نتایج برخی از عجیب‌ترین مطالعاتی را بررسی کرده‌ایم که محققانش مدعی وجود نوعی رابطه میان چرخه‌های کامل‌شدن هلال ماه با سلامت انسان شده‌اند

ادعای اثر ماه بر سلامت انسان چقدر واقعی است؟

چگونه فضانوردان می توانند در ماه زنده بمانند؟

کشف آب و اکسیژن از سنگ‌ های ماه! (+عکس)

تحقیقات دانشمندان بر روی سنگ‌ های ماه نشان می‌ دهد زندگی بر روی این سیاره راحت‌ تر خواهد شد.
کد خبر: ۱۳۳۹۴۰۸

به گزارش جام جم آنلاین، اگرچه مقادیر زیادی آب و اکسیژن در ماه وجود دارد، اما دسترسی به این مواد به آسانی امکان پذیر نیست.

به همین دلیل است که دانشمندان دانشگاه پلی تکنیک میلان، آژانس فضایی اروپا، آژانس فضایی ایتالیا و شرکت سیستم‌های فضایی OHB تکنیک جدیدی را برای برداشت عناصر از هر نقطه از سطح کره ماه توسعه داده اند.

استخراج مواد برای زنده ماندن در ماه

دانشمندان فرآیندی دو مرحله‌ای را براساس تکنیکی موجود که در زمین برای کاربرد‌های شیمی صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ابداع کردند.

این تکنیک به فضانوردان اجازه می‌دهد از این واقعیت استفاده کنند که تقریباً ۵۰ درصد خاک ماه از سیلیکون یا اکسید‌های آهن تشکیل شده است و هر دو از ۲۶ درصد اکسیژن تشکیل شده اند.

این مواد در سطح ماه به وفور یافت می‌شود، به این معنی که این تکنیک جدید می‌تواند به سرعت از هر نقطه فرود به کار گرفته شود.

در آزمایشات آزمایشگاهی، محققان خاک شبیه سازی شده ماه را در کوره تا دمای حدود ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد گرم کردند.

آن‌ها این کار را در حضور هیدروژن و متان به منظور تبخیر خاک انجام دادند و باعث شدند مواد غنی از اکسیژن مستقیماً از جامد به گاز تبدیل شوند سپس از یک مبدل کاتالیزوری برای جداسازی گاز‌ها و متان باقی مانده برای استخراج آب استفاده شد.

آب حاصل از این فرآیند قابل آشامیدن است و همچنین می‌تواند برای استخراج اکسیژن از طریق الکترولیز استفاده شود.

هیدروژن و متان باقیمانده از این فرآیند را می‌توان برای اهداف دیگری مانند سوخت‌ های زیستی مجدداً مورد استفاده قرار داد، در حالی که یک محصول جانبی جامد غنی از سیلیس و فلزات احتمالاً می‌تواند برای مصالح ساختمانی پردازش شود.

وجود یک حلقه کاملاً مستقل برای استخراج آب و اکسیژن

پروفسور Michèle Lavagna از دانشگاه پلی تکنیک میلان، یکی از محققان پروژه، توضیح داد که دکل مورد استفاده برای تکنیک آن‌ها می‌تواند در یک «حلقه کاملاً مستقل، بدون نیاز به دخالت انسان» استفاده شود؛ حتی بدون گرفتگی.

کشف آب و اکسیژن از سنگ‌ های ماه! (+عکس)

وی همچنین افزود که قابلیت داشتن امکانات کارآمد تولید آب و اکسیژن در محل برای کاوش انسان و اجرای مستقیم علم با کیفیت بالا بر روی ماه ضروری است.

دانشمندان در سراسر جهان روی تکنیک‌های جدید برای جمع آوری مواد برای ماموریت‌های خارج از جهان کار می‌کنند.

در آوریل سال جاری، ناسا اعلام کرد که مأموریت مریخ نورد خود Perseverance برای اولین بار با استخراج اولین اکسیژن قابل تنفس از مریخ با یک ابزار آزمایشی به نام MOXIE، یک عملیات تاریخی را انجام داده است.

در همین حال، شرکت Masten Space Systems مستقر در کالیفرنیا، در حال توسعه یک مریخ نورد است که می‌تواند از انفجار‌های کنترل شده برای برداشت یخ ماه استفاده کند که می‌تواند به آب آشامیدنی و اکسیژن برای پایگاه‌های آینده ماه تبدیل شود.

ناسا ممکن است اخیراً برنامه‌های خود برای ارسال انسان به ماه را تا سال ۲۰۲۴ به تعویق انداخته باشد، اما جامعه علمی به ارائه روش‌های جدید ابتکاری برای کمک به بقای فضانوردان آینده ماه ادامه می‌دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها