اغلب سرقت‌ های مسلحانه در 2ماه اخیر از طلافروشی‌ ها با وجود افزایش موارد، ناکام مانده است

وسوسه‌های ناتمام

برق طلا آن‌قدر وسوسه‌کننده است که عده‌ای از جان و زندگی‌شان بگذرند. نه پلیس و سلاح و نه حتی زندان و اعدام، هیچ‌کدام نمی‌تواند جلوی سارقانی را بگیرد که برای زندگی پس از سرقت طلا خواب‌های رنگی دیده‌اند.
کد خبر: ۱۳۳۸۸۵۹

به گزارش گروه حوادث جام جم آنلاین،  تصور این‌که یک‌شبه مالک میلیون‌ها تومان پول نقد و بعد خانه ، زندگی و ماشین لوکس شوند، هوش از سرشان می‌پراند.

برای همین، خطر را به جان می‌خرند و درحالی‌که سروصورتشان را پوشانده‌اند، بلای جان طلافروش‌ها می‌شوند.

ماجرایی‌ که در روزهای اخیر بسیار تکرار شده و سارقان به طلافروشی‌های شهرهای مختلف دستبرد زده‌اند اما هوشیاری طلافروشان باعث شده سارقان در موارد زیادی دست‌خالی بمانند.

فروشنده‌ های باهوش طلا

24مرداد امسال بود که چند سارق برای یک واحد طلافروشی در شهریار خواب بدی دیدند. ساعت 10صبح چهار سارق مسلح درحالی‌که سوار خودروی پرشیا بودند، مقابل یک طلافروشی در خیابان ولیعصر شهریار ترمز کردند.

هدف، سرقت ده‌ها قطعه طلایی بود که از پشت شیشه به سارقان چشمک می‌زد، غافل از این‌که صاحب طلافروشی از سارقان زرنگ‌تر بود و با احتمال این‌که شاید روزی طعمه آنها شود از قبل محکم‌کاری کرده بود. او هم شیشه‌ها را ضدگلوله و هم واحدش را مجهز به سیستم دودزا کرده بود. حضور به‌موقع پلیس هم باعث شد سارقان دست از پا درازتر از محل فرار کنند.

دومین سرقت ناکام پنجم شهریور امسال رخ داد و این‌بار سارقان روی یک طلافروشی در اسلامشهر زوم کردند.

سه سارق با یکدیگر همدست شدند تا با شبیخون زدن به طلافروشی، زندگی رؤیایی و بدون دردسری برای خود رقم بزنند، اما با هوشیاری صاحب طلافروشی که مغازه‌اش را ششدانگ ایمن‌سازی کرده بود، نقشه سارقان را نقش برآب کرد.

سومین حادثه حمله به طلافروشی 22شهریور1400 رخ داد. هدف این بار دستبرد زدن به طلافروشی در شرق تهران بود. آفتاب که بالا آمد، هر چهار سارق شال و کلاه کردند و به سمت طلافروشی که از قبل نشان‌کرده بودند، رفتند.

صاحب طلافروشی که از قبل اقدامات امنیتی برای محافظت از مغازه‌اش را انجام داده بود به‌محض حضور سارقان زنگ هشدار را به صدا درآورد و خیلی طول نکشید که گروهی از مأموران کلانتری 144جوادیه به محل حادثه اعزام شدند.

سارقان که تصورش را هم نمی‌کردند نقشه سرقت‌شان به‌آسانی لو برود و سروکله پلیس به این سرعت پیدا شود، با سلاح شکاری خود تیراندازی هوایی کردند و سپس سوار بر خودروی تیبا پا به فرار گذاشتند.

هنوز یک روز از سرقت طلافروشی در تهرانپارس نگذشته بود که این بار سارقان یک طلافروشی در کلاله استان گلستان را نشان کردند.

ساعت 9شب 23شهریور، دو سرنشین یک موتورسیکلت در میدان احمدی کلاله که یکی از پرترددترین نقاط شهر است، توقف کردند. سپس با سلاح اقدام به تیراندازی کردند تا به طلافروشی حمله کنند، اما با دربسته مواجه شدند. تیر هر دو سارق به سنگ خورده بود. ازآنجاکه هرلحظه امکان داشت توسط پلیس دستگیر شوند، دوباره تیراندازی هوایی کردند و پا به فرار گذاشتند. در سرقتی دیگر که بازهم شهریور همین سال رخ داد، سه سارق مسلح درحالی‌که صورت‌های‌شان را با نقاب پوشانده بودند، به یک طلافروشی در نورآباد لرستان حمله کردند و پس از سرقت مقداری طلا، یک نفر از مغازه‌داران را کشتند و یک نفر را هم زخمی کردند. سارقان سپس با خودروی پژو405 که پلاک هم نداشت، از محل حادثه گریختند.

دستگیری باند 10 نفره سارقان طلافروشی

سرقت از یک طلافروشی در کرج، ماجرای دیگری بود که سارقان آن را رقم زدند. این بار مأموران پلیس با سارقان آماتور روبه‌رو نبودند و همگی در مسیر سرقت، استخوان ترکانده بودند.

چهار سارق سوار بر خودروی سمند مقابل طلافروشی در کرج رفتند و سپس با سوءاستفاده از سهل‌انگاری صاحب طلافروشی، وارد مغازه شدند و با تیراندازی هوایی، مقداری طلا به سرقت بردند و سپس پا به فرار گذاشتند.

موضوع به‌سرعت به پلیس راهور اطلاع داده شد، اما باوجود تعقیب و گریز آنها، سارقان با استفاده از شلوغی خیابان و شلیک به سمت مأموران، توانستند از چنگ پلیس فرار کنند. باوجود فرار بسیار حرفه‌ای سارقان، اما پلیس نیز با انجام اقدامات اطلاعاتی، سردسته باند سارقان را که در چند شهر کشور مرتکب سرقت شده بود، شناسایی کرد.

با شناسایی متهم دریکی از استان‌های غربی کشور، بلافاصله گروهی از کارآگاهان زبده پلیس آگاهی به شهرستان اعزام شدند و متهم ردیف اول را همراه چند نفر از اقوامش که قصد درگیری با پلیس را داشتند، زمینگیر کرده و آنها را به اداره آگاهی البرز منتقل کردند.

هنوز چند ساعت از دستگیری سردسته باند نگذشته بود که پلیس موفق شد شش نفر از همدستان او را در استان‌های لرستان، تهران و البرز شناسایی و دستگیر کند. آنها ابتدا منکر انجام سرقت مسلحانه بودند، اما وقتی با مستندات پلیس روبه‌رو شدند، زبان به اعتراف باز کردند.

دلیل موفقیت برخی سارقان کم‌ کاری طلافروش است

محمد کشتی‌ آرای از آن دست کارشناسانی است که در حوزه طلا ـــ از صفرتا صدش ـــ استخوان خردکرده و به‌ قول‌ معروف کاربلد است.

با او در خصوص سرقت‌های ناموفق ازطلافروشی‌ها گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

چرا این روزها سرقت‌های ناموفق از طلافروشی‌ها افزایش یافته است؟

موضوع ایمنی طلافروشی‌ها به دهه 70 و 80 برمی‌گردد. در دهه 80، سردار طلایی فرمانده وقت پلیس تهران جلساتی را با اتحادیه برگزار کرد و مواردی مانند اتصال به سیستم پلیس، نصب دزدگیر، دوربین و بتون به‌عنوان الزاماتی برای دریافت جواز از اتحادیه مطرح شد.

با گسترش فناوری و استفاده از تجهیزات روز، سرقت‌های موفق از طلافروشی به میزان زیادی کاهش پیداکرده و بیشترشان ناموفق است. اگر این روزها شاهد سرقت موفقی از طلافروشی هستیم به علت کم‌کاری صاحب طلافروشی است وگرنه با رعایت الزامات ایمنی، شاهد سرقت موفق نخواهیم بود، ضمن این‌که مشکلات اقتصادی به این مسأله دامن زده و سارقان عادی لوازم داخل خودرو این بار به سمت سرقت طلا گرایش پیداکرده‌اند.

احتمالا هنوز برخی طلافروش‌ها کمترین موارد ایمنی را در واحد خود رعایت کرده‌اند. آیا اتحادیه طلافروش‌ها اینها را جریمه می‌کند؟

قانون هیچ الزامی برای برخورد با واحدهای صنفی متخلف بعد از این‌که از آنها سرقت می‌شود، پیش‌بینی نکرده و برخورد همان است که ضرر و زیان مالی می‌کنند. اگر واحدها الزامات را رعایت کنند، نه مورد سرقت قرار می‌گیرند و نه مشکلی برایشان‌ پیش می‌آید.

دلایل ناکامی سرقت از طلافروشی‌ها

این‌که چرا در این روزها سرقت از طلافروشی‌ها افزایش پیداکرده و به‌خصوص در شهریور و در کمتر از 24ساعت دونقطه هدف سارقان قرار گرفت، پرسشی است که پاسخ‌های متعددی دارد.

سراغ مصطفی رضایی، کارشناس انتظامی رفتیم تا در مورد دلایل افزایش سرقت از طلافروشی‌ها و چرایی آن بگوید.

چرا این روزها سارقان به بلای جان طلافروش‌ها تبدیل‌شده‌اند؟

طلا به علت این‌که حجم کم و قیمت بالایی دارد، سارقان را بسیار وسوسه می‌کند تا به سمت آن بروند.طلافروشی‌ نیز ازجمله اماکنی است که به علت حجم بالای نگهداری طلا در معرض آسیب قرار دارد. البته اقدامات خوبی برای افزایش سطح ایمنی طلافروشی‌ها انجام‌شده که مهم‌ترین آنها اتصال به سیستم پلیس، شیشه ضدگلوله و تعیین ساعت مشخص برای فعالیت است. اگر طلافروشی‌ها استانداردهای تعیین‌شده را از سوی پلیس رعایت کنند، امکان موفقیت در سرقت کاهش پیدا می‌کند و باید این الزامات را رعایت کنند.

وضعیت اقتصادی و تورم افسارگسیخته این روزها هم در حمله به طلافروشی‌ها مؤثر است؟

تغییرات اقتصادی و گرانی در چندسال اخیر و افزایش فشار اقتصادی باعث شده افراد زیادی به سمت ارتکاب سرقت کشیده شوند. ازآنجاکه سرقت عادی دیگر جوابگو نیست، فرد پیش خود تصور می‌کند به سمت دزدی مسلحانه برود و اگر بتواند در یک سرقت هم موفق شود، زندگی‌اش از این‌رو به آن رو می‌شود. برای همین وسوسه می‌شود یک‌بار سرقت مسلحانه از طلافروشی را امتحان کند. البته به علت این‌که تاکنون دست به انجام این سرقت نزده است، همان بار اول با شکست مواجه می‌شود.

چرا اغلب سرقت از طلافروشی‌ها با شکست مواجه می‌شود؟

این ناشی از بی‌تجربگی دزدان و استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب توسط طلافروشان است.اگر طلافروشان استانداردهای لازم را مانند ساعت فعالیت، شیشه ضدگلوله، ارتباط با پلیس و ویترین امن داشته باشند،احتمال سرقت‌های مسلحانه طلافروشی به صفر می‌رسد.

بسیاری از سارقان طلافروشی با سلاح‌گرم سراغ مغازه موردنظرشان می‌روند و درموارد زیادی حتی اقدام به تیراندازی هم می‌کنند. علت این تیراندازی چیست؟

سارقان حرفه‌ای و سابقه‌دار مستقیم شلیک نمی‌کنند و درصورتی‌که مجبور به استفاده از سلاح شوند با تیر هوایی سعی در ایجاد رعب و وحشت برای فرار می‌کنند. افرادی که معمولا درصحنه سرقت بدون هدف شلیک می‌کنند، سارقان آماتور بوده و حرفه‌ای نیستند.

لیلا حسین‌ زاده - ضمیمه تپش روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها