رئیس اداره بهداشت مواد غذایی وزارت بهداشت:

نذورات گرم سریعا مصرف شود | حداکثر زمان نگهداری در خارج از یخچال

واژه «آسم» ریشه در زبان یونانی دارد و به معنی تنگی‌نفس است. آسم، بیماری مزمن راه‌های هوایی است که با واکنش بیش‌ از حد برونش‌ها به طیف وسیعی از محرک‌ها ایجاد می‌شود؛ این پاسخ بیش‌ از حد، به انسداد مجاری هوایی می‌انجامد که التهاب ادامه‌دار باعث تشدید بیماری می‌شود.
کد خبر: ۱۳۳۶۸۳۳

حملات آسم در فواصل معین بروز می‌کند که معمولا کوتاه‌مدت است و هر حمله بیش از چند دقیقه تا چند ساعت طول نمی‌کشد. در برخی موارد اما می‌تواند مشکل‌ساز بوده و سلامت فرد را به‌خطر بیندازد. آسم بین کودکان از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن است.

حملات آسم زمانی رخ می‌دهد که دیواره‌های راه‌های هوایی ملتهب و عضلات اطراف آن منقبض شود. در ادامه مسیر هوا پر از مخاط می‌شود و مقدار هوای کمتری به شش‌ها می‌رسد. این وضعیت منجر به «حمله آسم»، سرفه و گرفتگی قفسه سینه می‌شود.

یکی از دلایل تورم راه‌های هوایی در افراد مبتلا به آسم، آلرژی است که می‌تواند بر اثر عوامل محیطی به‌وجود آید؛ لذا شناسایی عوامل محیطی محرک در بیماران مبتلا به آسم اهمیت زیادی داشته که می‌تواند با پرهیز از برخورد با این عوامل، حملات آسمی را کنترل یا مهار کرد.

با شروع ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان و احتمال حضور افراد در محیط‌های عزاداری، توجه بیماران مبتلا به آسم به برخی نکات حائز اهمیت است؛ اول این‌که با توجه به شیوع کرونا و نوع جهش یافته آن، توصیه می‌شود از تجمع‌ها و حضور در مراسم‌ها پرهیز کرده و تا حد امکان به شکل مجازی عزاداری کنند و سلامت خود و سایر هموطنان را به خطر نیندازند.

ثانیا در صورت قرار گرفتن در محیط‌های عزاداری از تجمع‌ها دوری کرده و در فضای باز و با رعایت فاصله قرار بگیرند. در برخی از هیات‌ها از مواد خوشبوکننده هوا، دود اسپند و عود و... استفاده می‌شود که می‌تواند محرک قوی برای بیماران مبتلا به آسم بوده و باعث حملات آسمی این افراد شود که لزوم دوری از این مواد و استفاده از ماسک و سایر تجهیزات توصیه می‌شود.

همچنین برخی افراد مواد خوراکی و آشامیدنی و غذاهایی را به‌عنوان نذری اهدا می‌کنند که احتمال دارد این مواد حاوی ادویه‌ها و مواد محرک باشد که احتمال بروز آلرژی و حساسیت و در نتیجه حملات آسم را افزایش می‌دهد که این نکته باید مدنظر قرار گیرد.

همچنین شوک‌های عاطفی و استرس می‌تواند حملات آسم را تشدید کند که مبتلایان به آسم باید در این فضاها قرار نگیرند.

علاوه‌بر این نکات ازدحام در هوای گرم نیز باعث تشنگی و کم‌آبی بدن شده که می‌تواند برای مبتلایان به آسم دردسرساز باشد. در نهایت توصیه می‌شود در صورت بروز هرگونه مشکل تنفسی سریعا به پزشک مربوط مراجعه شود.

دکتر شمس‌ الدین اطهاری - فلوشیپ آسم و آلرژی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها