آمریکا لوح باستانی «رویای گیلگمش» را پس از ۳۰ سال به عراق بازمی‌گرداند.
کد خبر: ۱۳۳۸۸۶۹
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، آمریکا یک لوح ۳ هزار و ۶۰۰ ساله را که بخشی از حماسه گیلگمش روی آن حک شده است، فردا (پنجشنبه، ۱ مهر ۱۴۰۰) طی مراسمی به عراق بازمی‌گرداند. 

این لوح که لوح رویای گیلگمش نام دارد، بخشی از یک شعر سومری از حماسه گیلگمش را نشان می‌دهد که یکی از قدیمی‌ترین متون دینی شناخته شده در جهان است. به گزارش سازمان یونسکو، این لوح در سال ۱۹۹۱ از موزه‌ای در عراق دزدیده شده و در سال ۲۰۰۷ با کلاهبرداری و حقه بازی به خاک آمریکا آورده شد.
 
شرکت خرده فروشی آمریکایی هابی لابی (Hobby Lobby) در سال ۲۰۱۴ این لوح را برای نمایش در موزه کتاب مقدس خود خرید و وزارت دادگستری آمریکا در سال ۲۰۱۹ آن را توقیف کرد. مراسم استرداد رسمی این لوح روز ۲۳ سپتامبر (۱ مهر) در موسسه اسمیتسونین در واشنگتن برگزار می‌شود.

 اودری آزولای دبیرکل سازمان یونسکو که سخنران این مراسم خواهد بود، گفت: این استرداد استثنایی یک پیروزی بزرگ علیه افرادی است که میراث فرهنگی را ناقص کرده و سپس آنها را قاچاق می‌کنند تا از پول آن برای تامین بودجه خشونت و تروریسم استفاده کنند. با بازگرداندن این اشیاء که به صورت غیرقانونی به دست آمده‌اند، مقامات آمریکایی و عراقی به مردم عراق اجازه می‌دهند با صفحه‌ای از تاریخ خود دوباره ارتباط برقرار کنند.

موزه کتاب مقدس خرده فروشی هابی لابی که توسط موسس این خرده‌فروشی یعنی استیو گرین بنیانگذاری شده، در سال ۲۰۱۷ قبول کرد ضمن پرداخت ۳ میلیون دلار غرامت، از هزاران اثر باستانی که از عراق به دست آورده دست بکشد. گرین آن زمان گفته بود این کمپانی باید به وقت خرید این آثار دقت بیشتری به خرج می‌داد.
سازمان یونسکو استرداد لوح رویای گیلگمش را پیروزی قابل توجه در مبارزه علیه قاچاق میراث فرهنگی دانست و افزود سرقت و قاچاق غیرقانونی آثار باستانی یکی از منابع اصلی برای تامین بودجه گروه‌های تروریستی و دیگر موسسات فعال در حوزه جرایم سازمان یافته است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها