فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران پاسخ داد

امکان تزریق ۲ دوز واکسن متفاوت وجود دارد؟

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به نتایج مطالعاتی مبنی بر تزریق دو دوز از واکسن های متفاوت و احتمال اثربخشی بیشتر، گفت: به عنوان مثال توصیه ما این است که اگر دوز دوم آسترازنکا نبود، به دلیل نزدیکی پلتفرم می توان از اسپوتنیک استفاده کرد یا اینکه برکت به سینوفارم نزدیک تر است و با نظر پزشک می توان به جای هم تزریق شوند.
کد خبر: ۱۳۳۸۱۶۴

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر علیرضا زالی درباره تزریق دو دوز از واکسن های متفاوت و احتمال اثربخشی بیشتر، گفت: استراتژی تحت عنوان استراتژی مخلوط کردن واکسن ها در دنیا مطرح شده که بر اساس آن اگر فردی دو واکسن غیرهمگن را تزریق کند، شانس ایمنی زایی آن از یک واکسن دو دوز بیشتر است. این موضوع در بسیاری از واکسن ها اثبات شده است. به عنوان مثال درباره واکسن فایزر و آسترازنکا اثبات شده است.

وی افزود: در این استراتژِی دوز اول را از یک واکسن و دوز دوم را از واکسن دیگری تزریق می کنند. مطالعات اخیری که انجام شده، نشان می دهد که این واکسن ها که دوز اول و دوم شان باهم متفاوت هستند، به مراتب اثربخش تر از واکسن هایی هستند که هر دو دوز آن ها یکی است.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: به عنوان مثال توصیه ما این است که اگر دوز دوم آسترازنکا نبود، به دلیل نزدیکی پلتفرم می توان از اسپوتنیک استفاده کرد یا اینکه برکت به سینوفارم نزدیک تر است و با نظر پزشکی می توان به جای هم تزریق شوند.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها