مهدی زینالو، پژوهشگر حوزه سیاستگذاری در گفتگو با جام‌ جم:

کارکردهای طرح شفافیت کجاست؟

مهدی زینالو، پژوهشگر حوزه سیاستگذاری و عضو اندیشکده حکمرانی شریف درباره دلایل تاخیر رسیدگی به طرح شفافیت آرا در مجلس شورای اسلامی به جام‌جم گفت: نظر شخصی من این است که امیدوارم طرح شفافیت آرا در حوزه آرای شخصی نمایندگان به تایید نرسد.
کد خبر: ۱۳۳۸۸۸۰

وی با اشاره به این‌که شفافیت به‌ویژه در حوزه مجلس انواع و اقسام مختلفی دارد، تصریح کرد: شفافیت درباره حضور و غیاب نمایندگان، منابع مالی آنها،‌ هدایا و همچنین شفافیت درباره دستورهای مانده در کمیسیون‌ها و فرآیند قانونگذاری، پس گرفتن امضاهایی که قبلا برای موافقت با استیضاح یک وزیر صورت گرفته و متن سوالاتی که نمایندگان از دستگاه‌های اجرایی دارند و هیچ‌کدام از آنها شفاف نیست. اتفاقا اینها جزو مواردی است که اصرار بر شفافیت آنها بسیار به عمل نزدیک است و حتی نیاز به تغییر قانون هم ندارد. در این زمینه‌ هیات رئیسه مجلس می‌تواند مصوب کند و به معاونت قوانین و معاونت اجرایی دستور دهد که هماهنگی‌های لازم را انجام دهند. واقعیت این است که شفاف بودن در این حوزه‌ها عملکرد نمایندگان را بسیار بهتر نشان می‌دهد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد که تصویب طرح شفافیت آرا در شرایط فعلی چند اثر مختلف دارد که جدی‌ترین آن، این است که اگر نمایندگان تاکنون در پارامترهای رای‌دهی خود برای منافع ملی وزنی قائل بودند از این پس اهمیت پررنگ‌تری را به مساله رای‌آوری مجدد در حوزه انتخابیه خود خواهند داد و به همین خاطر اگر در مورد مساله‌ای مثل اعلام منطقه آزاد یا تبدیل وضعیت معلمان حق‌التدریس که با منافع زودگذر یا بلند مدت مردم گره می‌خورد بنا بر رای‌گیری باشد، محتمل است که برخی نمایندگان منافع زودگذر را به منافع بلند مدت ترجیح دهند.

زینالو در ادامه به موضوعاتی مثل اصلاح قانون یارانه‌ ها یا اصلاح قیمت حامل‌ های انرژی اشاره کرد و گفت: به طور معمول کسی از بالارفتن قیمت‌ها راضی نیست و این مساله هم برای مردم هزینه دارد و باعث گرانی یکسری از اقلام برای آنها خواهد شد. در این وضعیت اگر بنا به شفافیت آرا باشد هیچ نماینده‌ای زیر بار دادن هزینه برای این قضایا نیست. به عبارتی هیچ جراحی اقتصادی دیگر از سوی این نهاد انجام نخواهد شد.

عضو اندیشکده حکمرانی شریف خاطرنشان کرد: مساله شفافیت آرا در سایر کشورهای دنیا هم وجود دارد اما این شفافیت بیشتر در حساب احزابی است که از نمایندگان پشتیبانی می‌کنند. در چنین شرایطی وقتی نماینده یا نمایندگانی براساس حمایت برخی احزاب به مجلس راه پیدا کردند آن وقت است که براساس شفافیت آرا می‌توان دریافت که نمایندگان تا چه اندازه در راستای منافع آن حزب رفتار می‌کنند، لذا وقتی در ایران حزب نداریم طرحی مثل شفافیت آرا به نفع پوپولیست شدن نمایندگان عمل
خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها