ناخدا حسینی‌ارانی، رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات نیروی دریایی ارتش در گفت‌وگو با جام‌جم

قدرت‌نمایی در حیاط‌خلوت آمریکا

ناخدا امیر حسینی‌ارانی، رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با جام‌جم به تشریح ابعاد مختلف حرکت ناوگروه مکران پرداخت.
کد خبر: ۱۳۳۷۵۸۰

به گزارش جام جم آنلاین، ناخدا امیر حسینی‌ارانی، رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با روزنامه جام‌جم به تشریح ابعاد مختلف حرکت ناوگروه مکران پرداخت.

مجاهدت شبانه‌روزی در دریا‌ها

قدرت‌نمایی در حیاط‌خلوت آمریکاناخداحسینی ارانی در این گفتگو با اشاره به ویژگی‌های کار روی شناور‌های جنگی گفت: برخی از مشاغل شبانه‌روزی هستند و نیرو‌ها و پرسنل شاغل در آن به‌صورت ۲۴ساعته مشغول فعالیت هستند. کار در دریا هم مجاهدت شبانه‌روزی است. این موضوع البته در همه کشتی‌ها صادق است، اما در کشتی‌های دریایی موضوع پیچیده است.
 
حرکت کشتی‌های جنگی به‌خاطر ماموریت‌های امنیتی براساس نرم‌ها و مسیر‌های بین‌المللی نیست و مسیر‌های حرکت هم مطابق با نوع ماموریت است. حتی در رفت‌وبرگشت هم ممکن است مسیر‌ها کوتاه‌تر یا بلندتر انتخاب شود. نکته دیگر این‌که شناور‌های جنگی در همه دنیا از فناوری به‌روزی بهره می‌گیرند. استفاده از این فناوری هم نیاز به متخصصان خبره دارند. این در حالی است که خیلی از کشور‌ها نیروی دریایی دارند، اما توانایی یا جسارت لازم برای به‌کارگیری تجهیزات را ندارند.

ناخدا حسینی‌ارانی در ادامه با بیان این‌که برخی از مخالفان ایران سبک‌بودن کشتی‌های جنگی را دستمایه انتقاد از نیروی دریایی ارتش کردند، تصریح کرد: به لحاظ فنی همه کشتی‌های جنگی برای چابکی در رزم نیازمند داشتن بدنه‌ای سبک هستند. طبیعتا چنین کشتی‌هایی که با تناژ سبک ساخته می‌شوند بیشتر در معرض خشم دریا قرار دارند. مقابله با تلاطمات اقلیم دریا در چنین شرایطی نیازمند دانش بالایی است. پرسنلی که روی ناو هستند هم باید توانایی تحمل این شرایط سخت را داشته باشند.

توانایی ماندگاری در دریا

به گفته این کارشناس نظامی بسیاری از ناو‌های جنگی دیگر کشور‌ها از توانایی بالایی برای ماندگاری در دریا برخوردار نیستند و عملا تن به دریا نزدند. ما با این اقدام تن به دریا‌های دور زدیم و توانستیم شرایط سخت را تحمل کنیم و رفتار حرفه‌ای در پیش گرفتیم.

اولین سفر دریایی با درنظرگرفتن بعد مسافت

ناخدا ارانی گفت: در طول تاریخ کشورمان دریانوری نظامی با این وسعت نداشتیم. در دوران‌های گذشته اگر کشتی‌های ما مسیر طولانی را تا رسیدن به کشور طی می‌کردند تحت‌نظارت کشور‌های بیگانه بوده است. در این مسیر حرکت ما طی مسیر از میهن‌مان به سمت اقیانوس نبوده بلکه این حرکت از اقیانوس به سمت سواحل کشورمان بوده است.

انجام ماموریت در حیاط‌ خلوت استکبار جهانی

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات نیروی دریایی اضافه کرد: با حرکت ناوگروه ۷۵ استکبار جهانی احساس وجود یک قوای نظامی، رقیب، قدر و با دانش‌روز را حس کرده است. این محیط گسترده حیاط‌خلوت قدرت‌های بزرگ غربی به‌شمار می‌آمده است. امروز حضور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در اقیانوس اطلس زنگ خطری برای استکبار جهانی است. این مساله در بازخورد‌هایی که در طول این سفر و همچنین پایان آن صورت‌گرفته کاملا واضح و آشکار است.

حماسه‌ای با تن‌زدن به دریا‌های دور

ارانی با اشاره به این‌که راه‌های متفاوتی برای انجام این مانور وجود داشت تصریح کرد: این حرکت نشان داد که نیروی دریایی این توانمندی را دارد که از هر مسیری که صلاح بدانیم حرکت می‌کنیم. خیلی از کشور‌ها در این رژه (در آب‌های روسیه) شرکت کردند، اما آن‌ها سعی کردند مسیر‌های کوتاه را انتخاب کنند و از بنادر سواحلی استفاده کردند، اما ما این کار را نکردیم.

افزایش بی‌سابقه مانایی در دریا

این کارشناس نظامی یادآور شد: مانایی در دریا نیازمند فاکتور‌هایی مثل توانایی فیزیکی، نیروی انسانی، پشتیبانی و... است. ما تاکنون در طول تاریخ دریانوردی نظامی‌مان، مانایی ماندگاری در دریا را نداشتیم و از این منظر رکوردی در تاریخ نظامی ما به ثبت رسید.

انجام ماموریت در شرایط تحریم‌های ظالمانه

به گفته ارانی، غربی‌ها فکر می‌کردند ما به‌دلیل تحریم و تامین‌نشدن قطعات، ادوات ما زمینگیر خواهد شد. نهضت قطعه‌سازی با تدابیر رهبر انقلاب ما را در این عرصه به سمت خودکفایی پیش برد. به همت جوانان نیروی دریایی کشور ما نهضت ساخت را شروع کرده و روی پای خود ایستادیم و تحریم به هیچ شکلی حتی در زمانی که کشور‌های ساحلی اجازه ندادند ساده‌ترین مایحتاج تامین شود، مانعی برای انجام ماموریت نبود.

نگاه تحسین‌برانگیز در عرصه بین‌الملل

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات نیروی دریایی ارتش با اشاره به نگاه تحسین‌برانگیزی که نسبت به این اقدام ناوگروه نیروی دریایی صورت‌گرفت خاطرنشان کرد: با وجود این محرومیت‌ها، حرکت شجاعانه نیروی دریایی با اعجاب جهانیان همراه بود و این مساله افتخاری برای کشورمان است و قطعا حاکی از صلابت جمهوری اسلامی ایران در ارائه الگویی برای نظام مقدس اسلامی دارد.

انطباق کامل با قوانین و عرف بین‌الملل

ارانی گفت: در دریا حرکت کشتی‌ها، چون مورد مناقشه‌های فراوان از حیث حفظ محیط‌زیست و جنبه‌های حقوقی است در عرصه بین‌المللی عرف و قوانینی را برای کشتیرانی به تصویب رساندند. ناوگان جمهوری اسلامی تمام عرف و قوانین بین‌المللی را رعایت کرد.

اعزام ناو‌های کاملا ایرانی

به گفته این کارشناس نظامی، تعداد کشور‌هایی که قادر به ساخت کشتی نظامی یا ناو هستند، محدودند. ما کشتی کاملا ایرانی ساختیم و به حیاط‌خلوت استکبار فرستادیم و پرچم جمهوری اسلامی ایران را در اقیانوس اطلس برافراشتیم. ساخت یک ناو جنگی که قدرت تحمل دریای خراب را داشته باشد کار سخت و دشواری است و این همه نشان از توانایی جوانان این مرز و بوم است. این ناو‌ها ایرانی‌ساز است و توانایی ماندگاری بالا روی دریا دارد.

به هم زدن معادلات نظامی

ارانی گفت: این سفر معادلات نظامی دیگر کشور به‌ویژه دشمنان جمهوری اسلامی ایران را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد و آن‌ها در توان نظامی ایران تجدیدنظر خواهند کرد. این ماموریت نمایش قدرتی شایسته بود و توانمندی ایران را در بازدارندگی نشان داد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها