به‌رغم اعلام طالبان مبنی بر تغییر نسبت به گذشته، یکی از رهبران این گروه مدعی شد که مجازات‌ های سختگیرانه را بار دیگر در افغانستان اجرا خواهد کرد.
کد خبر: ۱۳۳۹۲۰۹

به گزارش جام جم آنلاین، یکی از رهبران طالبان با هشدار به جهان نسبت به هرگونه رویارویی با حاکمان جدید افغانستان، اظهار کرد که این گروه مجازات‌های گذشته از جمله اعدام و قطع دست را بار دیگر اجرا خواهد کرد.

«نورالدین ترابی» که در حکومت سابق افغانستان وزیر دادگستری بود، در مصاحبه با «آسوشیتد پرس»، خشم مجامع عمومی نسبت به اعدام‌های اجرا شده توسط طالبان در گذشته را رد کرده و دنیا را از رویارویی و مواجهه با احکام جدید افغانستان برحذر داشت.

به گفته این رسانه آمریکایی، پس از تسلط طالبان بر کابل به رغم استفاده این گروه از ابزارهای مدرن از جمله تلفن همراه، مردم افغان و جامعه جهانی در حال نظاره طالبان برای این است که آیا این گروه مجدد قوانین سخت‌گیرانه خود را در دوران گذشته اجرا خواهد کرد یا ماهیت آنها تغییر کرده است.

این رهبر طالبان در مورد انتقادات وارده گفت: «همه از ما برای اجرای مجازات در ورزشگاه ها انتقاد می کنند. اما ما هرگز در مورد قوانین و مجازاتهای آنها حرفی نزده ایم».

ترابی با بیان این که ما قوانین‌مان را بر اساس شرع بنا می‌گذاریم، افزود:«طالبان نمی‌پذیرد که کسی به آن بگوید قوانین باید چگونه باشد».

پیش از این در دوران گذشته طالبان مجازات قطع دست برای دزدان اجرا می‌شد.

ترابی در مورد مجازات قطع دست نیز گفت: این اقدام برای برقراری امنیت ضروری است و برای پیشگیری از جرم اجرا خواهد شد و کابینه در حالی بررسی این موضوع است که آیا اجرای حکم در ملاعام صورت گیرد و در این مورد یک سیاست مشخص تدوین خواهد شد.

در حال حاضر طالبان برخی از مجرمان را که متهم به دزدی کرده با سیاه کردن چهره آنها در شهر می‌چرخاند و این اقدام را ضروری عنوان کرده است.

ترابی در دولت موقت طالبان ریاست زندان‌های این گروه را برعهده دارد و در کنار چندین عضو ارشد این گروه در لیست سیاه سازمان ملل قرار گرفته است.

این عضو ارشد طالبان در ادامه گفت: طالبان نسبت به گذشته تغییر کرده و اجازه استفاده از تلویزیون، موبایل و گرفتن عکس و فیلم از مردم را داده است و ما از رسانه به عنوان رساندن پیام خود به مردم استفاده خواهیم کرد.

مقامات ارشد طالبان تاکنون در این باره اظهارنظری نکردند.

آسوشیتدپرس افزود: جامعه جهانی در حاضر با استفاده از تهدید به منزوی کردن طالبان به دنبال متعادل کردن عقاید این گروه و همچنین استفاده از گروه های اقلیت و زنان در قدرت است.

از سوی دیگر پس از تسلط طالبان، کابل که روزهای ناآرام از انفجارهای پیاپی و قتل های هدفمند را تجربه کرده بود پس از سالها روی آرامش را به خود دیده است.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها