنگ سرخ گوجه‌فرنگی، زیبایی سالاد است و این رنگ زیبا، نشانه وجود آنتی‌اکسیدان لیکوپن است. همه ماجراهای گوجه‌فرنگی هم زیر سر همین ترکیب است.

قلب: لیکوپن باعث کاهش و کنترل میزان کلسترول بد یا LDL می‌شود. به این ترتیب، فشارخون کنترل شده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و سکته قلبی کاهش می‌یابد. ویتامین B، E و فلاونوئیدها از دیگر عوامل حفظ سلامت قلب است. ویتامین C موجود در گوجه‌فرنگی نیز باعث افزایش انعطاف‌پذیری دیواره رگ‌ها، تسهیل گردش خون و جلوگیری از ایجاد لخته خون و سکته قلبی و مغزی می‌شود.

گلبول‌ های قرمز: لیکوپن گوجه‌فرنگی مانع التهاب، کاهش میزان کلسترول خون، جلوگیری از ایجاد لخته خون و بهبود کیفیت گلبول‌های قرمز و کاهش خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی می‌شود.

برای روان: گوجه‌فرنگی حاوی ویتامین B است. این ویتامین به آرامش اعصاب کمک می‌کند. روان آرام، از عواملی است که به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند.

اشک‌های سلامت جاری می‌شوند

از بین پیازها، ترجیح بر این است از پیاز قرمز استفاده شود. اما همه پیازها با کمی تفاوت، به حفظ سلامت قلب کمک می‌کنند.

ارگانوسولفور: این ترکیب، همان عاملی است که اشک شما را درآورده و بوی پیاز را در سراسر آشپزخانه منتشر می‌کند. ارگانوسولوفور، خاصیت ضدالتهابی و ضدلخته شدن دارد. به‌همین دلیل مانع ایجاد لخته خون و بروز سکته قلبی و مغزی می‌شود.

کوآرسین: این ترکیب که از گروه فلاونوئیدهاست، در همه پیازها وجود دارد. این ترکیب، رادیکال‌های آزاد بدن را از بین می‌برد. بنابراین خطر آسیب به سلول‌های بدن به‌ویژه سلول‌های خونی، قلب و مغز که حساس هستند، کاهش می‌یابد.

آب: پیاز حاوی مقدار مناسبی آب است؛ بنابراین به تنظیم آب و الکترولیت‌های بدن و کیفیت خون کمک می‌کند.

ویتامین C: این ویتامین نوعی آنتی‌اکسیدان است. از سوی دیگر باعث از بین رفتن چربی تجمع یافته در دیواره رگ‌ها شده و علاوه بر این باعث انعطاف‌پذیری دیواره رگ‌ها می‌شود. این ویژگی‌ها باعث تسهیل گردش خون، مانع لختگی خون و جلوگیری از سکته قلبی می‌شود.

زیر سبیل قلب را چرب کنید!

این روغن از آن روغن‌های معمولی نیست. روغن زیتون حاوی اسید چرب امگا-3 است. این اسید چرب یکی از بهترین ترکیب‌های ضدالتهابی است بنابراین خطر التهاب دیواره رگ‌ها، سلول‌های قلب و سلول‌های خونی را کاهش می‌دهد.

از سوی دیگر مانع ایجاد لخته خون می‌شود. هرچه روغن زیتون بکرتر باشد، خاصیت ضدالتهابی آن بیشتر بوده و به بهبود فاکتورهای لیپیدی خون مانند کلسترول و LDL می‌شود.

الئوکانتال موجود در سه چهارم قاشق غذاخوری (50میلی‌گرم) در روغن زیتون بکر معادل تاثیر 10درصد دوز ایبوبروفن در بزرگسالان، خاصیت ضدالتهابی دارد.

مهتاب خسروشاهی - سلامت / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها