پزشک متخصص بیماری های عفونی در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد ؛

با این واکسن ها دوز سوم را بزنید /  تبعات منفی طولانی شدن روند واکسیناسیون

بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان تا ظهر دیروز بیش از 27 میلیون و 790 هزار نفر دوز اول واکسن را دریافت ‌و بیش از 13 میلیون و 459 هزار نفر نیز هر دو دوز را تزریق کرده‌اند‌.‌
کد خبر: ۱۳۳۸۰۶۸

به این ترتیب‌ در مجموع‌ بیش از 41 میلیون و 250 هزار دوز واکسن در کشور تزریق شده است. ‌‌در چند روز اخیر روزانه حدود یک میلیون نفر در کشور واکسن دریافت می‌کنند و این آمار نسبت به قبل که ‌روزانه حدود 400 هزار دوز بود ‌رشد قابل‌توجهی کرده است. ‌بهبود شرایط واکسیناسیون سبب شده این روزها ‌‌ در بعضی ‌ استان‌ها‌ شرط سنی برای ‌واکسیناسیون برداشته شود‌.

شرایط واکسیناسیون در کشورمان بهبود یافته است اما در کنار‌ توجه به این مهم باید به فکر افرادی نیز باشیم که به نظر می‌رسد تمایلی به دریافت واکسن کرونا ندارند.

براساس‌ ‌تحقیقاتی که درباره واکسن‎گریزی در کشور انجام شده است برخی ‌به‌دلیل باورهای غلط واکسن نمی‏زنند، افرادی که البته تعدادشان اندک است. ‌

در این بین اما حدود یک درصد از جمعیت کشور را افراد ضد واکسن ‌تشکیل می‌دهند افرادی که‌ واکسن‌گریزی را نیز تبلیغ می‏ کنند.

‌‌برای مقابله با این افراد، باید راهکارهای مناسبی به کار ‌گرفت چراکه تبلیغات آنها باعث بی‎نظمی در واکسیناسیون می‏ شود. برای نمونه می‌توان دسترسی شهروندان را به واکسن تسهیل کرد.

یکی از بخش‎های مهم در مدیریت واکسیناسیون در هر جامعه‎ای‌ ایجاد مراکز تجمیعی واکسیناسیون مناسب با شرایط شهروندان است.

در گام نخست باید تعداد مراکز تجمیعی در محله‏های مختلف شهر افزایش پیدا کند تا انگیزه و انرژی شهروندان برای واکسیناسیون بیشتر شود.

دراین بین نباید فراموش کرد که شاید‌ برخی‌ شهروندان ‌به دلیل ناتوانی در انجام سفرهای درون شهری نمی‌توانند به واکسن دسترسی پیدا کنند‌ بنابراین افزایش مراکز واکسیناسیون‌ و تسهیل دسترسی به این مراکز به افزایش آمار واکسیناسیون کمک می‌کند.

افزون بر این باید برای بهبود ارائه خدمات در مراکز واکسیناسیون ‌نیز تلاش کرد. تراکم بیش از اندازه جمعیت در مراکز نگران‎کننده است، چراکه می‌تواند سبب شیوع بیماری شود‌. مدیران مراکز واکسیناسیون باید با برقراری نظم در مراکز و ارائه خدمات براساس اخذ نوبت از سامانه واکسیناسیون تجمع در مراکز را به حداقل برسانند.

‌افزون براین می‌توان با اطلاع‌رسانی و آموزش نیز برای بهبود شرایط واکسیناسیون و مجاب کردن افراد به تزریق واکسن استفاده کرد. آموزش و اطلاع‌رسانی می‌تواند باورهای نادرست ضد واکسن را کمرنگ کند‌.

نباید فراموش کرد که تزریق واکسن امری کاملا داوطلبانه است اما درصورتی که فرد‌ واکسن تزریق نکند ‌ ممکن است ناقل بیماری شود و سلامت جامعه را به خطر بیندازد‌ بنابراین لزوم اعمال برخی محدودیت‌ها احساس می‌شود‌.

‌‌برای نمونه می‌توان شرایطی ایجاد کرد که مسافرت، استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی یا خدمات مراکز فرهنگی و ورزشی مانند سینما و ورزشگاه ها فقط با ارائه کارت واکسیسناسیون قابل دریافت باشد به این ترتیب می‌توان امیدوار بود افراد بیشتری باورهای غلط ضد‌ واکسن را کنار بگذارند.

حمید سوری - رئیس کمیته‌ اپیدمیولوژی کووید 19 ‌ / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها