پیکر ذاکر و پیر غلام ابا عبدا... در خاک آرام گرفت؛

وداع با «حجت» شمیران

مراسم تشییع و تدفین پیکر مرحوم حجت کسری از مداحان و پیرغلامان نامدار تهران صبح دیروز در آستان مقدس امامزاده اسماعیل(ع) چیذر برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۳۸۹۱۴
در این مراسم، گروه زیادی از ذاکران و مداحان، بهره‌مندان از مجالس آن مرحوم و عاشقان و عزاداران حسینی حضور داشتند.
عزاداران پیکر مرحوم کسری را بر روی دست از بارگاه مطهر امامزاده علی‌اکبر(ع) چیذر حرکت داده و پس از تشییع، پیکر این پیرغلام سرور آزادگان، به امامزاده اسماعیل(ع) رسید و مراسم تدفین در همین محل انجام شد. در این مراسم که با شور و ذکر حسینی همراه بود، مداحان بسیاری از جمله محمود کریمی، حسن میرزایی و مجید شعبانی به مرثیه‌خوانی پرداختند. آیت‌ا... سید اصغر هاشمی‌علیا، مؤسس و تولیت حوزه علمیه چیذر پیشاپیش جمعیت زیادی از عزاداران، بر پیکر این پیر غلام اهل بیت(ع) نماز خواند و در نهایت بر اساس وصیت مرحوم حجت کسری، پیکرش در چیذر و در آستان مقدس امامزاده اسماعیل(ع) به خاک سپرده شد.

پیام وزیر
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی ارتحال حاج‌حجت کسری، مداح و ذاکر آیینی پیشکسوت را تسلیت گفت.
متن پیام به این شرح است:
انالله و انا الیه راجعون
خبر درگذشت پیرغلام آستان آل‌ا... علیهم صلوات‌ا... مرحوم حاج‌حجت کسری موجب تاسف و تاثر عمیق گردید. ایشان با تربیت ذاکران و مدیحه‌سرایان آیینی و سال‌ها حضور در مجالس حسینی شمیرانات، نقشی بی‌بدیل در ساخت هویت اسلامی ایرانی پایتخت ایفا کرد و نام خود را در این عرصه مقدس، ماندگار ساخت.
از خداوند سبحان برای این فقید سعید که در آستانه اربعین‌ حسینی به دیدار مولایش شتافت، غفران و هم‌نشینی با اولیا و صالحان و برای بازماندگان، صبر و اجر مسألت دارم.

حجت که بود؟
حاج‌حجت کسری از مداحان قدیمی و پیشکسوتان عرصه ذکر و ذاکری در تهران بود. او ابتدا در منطقه دزاشیب و تکیه شمیران می‌خواند و با شروع جنگ‌تحمیلی و در سال ۶۰ و پس از وفات حاج ناظم قنات‌آبادی از مداحان با اخلاص اباعبدا... الحسین(ع) که از استوانه‌های مداحی در پایتخت محسوب می‌شد، تصمیم گرفت جلسه آموزش مداحی را در تهران و در منطقه شمیران برگزار کند.
این جلسه با کمک پنج یا شش نفر از مداحان تهرانی شکل گرفت و به تدریج با حضور رزمندگان و بسیجیان گسترش و شور و حالی که دفاع‌مقدس به این جلسات می‌داد، این جلسه وسیع و بزرگ‌تر شد تا جایی که در نهایت هیات عشاق‌ الحسین(ع) از درون این جلسه تشکیل شد. آن زمان حاج منصور ارضی، مداح پیشکسوت و مشهور مرکزی را در جنوب تهران بنا‌کرده و همه رزمندگان و عاشقان اهل‌ بیت(ع) را گردهم جمع کرده‌ بودند و جای خالی اینچنین مرکزی در شمال تهران خالی بود تا جایی که هیات عشاق‌ الحسین(ع) در منطقه شمال تهران و با محوریت حاج‌حجت کسری برپا شد. این جلسه به نقطه‌مرکزی و مهم همه دغدغه‌های حاج‌ حجت تبدیل شد و او همه انرژی و توان خود را برای سرپا نگه‌ داشتن این جلسات و روشن ماندن چراغ جلسات آموزش مداحی در شمال تهران به کار گرفت و نتیجه آن‌همه ذوق و اشتیاقی که او در آن سال‌ها به کار گرفت، امروز با تربیت نسلی از مداحان شعرشناس، خوش صدا و معتقد از منطقه شمال تهران خودش را نشان می‌دهد. تقریبا تمام مداحانی که امروز در منطقه شمیرانات جلسات مشهور و پرشوری دارند، شاگردان او بوده‌اند. حاج‌حجت از خردسالی و حتی پیش از بلوغ وارد عرصه مداحی شده‌ بود. او نه تنها صدای خوبی داشت بلکه صدای خود را به خوبی تربیت کرده‌بود. تأثیر همین آموزش‌ها و تلمذ از استادان مجرب باعث شده‌بود او به اهمیت و ارزش تربیت مداح در نزد استادان واقف شود.
حاج‌ حجت علاوه‌بر این‌که در مداحی و شعرخوانی و مجلس‌ گرداندن بی‌نظیر بود، در مردم‌داری و اخلاص هم غیرقابل توصیف بود. او هرگز برای شهرت نمی‌خواند و در قید و بند پاکت‌ گرفتن و این مسائل نبود بلکه از جان برای امام‌ حسین(ع) مایه می‌گذاشت. ارادت او به آستان مقدس اهل‌بیت(ع) تا آنجا بود که حین مداحی در منبر هیات دچار سکته مغزی شد. وقتی در بیمارستان به عیادت‌شان رفتیم، نصف بدنشان لمس شده بود و پزشکش گفته بود نباید دیگر بخوانی؛ اما دوباره توصیه‌های تیم پزشکی را جدی نگرفت و مداحی کرد تا جایی که این بار سکته مغزی سبب شد تکلمش را کامل از دست بدهد. حاج‌حجت کسری حدود ۱۵ سال در بستر بیماری به سر ‌برد اما همواره هیأتی‌های قلهک و شمیران یکی‌ پس از دیگری خودشان را به بالین او می‌رساندند تا درس پس بدهند. پیرغلام قدیمی‌ تهران با دیدن سینه‌زنان حسینی جان تازه‌ای می‌گرفت و همین که هنوز می‌توانست در سوگ امام‌حسین(ع) سینه بزند و یا علی بگوید، راضی به نظر می‌رسید.
مرتضی خالویی، از مداحان خوش‌خوان منطقه شمیران و از شاگردان قدیمی و دوستداران حاج‌حجت کسری از روزی که ایشان در بستر بیماری افتاد، به دست‌بوسی استادش می‌آمد. او اخیرا در گفت‌وگویی با تسنیم درباره خاطراتش با این استاد گفته است: افراد زیادی در محضر حاج آقا، مداحی را آغاز کردند. من بدون اغراق می‌گویم، بعد از لطف سید‌الشهدا(ع)، در خوانندگی هر چه دارم از ایشان است و تمام شوق و علاقه من در این دستگاه، به برکت وجود این نوکر با‌اخلاص آستان اباعبدا... الحسین(ع) حاصل شد.
وی افزود: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: محبت امام‌حسین(ع) حرارتی است در قلوب مومنان که هیچ‌گاه خاموش نخواهد شد و این محبت در کنار عشق و علاقه افرادی همچون حاج‌حجت کسری سبب شد امثال بنده برای ماندن در این مسیر استوار باشیم. اوج جلسات حاج‌ حجت از زمان جنگ‌ تحمیلی در هیات عشاق‌ الحسین(ع) ظهور و بروز داشت و در حال حاضر بسیاری از شهدایی که در گلزار شهدای شمیران دفن شده‌اند از پامنبران و شاگردان حاج‌آقا بودند. اما درباره مداحی و خوانندگی حاج‌حجت هر فردی به زعم خودش و طبق مشاهداتش مسائلی را مطرح می‌کند و بنده هم به اندازه‌ای که در محضرشان بودم، مطالبی را در وصف ایشان عرض خواهم‌ کرد. واقعا ایشان از نظر اخلاقی سرآمد مداحان شمیران بودند. خدا می‌داند من هرچه از او بگویم، کم گفته‌ام. ایشان به شدت نسبت به مسائل اخلاقی و رفتاری توجه ویژه داشت و هیچ وقت مداحی را وسیله ارتزاق قرار نمی‌داد. چه اتفاقی می‌افتد که در بین نوکرها یک نفر ظهور و بروز پیدا می‌کند؟ یادم است من ۱۵ ساله بودم که جلسات نوای خیمه‌گاه برگزار می‌شد و در حال حاضر نیز در مسجد شمیران استمرار دارد؛ حاج‌ حجت کسری درباره مباحث اخلاقی و این‌که مداحان نباید دامن‌شان به گناه آلوده بشود، تذکرات بسیاری را گوشزد می‌کرد.
 
گروه فرهنگی / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها