ویروس کووید19 احتمالا یک بار از حیواناتی مثل خفاش و پانگولین به انسان جهش پیدا کرده است. احتمالا دارد این اتفاق یک بار دیگر در ماه های اخیر رخ داده باشد.
کد خبر: ۱۳۳۸۰۴۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از nature، یک آنالیز ابتدایی از ژنوم ویروسی حاکی از آن است پاندمی ویروس کرونا ممکن است ریشه چندباره حیوانی داشته باشد اما یافته ها هنوز به نمونه مشابهی از شواهد به دست آمده نیاز دارد.

سارس-کوو-2 ، ویرسی که سبب بیماری کووید19 می شود احتمالا چندین بار از یک حیوان به انسان رسیده است. این نظریه بر اساس تجزیه و تحلیل اولیه ژنوم های ویروسی نمونه گیری شده از افراد آلوده در چین و نقاط دیگر در اوایل همه گیری به دست آمده است.

برخی از محققان می گویند که اگر با تجزیه و تحلیل های بیشتر این موضوع تأیید شود آنگاه فرضیه دیگری به منشأ همه گیری در بازارهای متعدد در ووهان چین اضافه می شود و این فرضیه که کرونا از آزمایشگاه فرار کرده است ، به مرور مدام کمرنگ و کمرنگ تر می شود.

اولین توالی ویروسی که از افراد آلوده در اواخر سال 2019 و اوایل سال 2020 گرفته شده است ، به دو نسب وسیع معروف به A و B تقسیم می شود که دارای تفاوت های ژنتیکی کلیدی هستند.

تبار B به نسب غالب در جهان تبدیل شده است و شامل نمونه هایی است که از افرادی که از بازار غذاهای دریایی هوانان در ووهان دیدن کرده اند گرفته شده است.

 تبار A در چین گسترش یافت و شامل نمونه هایی از افراد مرتبط با سایر بازارهای ووهان است.

یک سوال مهم این است که این دو نوع ویروسی چگونه به هم مرتبط هستند. اگر ویروس های دودمان A از ویروس B و یا برعکس تکامل یافته باشند، این نشان می دهد که عامل ویروس فقط یکبار از حیوانات به سمت افراد دیگر جهش پیدا کرده است.

روبرت گری ، ویروس شناس در دانشگاه تولان در نیواورلئان لوئیزیانا ، می گوید: «این یافته می تواند "خنجری در قلب" این فرضیه باشد که سارس-کوو-2 از آزمایشگاه فرار کرده است.»

گری می گوید: «این یک مطالعه بسیار مهم است. اگر بتوانید نشان دهید که A و B دو نسب جداگانه هستند آنگاه تمام فرضیات مربوط به آزمایشگاهی بودن ویروس کرونا زیر سوال می رود.»

تبار A و B با دو تفاوت نوکلئوتیدی کلیدی تعریف می شوند. اما برخی از ژنوم های اولیه ترکیبی از این تفاوت ها را دارند. محققان قبلاً تصور می کردند که این ژنوم ها می توانند از ویروس ها در مراحل میانی تکامل باشند که این دو نسب را به هم مرتبط می کند.

اما محققان پشت آخرین تجزیه و تحلیل آنها را با جزئیات بررسی کردند و متوجه برخی مشکلات شدند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که جهش ویروس کرونا از حیوان به انسان بر خلاف تصور در واقع دو بار رخ داده است هر چند این نظریه هنوز تایید نشده است.

این مطالعه حاکی از آن است سگ و راکون هم می توانند حیواناتی باشند که همانند خفاش و پانگولین باعث انتقال ویروس به انسان شده اند. حتی در این میان نظریه هایی جدی در رابطه با راسو وجود دارد.

این تیم تحقیقاتی برای جمع آوری شواهد بیشتر ، قصد دارد شبیه سازی های کامپیوتری را انجام بدهد تا میزان نشت چندگانه  کرونا را با تنوع ژنوم های شناخته شده مطابقت دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها