با ادامه رویکرد غیر سازنده تقسیم بندی تحریم های ایران صورت گرفت؛

اعلام آمادگی آمریکا برای لغو تحریمهای ناسازگار با برجام

رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران که در پاریس به سر می برد، مذاکرات برجامی خود با اروپا را سازنده توصیف کرد.
کد خبر: ۱۳۳۶۷۴۴

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، این مقام وزارت خارجه آمریکا جمعه شب به وقت محلی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: امروز جلسات سازنده‌ای را با همکاران‌مان از اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) در مورد آینده مذاکرات برجام و اهمیت بازگشت متقابل به پایان رساندیم.


رابرت مالی از هفتم تا دهم سپتامبر (۱۶ تا ۱۹ شهریورماه جاری) به مسکو و پاریس سفر کرد تا درباره ایران مذاکره و گفتگو کند.

بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، هدف از سفر مالی، مشورت با شرکای روسی و اروپایی در مورد برنامه هسته‌ای ایران بوده تا به توافقی در مورد بازگشت متقابل به برجام دست یابند.

پیش از این، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مذاکرات مالی در روسیه را نیز گفتگو‌های سازنده و خوبی دانست.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که کشورش مایل است مذاکرات غیرمستقیم در وین در اسرع وقت از سر گرفته شود.

ند پرایس روز پنجشنبه در نشستی خبری افزود: آمریکا همچنان بر این باور است که توافق هسته‌ای (برجام) موثرترین راه حل است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در عین حال تصریح کرد: ما هنوز در مرحله ترک مذاکرات قرار نگرفته ایم. معتقدیم بازگشت متقابل به تعهدات برجامی امکان پذیر است.

وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه روز‌های هشتم و نهم ماه سپتامبر (دیروز و امروز) با رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران دیدار و رایزنی کرده است.

در این رایزنی ها، نیکلای اسپاسکی معاون شرکت دولتی روس اتم و د. هایزنگ معاون وزیر انرژی آمریکا شرکت داشتند و دو طرف در خصوص دورنمای احیای کامل طرح جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته‌ای ایران (برجام) گفتگو کردند.

در ادامه بیانیه آمده است: دو طرف بر پایبندی به ادامه همکاری در چارچوب مذاکرات وین با شرکت همه طرف‌های شرکت کننده در برجام ازجمله ایران و نیز نمایندگان آمریکا در آن تاکید کردند.

در این بیانیه تأکید شده است: در همین پیوند، آمادگی تهران برای بازگشت هرچه سریعتر به میز مذاکرات نقش مهمی دارد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که از زمان روی کار آمدنش وعده بازگشت به تعهدات برجامی را داده و به رغم برگزاری شش دور مذاکرات وین، وعده خود را هنوز عملی نکرده است.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهوری ایران در تماس تلفنی امانوئل ماکرون رییس جمهوری فرانسه اعلام کرد: ما با مذاکره مفید مخالفتی نداریم، اما برنامه و نتیجه مذاکره باید لغو تحریم‌ها علیه ایران باشد، مذاکره برای مذاکره بی فایده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز در جمع سفرا و روسای نمایندگان خارجی مقیم تهران با بیان اینکه دولت سیزدهم مذاکره را یک ابزار موثر دیپلماسی می‌داند، گفت: ما به هیچ وجه از مذاکره فاصله نخواهیم گرفت.

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: آمریکایی‌ها صدمه اصلی را به برجام وارد کردند و نه تنها متهم، بلکه مجرم اصلی در نقض برجام هستند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها