آیا موادی که در تزریق بوتاکس به کار می روند برای مقابله با کرونا مفید هستند؟ این سوال را برخی از محققان فرانسوی به وجود آورده اند....
کد خبر: ۱۳۳۷۴۰۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل،  طبق یک مطالعه فرانسوی ، بوتاکس می تواند از چین و چروک در سنین میانسالی جلوگیری کند اما این اقدام می تواند افراد را در برابر ابتلا به کووید محافظت کند!

اما برخی دیگر از کارشناسان تاثیر بوتاکس کردن بر جلوگیری از کرونا را رد می کنند و می گویند این ادعا هیچ سند معتبری ندارد و تنها به رونق گرفتن بیشتر مراکز بوتاکس کمک می کند.  با این حال این تیم فرانسوی پس از پایان تحقیقات خود می گویند مواد به کار رفته در بوتاکس تاثیر مثبت خود را در جلوگیری از کرونا نشان داده است.

بوتاکس در بسیاری از نقاط جهان مرسوم است.

توکسین به کار رفته در بوتاکس یکی از خطرناک ترین های شناخته در علم پزشکی است. توکسین به کاهش چین و چروک کمک می کن.

به دلایل پزشکی توکسین نیز مورد استفاده های دیگری قرار می گیرد و به بیماران مبتلا به میگرن و انقباضات غیر ارادی ماهیچه ها برای تسکین علائم داده می شود.

حدود 193 بیمار در این مطالعه شرکت کردند که سه چهارم آنها زن بودند (146 نفر). آنها به طور متوسط پنجاه ساله بودند.

تیم بیمارستان دانشگاه مون پلیه نشان داد که همه آنها بوتاکس برای بیماری های مختلف از جمله میگرن دریافت کرده اند.

همه داوطلبان پس از تزریق به مدت سه ماه تحت پیگیری قرار گرفتند تا ببینند آیا به ویروس مبتلا شده اند یا خیر.

هیچ یک از شرکت کنندگان هرگز به کووید مبتلا نشدند؛ اگرچه دو مورد مشکوک وجود داشت.

یک زن 53 ساله پس از بازگشت از سفر به لاس وگاس علائم بیماری را نشان داد اما نتیجه آزمایش او منفی بود. یک زن 70 ساله نیز بیمار شد اما تست نداد.

متخصصان در مجله دندانپزشکی ، جراحی فک و صورت نوشتند که هیچ یک از بیمارانی که بوتاکس کرده بودند به دلیل کرونا و یا هر بیماری دیگری در بیمارستان بستری نشده اند.

لیدر اصلی این تیم گفت: «نتایج ما تفاوت قابل توجهی بین تعداد افراد مبتلا در جمعیت عمومی و تعداد بیمارانی که با بوتاکس تزریق شده اند و علائم کووید بروز داده اند نشان می دهد.»

برای اثبات این موضوع که بوتاکس می تواند ویروس کرونا را خنثی کند یا خیر ، تیم به زن 64 ساله ای از لوزر در جنوب فرانسه اشاره کرد که تحت درمان قرار گرفت. آنها ادعا کردند که وی با وجود اینکه همه افراد روستای خود را آلوده کرده است به این ویروس مبتلا نشده است!

آنها همچنین به یک زن 46 ساله اشاره کردند که پس از مثبت شدن تست دخترش به کووید مبتلا نشد.

سم بوتولینوم با توقف آزادسازی انتقال دهنده عصبی استیل کولین ، همانند فلج کننده ماهیچه ها عمل می کند.

دکتر دومینیک باتیفول ، نویسنده اصلی این مطالعه  و دیگر همکاران مقاله پیشنهاد کردند که این می تواند عفونت ناشی از ویروس کرونا را متوقف کند.

آنها به مقالات دیگری اشاره کردند که نشان می دهد نیکوتین گیرنده ای که استیل کولین به آن متصل می شود را مسدود می کند تا نظریه آنها را تایید کند.

تحقیقات قبلی نشان داده بود که افراد سیگاری در صورت ابتلا کمتر به بیماری کرونای شدید مبتلا می شوند  اما از آن زمان شواهد در این مورد متفاوت است و نظریه ها مدام تغییر می کند.

این تیم اذعان کرد که تحقیقات بیشتری برای تعیین نحوه بوتاکس برای جلوگیری از بیماری کرونا مورد نیاز است.

 

مخالفان بوتاکس

پروفسور ویلم ون شایک  مدیر موسسه میکروبیولوژی و عفونت در دانشگاه بیرمنگام انگلیس از این مطالعه انتقاد کرد.

او گفت: «این مقاله نمی تواند به عنوان سند معتبر ، حتی یک سند ضعیف، مورد استناد قرار بگیرد. استاندارد دقیق برای تعیین اینکه آیا بوتاکس در درمان یا پیشگیری از کرونا موثر است یا خیر به هیچ عنوان ساده نیست و انجام کارآزمایی بالینی تصادفی نمی تواند این مسئله را اثبات کند.»

ون شایک افزود: «همه اینها حدس و گمان است.»

او همچنین در توییتر خود انتقادات خود را ادامه داد: «مقالات بسیار ضعیف در مورد کووید همچنان در مجلات معتبر منتشر می شوند.»

 

مترجم: هیلدا حسینی خواه 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها