فوق تخصص عفونی بیمارستان مسیح دانشوری:

سینوفارم برای کودکان تزریق می‌شود

فوق تخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری گفت: واکسن سینوفارم در این مرحله برای دانش‌آموزان و در ادامه برای کودکان کوچکتر هم تزریق خواهد شد.
کد خبر: ۱۳۳۹۰۰۹

به گزارش جام جم آنلاین از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر پیام طبرسی با بیان اینکه پیک پنجم کرونا سهمگین ترین جهش کووید ۱۹ از اولین روز شیوع تا به امروز بوده است، افزود: اکنون برای بازگشایی مدارس واکسیناسیون افراد ۱۲ تا ۱۸ ساله طی روزهای اخیر شروع شده است.

وی با تاکید براینکه واکسن کرونایی که برای کودکان اختصاص یافته با واکسن بزرگسالان تفاوت دارد گفت: این واکسن احتمالا تک دوز خواهد بود ولی در روزهای آتی سیاست های وزارت بهداشت در این خصوص اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که دانش‌ آموزان بعد از گذراندن دوره نقاهت کرونا چه زمانی می توانند واکسن بزنند توضیح داد: فاصله ۶ هفته ای کفایت می کند و افرادیکه شرایط سخت بیماری را طی کرده اند بهتراست ۸ هفته از بیماری این افراد بگذرد.

این پزشک اثر بخشی واکسن های کرونا را مورد تاکید قرار داد و گفت: هرگز برای واکسن زدن درنگ نکنید و در ساعات خلوت تر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنید.

وی پوشش بالای واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ را اولین عامل کاهش مرگ و میرهای کرونایی ذکر و اظهار امیدواری کرد که تا اواخر آبان یا اوایل آذرماه پوشش واکسیناسیون به بالاترین میزان خود در ایران برسد.

طبرسی دومین علت احتمالی کاهش موارد ابتلا و در ادامه مرگ و میرهای کرونایی را ابتلای بخش بزرگی از جامعه به کرونا عنوان کرد و گفت: با جهش های ویروسی حتما موج هایی از بیماری را خواهیم داشت ولی احتمال بروز پیک شدید کرونا خیلی بعید است.

فوق تخصص عفونی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری از کاهش تدریجی بستری شدگان با تشخیص کووید ۱۹ در بیمارستان‌ها خبر داد و اضافه کرد: از دو تا ۳ هفته پیش شاهد کاهش آمار تدریجی کرونا در کشور بوده ایم، خوشبختانه هر روز این روند کاهشی سرعت بیشتری می گیرد.

به گفته استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، واکسن دوز سوم هم برای افراد بالای ۶۵ سال و افرادی که دچار نقص ایمنی هستند تهیه شده است، این درحالی است که باید پوشش واکسیناسیون به میزان قابل قبولی برسد تا واکسن دوز سوم نیز تزریق شود.

هیچ منع مصرفی بین واکسن آنفلوآنزا و کرونا وجود ندارد

وی در ادامه با بیان اینکه در آستانه شیوع آنفلوانزای فصلی نیز قرار داریم خاطرنشان کرد: پارسال به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی، ماسک زدن ها، تعطیلی ادارات، کاهش سفر و ترددهای درون شهری و فاصله گذاری اجتماعی میزان شیوع این ویروس به پایین ترین میزان خود رسیده بود، ولی امسال به این دلیل که سفرهای خارجی و داخلی از سر گرفته شده و مردم همانند گذشته شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نمی کنند احتمال شیوع آنفلوآنزا در فصل سرما وجود دارد.

طبرسی تاکید کرد: گروههای پرخطر، کادر درمان و بهداشت و افرادی که دچار بیماریهای زمینه ای و در معرض خطر هستند باید هرچه زودتر واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند.هیچ منع مصرفی بین واکسن آنفلوآنزا وکرونا وجود ندارد و اکنون در بسیاری از کشورها هر دو دوز واکسن همزمان تزریق می شود ولی طبق نظر سازمان بهداشت جهانی توصیه می شود فاصله تزریق دو هفته ای برای واکسن آنفلوآنزا و کرونا لحاظ شود .

وی در مورد تزریق واکسن کرونا برای زنان باردار نیز گفت: توصیه می شود بعد از سه ماهگی واکسن کرونا برای زنان باردار تزریق شود و واکسنی که در ایران برای خانم های باردار توصیه می شود نیز سینوفارم است. همچنین بانوانی که در دوران شیردهی هستند نیز حتما در برابر کرونا واکسینه شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه با بیان این موضوع که اگر چنانچه پوشش واکسیناسیون به بالای ۸۵ درصد برسد، ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی بی تردید کرونا بسیار محدود خواهد شد تاکید کرد: این موضوع که آمار ابتلا به کرونا به صفر برسد هنوز قطعی نیست.

دکتر طبرسی ادامه داد: همه واکسن ها ممکن است در بالای ۶۰ ساله ها اثربخشی کمتری داشته باشد ولی این موضوع که اعلام کنیم واکسنی خاص اثر بخشی کمتری دارد مورد تایید نیست و مهمترین اصل در پاندمی کرونا این است که واکسیناسیون در کاهش مرگ میر و وخیم شدن حال مبتلایان اثر بخشی چشمگیری دارد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این موضوع که هرچه میزان واکسیناسیون بیشتر شود، چرخش ویروس کمتر و در ادامه اثربخشی واکسن نیزبیشتر خواهد شد ادامه داد: هنوز مشخص نیست دوز سوم چه زمانی و برای چه گروههایی باید تزریق شود.

وی درباره عوارض برخی از واکسن ها نیز توضیح د اد: ممکن است لخته شدن خون عارضه بسیار نادر برخی از واکسن ها باشد که این موضوع در مقابل فواید واکسن ها عدد ناچیزی است، در عین حال به دلیل تنوع در توزیع واکسن های کرونا به افرادیکه ریسک بالاتری دارند و در گروههای پرخطر هستند واکسن های دیگری توصیه می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان دو نوع متنوع واکسن کرونا را استفاده کرد یا خیر گفت: بهتراست هر نوعی از دز اول زده اید دز دومهم همان باشد ولی در صورت نبود واکسن مشکلی ایجادنمی شود و باید دز دوم قطعا تزریق شود.

این استاد دانشگاه اثر بخشی واکسن های کرونا را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: هرگز برای واکسن زدن درنگ نکنید و با توجه به افزایش مراکز واکسیناسیون و در ساعات مختلف شبانه روز، سعی کنید ساعتی را انتخاب کرده که این مراکز خلوت تر باشند چرا که همچنان در اماکن شلوغ و پرتردد امکان انتقال کرونا وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها