حسین فرجادامین، معاون سابق ستاد افغانستان در وزارت خارجه:

موضع ایران تامین رضایت و مصالح مردم افغانستان است

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم:

حل مناقشات افغانستان به صورت دیپلماتیک، بدون دخالت خارجی

علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم و همچنین نماینده ویژه دولت در امور افغانستان در سال ۷۷ با اشاره به تحولات جاری در افغانستان و روندی که گروه طالبان در تسخیر این کشور در پیش گرفته، به تشریح رویکرد دیپلماتیک ایران درباره این تحولات پرداخت.
کد خبر: ۱۳۳۶۲۰۴

به گزارش جام جم آنلاین، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم در گفتگو با روزنامه جام جم گفت: افغانستان یکی از کشور‌های همسایه شرقی جمهوری اسلامی ایران است و مرز‌های طولانی با کشورمان دارد. ایران و افغانستان هر دو مصالح و منافع متعدد و مشترک دارند و همچنین نوع تعاملات ایران و افغانستان از حساسیت‌های ویژه امنیتی و اقتصادی برخوردار است. نگاهی به رویداد‌هایی که روز‌های اخیر در این کشور و به‌ویژه بعد از خروج آمریکایی‌ها از افغانستان رخ داده حاکی از آن است که گروه طالبان درصدد است قدرت را در این کشور به دست بگیرد.

حل مناقشات به صورت دیپلماتیک، بدون دخالت خارجی

طبیعتا این سوال پیش می‌آید که جمهوری اسلامی ایران در قبال رخداد‌های اخیر و همچنین تعاملات با گروه طالبان چه واکنشی نشان داده است. این روز‌ها بحث رسمیت یافتن طالبان از سوی ایران از سوی برخی مطرح می‌شود، در حالی که ایران هم مثل بقیه کشور‌ها به دنبال حل و فصل مناقشات در افغانستان بدون دخالت خارجی است و هنوز تصمیمی در قبال نوع موضعگیری نسبت به موضوع افغانستان و گروه طالبان از سوی جمهوری اسلامی ایران اتخاذ نشده و همچنان باید منتظر بود و دید که در صورت تسلط کامل طالبان بر افغانستان موضع آن‌ها نسبت به جمهوری اسلامی ایران چیست و دستگاه دیپلماسی ایران هم چگونه نسبت به این موضوع واکنش نشان خواهد داد.

به هر صورت، مهم‌ترین مساله در این خصوص حفظ منافع ملی و امنیت مرز‌ها در ایران است و در این زمینه هم دستگاه دیپلماسی کشورمان در حال تصمیم‌گیری است.


وی به مساله پنجشیر و جنگی که در این منطقه میان طالبان و مخالفان آن‌ها در این منطقه واقع شده اشاره و خاطرنشان کرد: واقعیت آن است جمهوری اسلامی ایران نسبت به سرنوشت اقوام مختلف در افغانستان حساس است و معتقدیم این کشور نیازمند برقراری یک امنیت پایدار است و این مساله هم برای مردم افغانستان و همچنین کشور‌های همسایه و منطقه بسیار ضروری است.

از سویی دیگر، ایجاد یک امنیت پایدار بدون مشارکت اقوام مختلف در این کشور ممکن نیست. شرایط امروز جامعه افغانستان و تحولاتی که در منطقه پنجشیر به وقوع پیوسته هم دلیل دیگری برای ضروری دانستن مشارکت اقوام است. به هر روی، در این منطقه اقوامی از جمله تاجیک‌ها حضور فعال دارند. اگر طالبان می‌خواهد امنیت را برقرار کند باید قواعد بازی را رعایت کند و در صورتی که موفق به تشکیل دولت شد باید حکومتی تشکیل بدهد که فراگیر باشد و همه اقوام در آن مشارکت داشته باشند.

این مشارکت هم نباید صوری باشد، بلکه براساس توافقاتی باید شکل بگیرد که به صورت واقعی سهمی از حاکمیت به عده اقوام باشد. طبیعتا تا این توافق صورت نگیرد تردیدی نیست که شاهد یک امنیت پایدار در افغانستان نخواهیم بود و این نزاع‌ها و درگیری‌ها هم به این زودی پایان نخواهد یافت.


نماینده پیشین مجلس دهم در ادامه به دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران درباره افغانستان اشاره کرد و گفت: دستگاه دیپلماسی ما در خصوص تحولات افغانستان سکوت نکرده و موضعگیری اخیر آقای خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان که طی آن حملات به پنجشیر را شدیدا محکوم کرده حاکی از این است که ما نمی‌خواهیم منفعلانه درخصوص این موضوع برخورد کنیم و موضع خود را در قبال حمله به پنجشیر به صورت واضح و رسمی عنوان کردیم. اما مساله این است که بحران افغانستان راه‌حل نظامی ندارد و ما علاقه‌مندیم این شرایط از طریق مذاکرات به شکل مطلوبی به نفع مردم این کشور تغییر کند.


بروجردی، بهترین رویکرد درباره افغانستان از سوی ایران و همچنین کشور‌های منطقه را فعال‌تر شدن رویه‌های دیپلماتیک دانست و گفت: بسیار ضروری است دستگاه دیپلماسی جدید دولت سیزدهم در یک مشورت دائمی و صریح با کلیه همسایگان افغانستان تحولات این کشور را به صورت روزمره رصد کند و مسؤولان شورای‌عالی امینت ملی واقعیت‌های صحنه افغانستان را مورد ارزیابی دقیق قرار دهند و در کنار این مساله به تبادل نظر و تفاهم با سایر کشور‌های منطقه بپردازند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها