تولیت آستان قدس رضوی گفت: نسل جوان کشور تشنه معارف دینی است و این وظیفه خطیر حوزه های علمیه است که از این فرصت استفاده کرده و ضمن آموزش آنان، قشر جوان را با معارف اهل بیت عصمت و طهارت (ع) آشنا کنند.
کد خبر: ۱۳۳۶۹۳۸

به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی، حجت الاسلام احمد مروی روز شنبه در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه خطه خراسان که در محل حوزه علمیه نواب در جوار حرم مطهر رضوی برگزار شد، افزود: بر پایه روایتی از امام باقر (ع) نماز، حج، روزه، زکات و ولایت از ارکان اصلی اسلام هستند که از این میان تاکید بر ولایت از سایر ارکان بیشتر است، زیرا تنها در سایه ولایت است که اجرای سایر احکام ذکر شده میسر می شود و ولایت از امری شخصی بسیار فراتر رفته و به معنای زعامت مسلمین است و تمام تلاش دشمنان اسلام پس از رحلت پیامبر خاتم (ص) نیز این بوده است که این مهم محقق نشود.

وی در مورد نقش حوزه های علمیه در این خصوص گفت: ولایت اصلی ترین پایه اسلام است و علمای دین وارثان انبیای الهی هستند و کار انبیا نیز فقط بیان احکام دین، حلال و حرام و معارف دین نبود بلکه وظیفه اصلی آنها عینیت بخشیدن به این معارف در جامعه بود و فقط به بیان اصول و فروع دین بسنده نکردند بلکه هم بیان و هم هدایت و دعوت می کردند و برای عینیت بخشیدن به این معارف تلاش داشتند، تبلیغ دین و معارف دینی از وظایف مهم حوزه ها است اما یک بخش مهم آن اقامه دین و احکام آن در جامعه است، بیان اصول و فروع دین به جای خود اما بخش دیگر وظیفه حوزه ها اقامه و محقق کردن آنها در جامعه است.

مروی گفت: گروه اندکی با روحانیت و اقامه احکام دینی مشکل دارند که البته این مساله جدیدی نیست، اما قاطبه جوانها مشتاق و تشنه معارف دینی هستند و این برای روحانیت یک فرصت بزرگ برای انسان سازی است، امروز شرکت جوانان در بسیاری از مراسم های دینی بسیار چشمگیر است. حوزه و روحانیت باید بستر لازم را برای آموزش معارف دینی به آنها فراهم کنند، از یک برنامه دینی آستان قدس رضوی با عنوان "بی‌نهایت شو" بیش از صد هزار نفر از جوانان دختر و پسر دانشجو استقبال کردند که بیش از ۵۰ هزار نفر آنان کلاسهای مختلف را نیز تا پایان طی کردند.

وی افزود : فرصت دیگری که امروز در اختیار حوزه های علمیه است وجود اساتید فراوان در حوزه های مختلف است در حالیکه قبل از انقلاب در قم تعداد درس های خارج به پنج کلاس در سال هم نمی رسید، وجود حوزه مشهد در جوار عالم آل محمد (ص) نعمت بزرگی است که به همین دلیل حوزه مشهد باید تراز بالاتری داشته باشد، از دیگر فرصت های حوزه می توان به دسترسی آسان به منابع از طریق فضای مجازی اشاره کرد، تقریبا همه منابع در دسترس همگان قرار دارد و می توان از این طریق هزاران و میلیون ها مخاطب را جذب کرد.

تولیت آستان قدس رضوی از ترک ساده زیستی و توجه به دنیا به عنوان آفت حوزه های علمیه یاد کرد و افزود: طلاب و روحانیون نباید از این مزیت برای کسب شهرت و جاه و مقام استفاده کنند و اگر هم منصبی می پذیرند باید برای خدمت به دین و مردم باشد، همانگونه که رهبر کبیر انقلاب فرموده اند اگر روحانیت به سمت دنیاطلبی و رفاه برود باید فاتحه دین را خواند و دلیل استقبال افکار عمومی از روحانیت، ساده زیستی و مردمی بودن، تهذیب نفس و پاکی آنها است و سرمایه اصلی روحانیت و مایه اعتماد مردم است.

مروی گفت: روحانیت نباید خود را جدای از نظام بداند که این مساله هم برای اسلام و هم برای نظام خطر است، البته این مساله با نقد حکومت متفاوت است، اما نیش زدن چیز دیگری است، هم نظام مدیون حوزه است و هم نظام به حوزه خدمت کرده است و اکنون دهها کلاس خارج فقه در حوزه های علمیه سراسر کشور برگزار می شود و زمینه این رشد و تعالی حوزه های علمیه را نظام فراهم کرده است.

وی خطاب به مدیران حوزه های علمیه خراسان (رضوی ، جنوبی و شمالی) که از طریق مجازی در این نشست شرکت داشتند، گفت: با توجه به احتمال تداوم شرایط کرونایی تا پنج سال دیگر و تداوم آموزش ها به صورت مجازی باید تدابیری اتخاذ شود که طلاب به لحاظ علمی و رشد و تعالی معنوی و اخلاقی دچار کاهش کیفیت آموزش ها نشوند، ما امروز به شدت به نهادینه شدن اخلاق و معنویت در حوزه ها نیاز داریم و تهذیب نفس با خواندن یک یا دو کتاب حاصل نمی شود، الگوی مناسب و یک عمر ممارست می خواهد.

وی از طلاب و جامعه روحانیت در ارائه خدمات اجتماعی در طول درگیری جامعه با ویروس منحوس کرونا تشکر کرد و گفت: مردم از روحانیت انتظار دارند که در بلایا و مصیبت ها کنار آنان باشند و تاکنون نیز جامعه روحانیت از این امتحان سرفراز بیرون آمده است.

معاون آموزش حوزه های علمیه خراسان (رضوی، جنوبی و شمالی) نیز در این مراسم گفت: سه استان خراسان دارای بیش از ۳۹ هزار روحانی است که از این تعداد ۲۳ هزارو ۵۰۰ نفر هنوز مشغول به تحصیل هستند که در ۱۷۰ مدرسه و مرکز تخصصی خواهر و برادر درس می خوانند و  از امروز در سه استان یاد شده سال تحصیلی جدید به صورت مجازی آغاز می شود که به فراخور فرامین ستاد ملی کرونا، ممکن است در آینده کلاس های آنان حضوری باشد.

حجت الاسلام سیدحمید علوی، افزود: در سال جاری ۶۰ کرسی درس خارج فقه و اصول در این خطه تشکیل می شود که از این تعداد ۱۸ کرسی فقه خارج معاصر با موضوعات فقه فضای مجازی، بورس، پزشکی، پیوند اعضا و غیره است.

وی گفت: در استان های خراسان بیش از چهار هزار استاد حوزه علمیه داریم که از این تعداد سال گذشته ۲ هزار و ۶۰۰ نفر برای آموزش طلاب همکاری داشته اند، و از آغاز شیوع بیماری کووید ۱۹ بیش از سه هزار طلبه (با احتساب اعضای خانواده ) به این بیماری مبتلا شده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها